عزم وزارت نیرو برای ایجاد انحصار

مدیر عامل شرکت آریا ترانسفو گفت: به نظر می‌رسد گرایش‌ مسئولان وزارت نیرو عمدتا به سمت توسعه انحصار بوده و کماکان علاقه‌مند به حفظ و حمایت از انحصار در صنعت برق هستند.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صنعت برق؛ فرج الله معماری، مدیر عامل شرکت آریا ترانسفو با بیان اینکه بخش خصوصی صنعت برق برای رفع انحصار در بازار داخلی به وجود آمده، گفت: در واقع تولیدکنندگان و سازندگان داخلی می‌خواستند فضای انحصاری را به یک فضای رقابتی سالم تبدیل کنند اما متاسفانه وزارت نیرو از ایجاد فضای رقابتی استقبال نمی‌کند. به بیان ساده‌تر به نظر می‌رسد گرایش‌های مسئولان این وزارتخانه عمدتا به سمت توسعه انحصار بوده و کماکان علاقه‌مند به حفظ و حمایت از انحصار در این صنعت هستند. 

او با بیان اینکه وزارت نیرو حداقل حمایت‌های لازم را هم از تولیدکنندگان ترانس دریغ می‌کند، ادامه داد: این نهاد دولتی باید در برابر رفتار خود و عدم حمایت از توسعه و رقابت پاسخگو باشد، به همین علت از همه دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم به دلایل و مستندات شکل‌گیری انحصار در بخش‌های مختلف وزارت نیرو رسیدگی کنند. 

معماری با اشاره به هدف گذاری‌های صورت گرفته برای رشد اقتصادی و البته ناترازی برق، افزود: در شرایطی که کشور نیاز به تولید، رقابت سالم و تامین نیاز‌های صنعت برق دارد، بی توجهی و کم توجهی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 

مدیرعامل آریا ترانسفو تصریح کرد: به خاطر رفتار‌هایی که در برخی از مدیران وزارت نیرو دیده‌ایم، دیگر تمایلی برای شرکت در مناقصات نداریم و در بسیاری از مناقصات شرکت نمی‌کنیم چرا که به نظر می‌رسد وزارت نیرو تنها به دنبال حفظ انحصار در این صنعت است. 

او در ادامه سخنان خود با اشاره به هزینه‌های بالای انحصار برای اقتصاد ملی گفت: شرکت‌های کارفرمای صنعت برق در فضای انحصاری ۳۰ الی ۴۰ درصد بالاتر از قیمت‌های واقعی و منطقی ترانس‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند، این ضرر غیر قابل جبرانی به دولت می‌رساند که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می‌شود. 

مدیرعامل آریا ترانسفو همچنین طلب شرکت آریا ترانسفو از دولت را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته باید تاکید کنم که عمده فعالیت ما با شرکت‌های غیر دولتی بوده و با پیمانکاران به صورت مستقیم کار می‌کنیم. به همین دلیل پرداخت‌های ما با بخش خصوصی به روز انجام می‌شود و برعکس شرکت‌های دولتی مشکلی در وصول بدهی خود در این بخش نداریم.

معماری با بیان اینکه آریا ترانسفو جدیدترین تکنولوژی‌ها را در حوزه فعالیت خود در اختیار دارد، تصریح کرد: ما ترانس‌هایی با کیفیت عالی و در سطح بازار‌های جهانی تولید می‌کنیم، به همین دلیل از تولیدات این شرکت استقبال بسیار خوبی صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد بر همکاری با دولت و بی‌توجهی به بخش خصوصی مغایر با فرمایشات رهبری است، خاطرنشان کرد: ما در راستای توسعه فعالیت‌های شرکت، بر روی بازار‌های صادراتی نیز کار کرده‌ایم. البته یکی از مهمترین اهداف ما از بدو فعالیت آریاترانسفو صادرات ۵۰ درصد از تولید است. ضمن اینکه شرکت از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، امکانات و آمادگی لازم را برای رسیدن به این هدف و حضور در بازار‌های صادراتی دارد اما مشکلاتی همچون اخذ ضمانتنامه بانکی حضور ما را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است، هرچند همچنان بخشی از تولیدات ما به کشور‌های دیگر صادر می‌شود. 

مدیرعامل آریا ترانسفو همچنین در پاسخ به این سوال که بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق را چطور ارزیابی کردید، گفت: نمایشگاه فرصتی برای عرضه توانایی‌ها و قابلیت‌های ایجاد شده در چند دهه اخیر است. نمایشگاه امسال به درستی نشان داد که توسعه قابلیت‌های کشور در تجهیزات تولیدی و خدمات فنی و مهندسی شکل گرفته و در مسیر صحیحی قرار دارد و از این جهت نمایشگاه تفاوت زیادی با سال‌های گذشته داشت.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان همچنین با اشاره به کیفیت بالای محصولات ایرانی، گفت: وقتی صنعتگر و تولیدکننده‌ای در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند، دیگر صاحبان قدرت و مسئولان نمی‌توانند توانایی آن‌ها را نادیده بگیرند. 

او همچنین ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان علاقه‌مند هستند که بخشی از تولیدکنندگان را نادیده گرفته و تنها با برخی واحد‌های سفارش شده و نورچشمی در یک فرآیند خاصی کار کنند. اما حضور در این نمایشگاه این فرصت را از آن‌ها گرفته و آشکار می‌شود که بسیاری از کالا‌ها را می‌توان با قیمت کمتر و البته کیفیت مناسب از تولیدکنندگان دیگری تامین کرد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان