وضعیت قرمز در بازار سرمایه / نوسان شاخص کل بورس طی یک هفته + جدول

امروز هم شاخص کل با کاهش بیش از ۳هزار واحدی یک قدم به سقوط به کانال پایین‌تر نزدیک شد.

به گزارش اکونگار، در جریان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران بیش از 3 هزار واحد ریزش کرد تا یک قدم به سقوط از کانال 2میلیونی نزدیک‌تر شده و سه روز قرمز پوش متوالی را پشت سر بگذارد.

درحالی که پیش بینی می‌شد بازار سرمایه دو ماه پایانی سال را با وضعیت بهتری پیش ببرد، اما ریزش پیاپی شاخص‌ در روزهای اخیر احتمال از دست رفتن کانال 2میلیونی را قوت بخشیده است.

در  جریان معاملات امروز، چهارشنبه یازدهم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 36 واحد معادل 0.14 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 107 هزار و 303 واحد رسید.

این درحالی است که طی روزهای اخیر بازار ارز روند رو به رشدی در پیش گرفته و پیش بینی می‌شد، همزمان با افزایش نرخ ارز شرکت‌های بزرگ بورسی که درآمدهای دلاری دارند، بازار سرمایه را سبزپوش کنند.

بورس غرق در سکون / چرا معاملات به کف دو ماهه سقوط کرد؟

سبز پوشی بازار در اولین روز هفته

بازار سرمایه اولین روز کاری خود را سبزپوش  و با رشد قابل قبولی آغاز کرد. روز شنبه هفتم بهمن ماه شاخص کل بورس تهران با رشد  ۳ هزار و ۳۶۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. نمادهای فملی، فولاد و ثفارس سبز پوشان بورس در روز هفتم بهمن بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

در جریان معاملات بازار سرمایه روز هفتم بهمن ماه، گروه انبوه سازی در روزی که اکثر سهام در محدوده صفر تابلو معامله می‌شدند با اقبال خریداران مواجه شد و اکثر سهام این گروه با تابلویی سبز به کار خود پایان دادند.

مانور سهم‌های کوچک در بازار

روز هشتم بهمن‌ماه 1402 و همزمان با گشایش بازار سرمایه، تابلوهای بازار سبزپوش بودند و روند رو  به رشد بورس ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۸ بهمن1402 با یک هزار و ۲۰۵ واحد افزایش، به ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۶ واحد رسید.

در جریان معاملات سهم‌های کوچک بازار سرمایه قدرت بیشتری داشت؛ به طوری که میانگین هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز هفت هزار و 123 واحد که معادل 0.97 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 740 هزار و 499 واحدی رسید.

واکنش منفی بازار سرمایه به تنش‌های منطقه‌ای

 در پایان معاملات روز نهم بهمن ماه 1402 شاخص کل بورس تهران ۷ هزار و ۷۳۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید. در جریان معاملات  فولاد، شپنا و وغدیر نماد‌های قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

کاهش 10هزار واحدی شاخص کل روز دهم بهمن

در پایان معاملات روز دهم بهمن ماه 1402 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ریزشی 10 هزار واحدی به 2 میلیون و 110 هزار واحد رسید. شپنا، شستا و وبملت نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

خطر جدی از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه

یکی از نکات مهمی که کارشناسان بازار سرمایه روی آن تاکید جدی دارند این است که ریزش‌های پیاپی شاخص کل اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس را کاهش می‌دهد. برای مثال در جریان معاملات روز دهم بهمن ماه، ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 949 میلیارد تومان رسید.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه هم ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 540 میلیارد تومان رسید.

جدول زیر نوسان شاخص کل طی یک هفته کاری اخیر را همراه با تغییرات ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد.

تاریخ

وضعیت‌ شاخص‌ کل

 ارزش‌ معاملات‌ خرد

درصد تغییر‌ ارزش معاملات خرد

7بهمن 1402

رشد 3 هزار و ۳۶۳ واحدی

4 هزار و 74 میلیارد تومان

افزایش 4درصدی

8بهمن 1402

رشد  هزار و 210 واحدی

4 هزار و 988 میلیارد تومان

افزایش 22درصدی

9بهمن 1402

کاهش 7 هزار و 733  واحدی

5 هزار و 243 میلیارد تومان

افزایش 5درصدی

10بهمن 1402

کاهش 9 هزار و 931 واحدی

4 هزار و 949 میلیارد تومان

کاهش 6درصدی

11بهمن1402

کاهش 3 هزار و 36 واحدی

4 هزار و 540 میلیارد تومان

کاهش 8درصدی

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان