امنیت عرضه انرژی، چالش اصلی تجارت نفت در سال‌۲۰۲۴

گزارش تارنمای گلوبال‌دیتا با عنوان «۲۰موضوع برتر نفت و گاز ۲۰۲۴» نگرانی‌های مرتبط با امنیت انرژی و سرعت آهسته انتقال به انرژی پاک را به‌عنوان مشکلات اصلی صنعت در سال‌جاری برجسته کرده‌است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ صنعت نفت و گاز به دلیل درگیری‌های روسیه و اوکراین و تنش‌ها در خاورمیانه با چالش‌های قابل‌توجهی در زنجیره تامین مواجه شده‌است. این درگیری‌ها می‌تواند عرضه جهانی نفت و گاز را در سال‌۲۰۲۴ مختل کند، لذا ریسک‌های ژئوپلیتیک و پویایی زنجیره تامین به موضوعاتی حیاتی برای این صنعت تبدیل شده‌اند.

گزارش تارنمای گلوبال‌دیتا با عنوان «۲۰موضوع برتر نفت و گاز ۲۰۲۴» نگرانی‌های مرتبط با امنیت انرژی و سرعت آهسته انتقال به انرژی پاک را به‌عنوان مشکلات اصلی صنعت در سال‌جاری برجسته کرده‌است. این گزارش اهمیت عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و موضوعات نو ظهور مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن کم‌کربن و وسایل نقلیه الکتریکی در زمینه انتقال انرژی را موردبحث قرار می‌دهد.

گلوبال‌دیتا، سودآوری و تاثیر درگیری اوکراین بر تولید انرژی پاک را موردبحث قرارداده و از گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع LNG برای تحقق اهداف کربن‌‌‌‌زدایی جهانی حمایت می‌کند. در این گزارش مضامین سنتی مانند LNG، نفت شیل و مزیت رقابتی پالایشگاه‌های یکپارچه همراه با تاثیر فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا بر صنعت ارزیابی شده‌اند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که پذیرش فناوری‌های دیجیتال توسط شرکت‌های نفت و گاز برای افزایش کارآیی و امنیت عملیات الزامی است.

 پویایی زنجیره تامین

پویایی زنجیره تامین به عوامل و تعاملات مختلفی اشاره دارد که بر عرضه کالاها، خدمات، اطلاعات و امور مالی در یک شبکه زنجیره تامین تاثیر می‌گذارد. این پویایی روابط، فرآیندها و فعالیت‌های مربوط به منبع یابی، تولید، توزیع و ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان نهایی را دربر می‌گیرد.

 عواملی که می‌توانند بر پویایی زنجیره تامین تاثیر بگذارند عبارتند از: تغییرات در تقاضای مصرف‌کننده، روند بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیکی، الزامات نظارتی، شرایط اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیک و اختلالاتی مانند بلایای طبیعی یا بیماری‌های همه‌گیر، درک پویایی زنجیره تامین برای سازمان‌ها برای مدیریت موثر زنجیره‌های تامین، بهینه‌سازی عملیات، کاهش خطرات و انطباق با شرایط در حال تحول بازار بسیار حائزاهمیت است.

صنعت سوخت‌های فسیلی شاهد تحولات زیادی در زنجیره تامین خود در بحبوحه جنگ روسیه اوکراین و تنش‌های مجدد در خاورمیانه بوده‌است. هر دوی این درگیری‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند عرضه جهانی نفت و گاز را در سال‌۲۰۲۴ مختل کنند و از این‌رو‌ موضوعات ژئوپلیتیک و زنجیره تامین موضوعات داغ سال‌۲۰۲۴ در حوزه انرژی هستند.

به گفته گلوبال‌دیتا، یک شرکت پیشرو داده و تجزیه و تحلیل، برای صنعت نفت و گاز مهم است که تاثیر این موضوعات را در حین ترسیم برنامه‌های رشد خود، ارزیابی کنند. گزارش موضوعی GlobalData، با عنوان۲۰ موضوع برتر نفت و گاز ۲۰۲۴، در برگیرنده چالش‌هایی است که می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر عملیات تولید و عرضه نفت و گاز در سال‌۲۰۲۴ داشته باشند. انتظار می‌رود نگرانی‌های مربوط به امنیت عرضه انرژی، چالش اصلی تجارت نفت و گاز در سال‌۲۰۲۴ باشد. علاوه‌بر این، سرعت انتقال جهانی به سمت انرژی پاک احتمالا در سال‌۲۰۲۴ کند خواهد بود، زیرا چندین کشور با مسائل امنیت انرژی و تورم مواجه هستند.

 بازنگری زنجیره تامین انرژی جهانی

 راویندرا پورانیک، تحلیلگر نفت و گاز در گلوبال‌دیتا، می‌گوید: «پیامدهای مناقشه روسیه و اوکراین منجر به بازنگری زنجیره تامین انرژی جهانی در دو سال‌گذشته شده‌است. علاوه‌بر این، بازارهای جهانی انرژی نیز باید با تنش‌های فزاینده در خاورمیانه مقابله کنند، بنابراین ژئوپلیتیک و پویایی زنجیره تامین بر تصمیم‌گیری شرکت‌های نفت و گاز در سال‌۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت. این گزارش همچنین بر موضوع (ESG مجموعه معیارهایی که توسط سرمایه‌گذاران و سهامداران برای ارزیابی عملکرد یک شرکت و اندازه‌گیری تاثیر اجتماعی و زیست‌محیطی آن استفاده می‌شود) و موضوعاتی که در انتقال انرژی جهانی نقش دارند، تاکید می‌کند.

در ESG، محیط‌زیست و جنبه‌های اجتماعی عملیات نفت و گاز نقطه کانونی بحث هستند زیرا برای پایداری طولانی‌مدت مهم هستند. گلوبال‌دیتا مضامین صنعتی جدیدتر که از انتقال انرژی به سمت فناوری‌های انتشار کربن‌صفر پشتیبانی می‌کنند، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن کم‌کربن، جذب و ذخیره‌سازی کربن (CCS) و وسایل نقلیه الکتریکی (EV) را از نظر تاثیر بالقوه بر تجارت نفت و گاز در سال‌۲۰۲۴ ارزیابی می‌کند.

پورانیک ادامه‌می‌دهد: «انتظار می‌رود سودآوری برای تامین مالی طرح‌های کربن‌‌‌‌زدایی در سال‌۲۰۲۴ حیاتی باشد. علاوه‌بر این، درگیری اوکراین همچنین آسیب‌‌‌‌پذیری‌‌‌‌های تولید انرژی پاک را آشکار و به‌نوعی، چشم‌‌‌‌انداز اوج مصرف نفت را نامطمئن کرده‌است. این احتمالا به نفع گاز طبیعی و LNG در حمایت از اهداف کربن‌زدایی جهانی در میان‌مدت خواهد بود.» این گزارش مضامین سنتی نفت و گاز، یعنی گاز طبیعی مایع (LNG)، شیل و پالایشگاه‌های یکپارچه را ارزیابی می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در بازار انرژی رقابتی باقی‌بمانند.

 تولید نفت و گاز شیل

تولید نفت و گاز شیل ممکن است در سال‌۲۰۲۴ به سطوح بی‌سابقه‌ای برسد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که چگونه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین، محاسبات ابری، امنیت سایبری، اینترنت اشیا، روباتیک و متاورس، صنعت نفت و گاز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. چندین شرکت نفتی یکپارچه(IOC) فعالانه به‌دنبال دیجیتالی‌کردن عملیات خود با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی بوده‌اند.این فناوری‌ها پویایی جدیدتری را برای بهبود کارآیی و امنیت عملیاتی به ارمغان می‌‌‌‌آورند.

پورانیک نتیجه‌‌‌‌گیری می‌کند: «انتظار می‌رود که شرکت‌های نفت و گاز در سال‌۲۰۲۴ به گسترش فناوری‌های دیجیتال در فعالیت‌های خود ادامه دهند. از آنجا‌که این صنعت آماده می‌شود تا با چابکی بیشتری به سمت جلو حرکت کند و یک انتقال انرژی طولانی‌‌‌‌مدت را دنبال می‌کند، فناوری‌های دیجیتال نقشی محوری در دستیابی به این موارد ایفا خواهند کرد.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان