تأخیر ۱۴ ماهه نورد و لوله اهواز در انتشار صورت های مالی

نورد و لوله اهواز با تأخیر ۱۴ماهه صورت‌های مالی خود را منتشر کرد و مشخص شد که در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است!

به گزارش اکونگار و به نقل از بورس نیوز، متأسفانه، دیدن رخداد‌هایی عجیب در مکانیزم افشای اطلاعات مالی و یا مفاد صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بازار پایه فرابورس به عادتی همیشگی تبدیل شده است. ظاهراً در بازار پایه فرابورس همه به حال خود رها شده‌اند و تنها برنده این بازار بی‌قانون، عده‌ای سفته‌باز و البته سازمان بورس و شرکت فرابورس با سهمی مناسب از کارمزد معاملاتی می‌باشند.

باورتان بشود یا خیر، شرکت "فاهواز" که تا پیش از مردادماه سال ۱۳۹۹، با رشد ۱۱۵ برابری قیمت سهامش در ۳ سال به یکی از نماد‌های حباب و بی‌قانونی در بازار فرابورس تبدیل شده بود، به‌تازگی و پس از ۱۴ ماه تأخیر، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ خود را در سامانه کدال منتشر کرده است.

اینکه چگونه شرکت‌های عضو بازار پایه حتی مجبور به انتشار صورت‌های مالی در زمان مقرر نیستند و یا اینکه چگونه سهام شرکتی که هیچ گزارش مالی در ۱ سال گذشته منتشر نکرده بازدهی ۱۲۰ درصدی را در بازار پایه تجربه می‌کند، سؤالی است که تنها مدیران و علمای شاغل در شرکت فرابورس، نهاد‌های نظارتی سازمان بورس و فرابورس می‌توانند پاسخی برای آن داشته باشند.

به‌راستی خریداران حاضر در صف خرید این روز‌های سهام شرکت، سرمایه‌گذاری خود را تنها بر اساس سود محقق شده سال مالی ۱۳۹۹ انجام می‌دهند؟ آیا فلسفه وجودی شرکت‌ها در بازار پایه، جذب سفته‌بازان و افزایش حجم معاملات و کارمزد سازمان بورس، شرکت فرابورس و کارگزاری‌ها می‌باشد؟

علی‌رغم اینکه سهام شرکت فاهواز در بازار پایه قرمز معامله می‌شود آیا مدیران این شرکت مجاز به عدم انتشار صورت‌های مالی آن‌هم با ۱۴ ماه تأخیر هستند؟ اگر خریدوفروش سهام شرکتی که هیچ اطلاعات مالی از عملکرد ۳۰ماهه گذشته آن ندارید قمار نیست پس چیست؟

شاید دیدن تشریح سودآوری سال مالی ۱۴۰۰ شرکت نورد و لوله اهواز در مرداد سال ۱۴۰۲ کمی مضحک به نظر برسد، بااین‌وجود صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۰ این شرکت حاکی از ۱۴۷ میلیاردتومانی این شرکت و ادامه روند سودسازی برای دومین سال پیاپی دارد.

درآمد اصلی شرکت ارائه خدمات کارمزدی کلاف ورق گرم فولادی است که علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی تناژ ارائه این خدمات در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۹، شاهد رشد بیش از ۳۰ درصدی درآمد‌های حاصل از خدمات در سال ۱۴۰۰ هستیم.

خوشبختانه و به لطف شناسایی سود خالصی ۱۴۷ میلیاردتومانی در سال مالی ۱۴۰۰، زیان انباشته شرکت در پایان سال به ۴۹۸ میلیارد تومان کاهش خواهد یافت که احتمالاً باید تا سال بعد برای دیدن وضعیت زیان انباشته تا سال قبل منتظر بمانیم.

در نهایت ضمن تبریک به مدیریت و نوابغ فعال در نهاد‌های مالی تصمیم‌گیرنده کشور، به نظر می‌رسد کوچک‌ترین و بدیهی‌ترین انتظار فعالین بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران از یک شرکت که سهامش در هر یک از بازار‌های رنگارنگ فرابورس معامله می‌شود، انتشار صورت‌های مالی در مهلت مقرر است. اگر شرکت‌ها نمی‌توانند حتی صورت‌های مالی را به‌موقع منتشر کنند بهتر است به بازار توافقی منتقل و یا از بازار سرمایه اخراج شوند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان