عقب نشینی ۶هزار واحدی شاخص کل / حذف مانع مهم تجدید ارزیابی شرکت‌ها ناجی بورس می‌شود

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس بیش از ۶هزار واحد عقب رفت.

به گزارش اکونگار، بازار سرمایه در نیمه دوم سال 1402 وضعیت چندان مطلوبی را پشت سر نگذاشته است. از دست رفتن کانال 2میلیونی در ماه‌های اخیر، خروج سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی از بازار و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار منجر به کم رونقی بورس در ماه‌های اخیر شده است. 

عقب‌نشینی هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص کل / روی سرخ بورس در آغازین روز زمستان​

چهار عامل کلان موثر بر بازارسرمایه​

شاخص کل روی سطح 2میلیون و 176هزار واحدی

در جریان معاملات روز 10 دیماه140، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 6هزار واحد کاهش یافت و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۱۹ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس هم طی معاملات امروز، با ریزش هزار و ۳۱۹ واحدی در رقم ۷۵۸ هزار و ۳۲۵ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با افت ۶۷ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۱۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۲۶۸ واحد رسید.

نمادهای منفی‌ساز

بررسی معاملات امروز نشان می‌دهد که، نمادهای فولاد، فملی، شپنا، کگل، حکشتی، شتران و ذوب در صدر منفی‌سازان بورس قرار داشتند. 

صنایع برتر امروز

طی معاملات امرزو، گروه‌های خودرو، انبوه‌سازی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله 276میلیارد تومان،219میلیارد تومان و 166میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. 

ارزش معاملات امروز

معامله‌گران، امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 3.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 211 هزار معامله و به ارزش 13 هزار و 110 میلیارد تومان دادوستد کردند.

سرخ‌پوشی سراسری بورس

در جریان معاملات امروز در بورس اوارق بهادار تهران، بیش از 8.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 330 هزار فقره معامله و به ارزش 5183 میلیارد تومان دادوستد شد. همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش کمتر از نیم درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3 دهم درصد افت کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 17 صدم درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 36 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 41 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 17 صدم درصد کاهش یافت.

در این رابطه حمید عزیزخانی، کارشناس بازار سرمایه به«اکونگار» گفت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار امروز، همان عدم تمایل سرمایه‌گذاران خرد در بازار و اعتماد از دست رفته است، اما در روی دیگر می‌توانید بگوییم که اصلاح بازار همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: البته یک اتفاق مثبت ناشی از تصمیم سازمان بورس، ممکن است در بازار بیفتد.سازمان بورس پیشنهاد اصلاح استاندارد 15حسابداری را به تصویب رسانده است.  بر اساس این مصوبه شرکت‌ها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت باید هرسال این کار را تکرار می‌کردند و بر اساس این اصلاح جدید این دوره به 3تا 5سال افزایش یافت که در این صورت یک مانع مهم در خصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های هلدینگ برداشته شده است. 

این کارشناس بازار تصریح کرد: گروه‌های بانکی در چند وقت اخیر به دلیل تصمیم‌های دولتی وضعیت نامناسبی دارند و گروه‌های خودرویی هم تحت تاثیر جریان واردات خودرو، تصمیمات وزارت صمت و گزارش‌های و موضع‌گیری‌های مختلف دوره‌های نوسانی را پشت سر می‌گذارند و همین موضوع منجر به کاهش اعتماد به بازار می‌شود. 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان