ترکش تنش‌های جهانی بر پیکر قیمت نفت / افزایش نگرانی از امنیت عرضه طلای سیاه

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که با حمله آمریکا به عراق و سوریه، قیمت نفت خام تصویر مبهمی را ترسیم می‌کند که منعکس‌کننده واکنش بازارها به ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی مداوم و وقفه‌های عرضه است.

به گزارش اکونگار، سایت FXEMPIRE یکی از مهمترین پرتال‌های مالی جهان وضعیت بازارهای جهانی نفت تحت تاثیر حمله آمریکا به عراق و سوریه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. 

در این گزارش آمده است، هفته گذشته تنش‌ها در خاورمیانه با هدف قراردادن پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن توسط پهپادها و پاسخ تلافی جویانه آمریکا با حمله به عراق و سوریه بیشتر شد. به اعتقاد کارشناسان، تنش‌های خاورمیانه بی‌ثباتی بازار نفت را برانگیخته است. 

واکنش بازارهای جهانی نفت به حمله آمریکا علیه عراق و سوریه

قیمت نفت خام سه‌شنبه هفته گذشته کاهشی بود، اما پس از حمله آمریکا به عراق و سوریه، بازارهای جهانی نفت روز دوشنبه فعالیت خود را با افزایش یک درصدی قیمت‌ها آغاز کردند. درحالی قیمت نفت تقریبا ثابت بوده و تغییر شگرفی تحت تاثیر جنگ رخ نداد، اما بازهم نگرانی‌ها از نوسانات قیمتی پابرجا است. 

قیمت نفت در مسیر افزایش / آمریکا به ایران حمله مستقیم می‌کند؟

کارشناسان معتقدند که نوسان قیمت نفت زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران نسبت به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و ادامه جنگ اوکراین نگرانی‌های بیشتری پیدا کنند. 

نقش تنش‌های ژئوپلیتیکی در افزایش قیمت نفت

از آنجایی که خاورمیانه، یک منطقه حیاتی تولیدکننده نفت و یک نقطه کانونی برای طلای سیاه است، چشم‌ها به وضعیت تنش‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه دوخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس پیشرفت چندانی نداشته، از سوی دیگر احتمال فعالیت بیشتر آمریکا در این منطقه قوت گرفته، در نتیجه شواهد حاکی از بی‌ثباتی طولانی مدت در خاورمیانه است. 

کارشناسان معتقدند که واکنش عربستان سعودی به تحولات پیش آمده، با توجه به نفوذ قابل توجهی که در بازارهای جهانی نفت دارد، بسیار حیاتی است. 

oil-prices-rise-amid-fears-over-escalating-tensions-in-middle-east

تأثیر درگیری‌های منطقه‌ای بر عرضه نفت

جنگ جاری در یمن، هدف قرار دادن حوثی‌ها، حملات آمریکا به عراق سوریه، جنگ غزه و تنش‌های پرفشار در خاورمیانه احتمال ایجاد مشکل در مسیرهای کشترانی را قوت  بخشیده و همچنان مسیر تجارت جهانی مختل است.این رویدادها نگرانی‌ها را در مورد ثبات عرضه جهانی نفت افزایش داده است. 

پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازار: چشم‌انداز صعودی برای قیمت‌ نفت در میان تشدید نگرانی‌های برای کاهش عرضه

علی‌رغم این تحولات ژئوپلیتیکی، افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه نسبتاً محدود بود که نشان دهنده تلاش بازار برای متعادل کردن ریسک‌های ژئوپلیتیکی با سایر عوامل است.

مدیریت بازار نفت با تقویت ارزش دلار آمریکا

درحالی که تشدید تنش‌ها معامله‌گران را نگران کرده است، اما کارشناسان بر این باورند که با افزایش تولید و عرضه نفت خام آمریکا و تقویت دلار، تقاضا برای نفت جهانی کاهش یافته و نگرانی‌ها در زمینه کاهش عرضه نفت کمتر می‌شود. 

با این حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی ادامه‌دار، به ویژه در خاورمیانه و روسیه، همراه با تصمیمات استراتژیک قیمت گذاری عربستان سعودی، چشم انداز کوتاه مدت صعودی را برای قیمت نفت ترسیم می‌کند. به نظر می‌رسد که بازار به ریسک‌های ژئوپلیتیکی واکنش‌های سریعتری نسبت به قیمت‌گذاری نشان دهد و هر گونه تشدید تنش می‌تواند به افزایش شدیدتر قیمت نفت منجر شود.

نفت گران می‌شود؟

روز سه شنبه با گذشت 5روز از حمله آمریکا به عراق و سوریه، معاملات آتی نفت خام سبک به طور ثابت و با وضعیت بهتری معامله شد. وضعیت مناسب ارزش دلار آمریکا و عرضه نفت از سوی ایالات متحده این معادله را رقم می‌زند که با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نباید نگران افزایش شدید قیمت نفت باشیم، اما بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که ادامه وضعیت کنونی در خاورمیانه نوید نفت بیش از  76دلاری را در کوتاه مدت می‌دهد. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان