«اکونگار» گزارش می‌دهد

رشد عجیب شاخص کل در روزهای رکودی بورس / سفته‌بازان تعیین‌کننده شده‌اند؟

امروزارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اکونگار، در معاملات روز یکشنبه پنجم آذر ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 490 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 24 هزار و 478 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 2 هزار و 942 واحد در رقم 708هزار و 651 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد 59 واحدی به رقم 25 هزار و 162 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 503 واحد به سطح 128 هزار و 535 واحد رسید.

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز اخابر، نوری و کگل نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل فولاد، وساخت و سدشت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، آریا و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای فصبا، ثپردیس و فزر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و شستا و اخابر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فصبا، کرومیت و فزر بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 110 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 4 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 290 میلیارد تومان رسید.

صف‌های خرید و فروش بورس 

در معاملات یکشنبه، 69 نماد صف خرید داشتند و 54 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 127 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 17 درصدی به 251 میلیارد تومان رسید.

در این رابطه، حسین نقی‌پورکار، کارشناس بازار سرمایه به «اکونگار» گفت: رشد 4هزار واحدی شاخص در روزی که بازار در یک رکود جدی و عمیق به سر می‌برد و از سوی دیگر هیچ تحرک و رشد اقتصادی صورت نگرفته است، برای هیچ فعال و معامله‌گری قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه بازار برای رشد به یک محرک جدی نیاز دارد، گفت: صبح امروز وزیر اقتصاد بازهم برای گروه‌های بانکی خط و نشان کشید و رسما اعلام کرد که جریمه‌های آنها پابرجاست، اما اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ نداد. گروه‌های بانکی می‌توانند شاخص کل را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: بازارسرمایه برای رشد کردن نیازمند محرک‌هایی از جمله تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گزارش شرکت‌ها، تغییراتی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ... است. وقتی این خبرها به بورس تزریق نمی‌شود، نباید انتظار رشد و یا جهش قابل توجهی از بازار داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اکونگار، مبنی بر سفته‌بازی حقوقی‌ها در بازار سرمایه گفت: متاسفانه حضور حقیقی‌ها در بازار بسیار کمرنگ شده است و گروه‌ها برای جذب سرمایه‌های خرد و بازگشت حقیقی‌ها به بازار از روش‌های نامعقول و غیراخلاقی استفاده می‌کنند.

این فعال بازار تصریح کرد: در صحبت‌هایم به شرایط و محرک‌های رشد بورس اشاره داشتم. شما تمامی نمادهای شاخص ساز را در نظر بگیرید هیچ یک از موارد ذکر شده در این گروه‌ها وجود ندارد، در مقابل هم اخبار منفی حول بازار بسیار می‌پیچید، خود این موارد بر ابهام مقابله با متخلفان را پررنگ می‌کند.

وی در پایان گفت: بحث مالیات ستانی از صندوق‌ها و سپرده‌ها می‌تواند برای بازارسرمایه ریسک به حساب بیاید؛ چرا که برخلاف تصورها این پارامتر نمی‌تواند نقدینگی را جذب بورس کند و به عبارتی باتوجه به سیاست انقباضی دولت و نگاهی که نسبت به کنترل تورم دارد برای پوشش درآمدهای مالیاتی خود به سراغ سرمایه‌های کلان رفته و به آن‌ها نرخ سودی بیشتر از بورس را پیشنهاد می‌دهد؛ این مهم موجب می‌شود تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم نرخ بهره بین‌بانکی افزایش پیدا کند و اوضاع برای بازارسرمایه سخت شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان