یکسان‌سازی مناقصات برج‌های بتنی و فلزی زیر ذره‌بین برقی‌ها

جلسه هیات رئیسه کمیته تخصصی سازندگان دکل‌های فلزی ششم آذر ماه سال جاری با محوریت بررسی موضوع یکسان‌سازی مناقصات برج‌های بتنی و فلزی در محل سندیکای صنعت برق ایران برگزار شد.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صنعت برق؛ در ابتدای جلسه ضمن مرور مهمترین موضوعات مطرح شده در نشست مشترک با معاون مالی و پشتیبانی شرکت توانیر در خصوص پرداخت مطالبات شرکت‌های عضو کمیته، بررسی ابعاد موضوع «یکسان‌سازی مناقصات برج‌های بتنی و فلزی» در دستور کار قرار گرفت و در نهایت پس از بحث و بررسی این موضوع، اعضای کمیته بر لزوم تفکیک مناقصات دکل‌های بتنی و فلزی تاکید کردند. 

در همین راستا پیشنهاد شد در مناقصاتی که به هر دلیل به صورت همزمان و مشترک بین دکل‌های فلزی و بتنی برگزار می‌شود، از ضرایب همسان‌سازی استفاده شود. به این ترتیب در این جلسه ضمن تعیین مهمترین تفاوت‌ها در ماهیت مناقصات دکل‌های بتنی و فلزی، تاکید شد که با توجه به این تفاوت‌های ماهوی، مهندسین مشاور و شرکت‌های برق منطقه ای می‌توانند روند تراز کردن امتیازات فنی و مالی ضرایب را با توجه به نوع دکل‌ها آنالیز و محاسبه کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه به آن پرداخته شد، مناقصات برگزار شده در سال 1402 برای خرید تجهیزات و احداث کامل خطوط انتقال فشار قوی در ولتاژهای مختلف از سوی شرکت‌های مهندسین مشاور مربوطه و یا برق‌های منطقه‌ای بود که در آنها  انجام مجموعه عملیات مهندسی خط انتقال از قبیل مسیریابی، نقشه‌برداری، تهیه پلان و پروفیل، محاسبه و استخراج احجام تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی مورد نیاز و ... بر عهده پیمانکار گذاشته شده است. 

در همین راستا بر این موضوع تاکید شد که با توجه اینکه ارائه پیشنهاد قیمت در بازه زمانی کوتاه مربوط به بارگذاری تمامی مدارک، مستندات و مشخصات فنی مد نظر مشاور و یا کارفرما الزامی است، قطعا شرکت در چنین مناقصاتی هزینه‌های مالی و زمانی بسیاری برای شرکت‌های پیمانکار در پی خواهد داشت که به دلیل ماهیت مناقصه حتی متضمن موفقیت مجموعه شرکت‌کننده در مناقصه هم نخواهد بود. 

از این رو پیشنهاد اعضای هیات رئیسه کمیته سازندگان دکل‌های فلزی این بود که به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و رعایت حقوق مساوی برای همه شرکت‌کنندگان، انجام خدمات مهندسی مورد نیاز مناقصه شامل عملیات نقشه‌برداری، تهیه پلان و پروفیل، برج گذاری و ... توسط مشاوران مربوطه پیش از مناقصه انجام شود تا احجام مربوط به تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی آن، به صورت شفاف در اسناد مناقصه گنجانده شود. به این ترتیب شرکت‌های پیمانکار می‌توانند با اتکا به این اطلاعات، قیمت واحدهای پیشنهادی خود را به مناقصه‌گذار ارائه داده و به شکلی عادلانه و در شرایط برابر در مناقصه حضور یابند.

بر همین مبنا مقرر شد نامه‌های جداگانه‌ای در خصوص یکسان‌سازی مناقصات دکل بتنی و فلزی و همچنین تحمیل هزینه نقشه‌برداری در مناقصات به پیمانکاران خط تهیه و به دفتر بررسی‌های فنی و بازرگانی قراردادهای شرکت توانیر ارسال شود و پیگیری نتایج آن در دستور کار کمیته قرار گیرد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان