محصولات زیرپله‌ای لوازم خانگی، خطرناک‌تر از ورودی قاچاق

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران گفت: محصولات زیر پله‌ای به دلیل تولید کالاهای بی‌کیفیت با نام برندهای خارجی، خیلی بیشتر از قاچاق به صنعت لوازم خانگی کشور ضرر وارد می‌کنند.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا؛ مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران گفت: شرکت ناسیونال ایران در سال۱۳۴۴ توسط محمد فرد قاسمی شروع به فعالیت کرد. اولین کارخانه‌ای بود که با همکاری ژاپنی‌ها در ایران آغاز به کار کرد که ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری آن توسط ژاپنی‌ها و ۷۰ درصد آن توسط ایرانی‌ها انجام گرفته است.

شاهین علی‌محمدی عنوان کرد: اولین محصول تولیدی شرکت در آن دوران چرخ خیاطی و سپس پلوپز بود که می‌توان گفت شرکت ما اولین تولیدکننده پلوپز ایرانی در کشوراست. این کارخانه به مساحت ۱۰۰هزار متر در اصفهان با ۱۲ سوله تولیدی مشغول به فعالیت است که قرار بر این بود که تبدیل به هاب ژاپن و شرکت پاناسونیک در خاورمیانه شود که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، عملی نشد اما شرکت توانست بازار داخلی را حفظ کند. در شرکت ایران ناسیونال ۸۰۰ نفر نیروی ثابت و ۱۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در حال فعالیت هستند.

افزایش تعداد محصولات

او در رابطه با تنوع محصولات کارخانه ناسیونال ایران افزود: تنوع محصولات در دورانی که ژاپنی‌ها حضور داشتند ۱۲ قلم بود چرا که آن ها مانع از ورود کامل تکنولوژی در ایران می‌شدند اما بعد از خروج ژاپنی‌ها از شرکت و با وجود تحریم‌ها و فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید، تمرکز ما بر داخلی سازی و رشد تولید بود که خوشبختانه نتیجه آن تولید بیش از۶۰ قلم محصول در سال جاری است. این میزان رشد در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ صورت گرفته است و در تلاش هستیم در سال‌ آینده این تعداد را به ۷۵ محصول ارتقا دهیم.

کالاهای تولیدی

این فعال اقتصادی ادامه داد: عمده محصولات تولیدی ما مبتنی بر لوازم خانگی کوچک مانند انواع و اقسام آبمیوه گیری، چرخ گوشت، جارو برقی، پلوپز، پنکه، بخاری برقی، بخارشور، توستر نان و سایر محصولات مورد نیاز در آشپزخانه است که تقریبا کامل‌ترین سبد را شکل داده‌ایم.

تامین نیازهای داخلی

او با اشاره به سهم کارخانه در تامین نیازهای داخلی کشور، اظهار داشت: بخش مهمی از نیازهای لوازم خانگی در داخل کشور را کارخانه ما تامین می‌کند برای مثال نیاز جاروبرقی در کشور تعداد ۱ میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه است که تعداد ۴۵۰ هزار دستگاه آن در ایران تولید می‌‍شود و متاسفانه مابقی آن از کالای قاچاق تامین می‌شود. از تعداد ۴۵۰ هزار دستگاه جاروبرقی تولیدی در کشور، ۱۵۰ هزار دستگاه توسط کارخانه ما تولید می‌شود.

کیفیت محصولات

این تولیدکننده گفت: به واسطه حضور ژاپنی‌ها و استانداردهای بسیار سخت ‌گیرانه آنها، آموزش‌های کنترل کیفی خوبی در این مجموعه صورت گرفته است و بعد از برند پاناسونیک، محصولات تولیپس با همان کیفیت و استانداردها تولید می‌شود.

ارتباط با مشتریان

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران بیان کرد: بیش از ۳۰۰ مرکز خدمات پس از فروش در سراسر کشور داریم که با مشتریان در ارتباط هستند اگرچه هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که مشتریان به طور صد درصدی از محصولات ما رضایت دارند اما در مجموع ۹۵ درصد از محصولات راضی هستند. بعد از فرمان مقام معظم رهبری و حمایت از تولیدات داخلی، سبد محصولات لوازم خانگی افزایش یافت و در حال حاضر تلاش ما و سایر تولیدکنندگان بر افزایش کیفیت محصولات و رضایتمندی مشتریان است.

استانداردهای سخت‌گیرانه شرکت مادر سوزوکی

او افزود: تولیدات جدید ما تحت لایسنس سوزوکی، با سه محصول آبمیوه گیری، چرخ گوشت و جارو برقی معرفی شده است که به دلیل استانداردهای سخت گیرانه شرکت مادر سوزوکی، تولید این محصولات زمان بر است اما تلاش خواهیم کرد تا پایان سال ۴ محصول دیگر به سبد کالای سوزوکی اضافه شود.

آسیب قاچاق کالا

علی‌محمدی اضافه کرد: ارزان یا برابر بودن قیمت لوازم خانگی قاچاق نسبت به تولیدات داخلی به دلیل نبود هزینه‌های گمرک و مالیات باعث شده است که مصرف کنندگان به سمت خرید کالاهای قاچاق بروند و این امر آسیب‌های زیادی به تولیدات داخلی وارد کرده است.

بزرگترین کمک دولت به تولیدکنندگان لوازم خانگی

این فعال اقتصادی در رابطه با حمایت‌های دولتی بیان کرد: از کمک‌های دولت به تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌توان به منع ورود کالاهای کره‌ای اشاره کرد که در مقطعی فرصتی برای رشد تولیدات داخلی داد و دیگر اینکه در سال‌های گذشته بر خلاف سال جاری مشکلات ارزی کمتری داشتیم و مواد اولیه تا حدودی به موقع تامین می‌شد.

صنعت لوازم خانگی ایران به عنوان دومین صنعت کشور نیاز به کاهش هزینه‌های مالیاتی دارد

او اظهار داشت: دولت برای تحریک بازار و کمک به مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌تواند ارزش افزوده کالاها را به مدت یکسال کاهش دهد تا هر دو طرف هزینه کمتری پرداخت کرده و بازار از حالت رکود خارج شود. علی رغم اینکه قیمت ‌گذاری لوازم خانگی کوچک دستوری نیست ولی با وجود وارد شدن زیان مالی در فروش برخی کالاها، قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهیم چرا که بازار اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد و با افزایش قیمت، مصرف کننده قدرت خرید را از دست می‌دهد. بنابراین عدم دخالت دولت در قیمت گذاری و تنظیم اتوماتیکی قیمت‌ها به نفع بازار است و همچنین کاهش ۵ درصدی ارزش افزوده کالاها به تولیدکننده و مصرف کننده قدرت تولید و خرید بیشتری می‌دهد.

افزایش مدت گارانتی

علی‌محمدی با بیان اینکه سود اساسی از خدمات پس از فروش وارد شرکت می‌شود تشریح کرد: سود خدمات پس از فروش به منزله کاهش کیفیت تولیدات کارخانه نیست. مدت گارانتی محصولات ما ابتدا ۱۸ ماه بود که اخیرا به ۲۴ افزایش داده‌ایم و تصمیم به ۳۶ ماهه کردن گارانتی محصولات سوزوکی در سال آینده داریم. بنابراین تمرکز ما بر افزایش کیفیت محصولات و خدمات شرکت است.

وجود مشاغل زیرپله‌ای

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران با اشاره به برخی مشکلات صنعت لوازم خانگی، تصریح کرد: محصولات زیر پله‌ای به دلیل تولید کالاهای بی‌کیفیت با نام برندهای خارجی، خیلی بیشتر از قاچاق به صنعت لوازم خانگی کشور ضرر وارد می‌کنند. انجمن‌ صنایع لوازم خانگی در راستای مبارزه با چنین تخلفاتی بارها در جلسات خود با ستاد مبارزه با قاچاق و سایر ارگان‌ها، برای حل این مشکلات تلاش کرده است ولی تاثیر چندانی برای جلوگیری از آن نداشته است. به نظر می‌رسد نظارت بیشتر و دقیق‌تر وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده باید در این زمینه بیشتر شود و برای افزایش کیفیت محصولات، از صدور متعدد مجوزهای تولید لوازم خانگی جلوگیری شود.

صادرات

وی با بیان وضعیت فعلی صادرات محصولات شرکت، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات ارزی، دیدگاه منفی کشورهای حوزه خلیج فارس به محصولات ایرانی و نوع سیاست خارجی، میزان صادرات ما قابل توجه نیست ولی همانطور که بعد از حمایت‌های مقام معظم رهبری، شاهد رشد صنعت لوازم خانگی در داخل کشور بودیم، در سال‌های آتی شاهد بهبود و رشد وضعیت صادرات نیز خواهیم بود.

محصولات دانش بنیان

علی‌محمدی در پایان اظهار داشت: افتخار همکاری و عقد قرارداد با شرکت دانش بنیان متعلق به دانشجوهای دانشگاه شریف برای تولید محصولات آی او تی (IOT) داشتیم که طبق قرارداد سه محصول ما زیر نظر این دانشجوها به تولید انبوه رسیده است که همزمان با دهه فجر وارد بازار خواهد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان