قاچاق، یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت لوازم خانگی کشور

قاچاق، یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت لوازم خانگی کشور است که در سال‌های اخیر و با ممنوعیت ورود انواع خارجی این کالا به کشور، شاهد افزایش حجم آن بوده‌ایم.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ کارشناسان این صنعت می‌گویند انواع کالای قاچاق از مسیر‌های متفاوت از جمله آبی و خاکی به کشور وارد می‌شوند و مانع بزرگی برای فروش تولیدات داخلی خواهند بود. موضوعی که دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز به آن اشاره کرده و خواهان افزایش نظارت برای کاهش این پدیده شده است.

محمدرضا شهیدی، فعال صنعت لوازم خانگی کشور با بیان اینکه عمده لوازم‌‌‌خانگی قاچاق از مرزهای غربی و جنوبی وارد می‌شوند گفت: به جرات می‌توان گفت اکنون یک‌‌‌سوم محصولات لوازم خانگی موجود در بازار قاچاق است که در این میان قاچاق‌‌‌پذیری تلویزیون از دیگر محصولات بیشتر است. بخشی از این کالاها، در اصل کالاهای تقلبی است که افراد سودجو لوگوی برندهای معروف را به آنها الصاق می‌کنند.

او با تشریح مبادی کالای لوازم خانگی قاچاق به کشور اضافه‌‌‌کرد: همچنین برخی دیگر از آنها لوازم خانگی تولید کشور مصر است که از سوی برندهای بزرگ جهان به منظور مصرف در بازار آفریقا طراحی و تولید شده و با گذر از کشورهای اردن و عراق به بازار کشورمان راه می‌‌‌یابد.

این فعال صنعت لوازم خانگی کشور با بی‌کیفیت خواندن برخی از این کالاها یادآور شد: عمده لوازم‌‌‌خانگی یاد شده، اجناس درجه ۲ برندهای مطرح کره‌جنوبی است. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در ادامه با ارائه آماری از تولید تلویزیون در کشور ادامه داد : از ابتدای امسال تا پایان دی‌‌‌ماه تولید انواع تلویزیون در کشور با رشد ۲۰درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شد.

این مقام صنفی بیان‌‌‌ کرد: با وجود افزایش تولید کارخانه‌ها، اما پایین بودن قدرت خرید مردم سبب شده تا شاهد رکود در بازار باشیم.

او گفت: این رکود در شرایطی است که به‌‌‌هرحال زمزمه افزایش احتمالی قیمت‌ها برخی افراد را به سمت بازار می‌‌‌کشاند، ضمن اینکه به هر حال تلویزیون یک کالای ضروری است و مردم به آن نیاز دارند.

این مقام صنفی یادآور شد: آخرین بار تیرماه امسال و زمانی که دلار به نرخ ۲۵‌هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌‌‌شد، اجازه افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون داده شد.

او با اشاره به این موضوع که درخواست برای افزایش قیمت کالای تولیدی صوتی و تصویری انجام شده است تصریح کرد: امروز و با گذشت چند ماه از آن زمان، با توجه به افزایش شدید قیمت ارز، تورم کلی حاکم بر اقتصاد و به‌‌‌ویژه بالا رفتن هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل، شرکت‌ها درخواست خود برای افزایش قیمت‌ها را به وزارت صمت ارائه داده‌‌‌اند که در دست بررسی است.

شهیدی در پایان در مورد این درخواست افزایش قیمت یادآور شد: درخواست افزایش قیمت بسته به نوع تلویزیون تولیدی شرکت‌ها، بین ۱۰ تا ۲۵‌درصد بوده است که باید ببینیم آیا با آن موافقت می‌شود یا خیر؟

قاچاقچی لوازم‌‌‌خانگی به‌‌‌راحتی قابل شناسایی است

اما از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌‌‌خانگی تهران نیز در مورد وضعیت قاچاق لوازم خانگی به کشور تاکید می‌کند که قاچاقچی لوازم‌‌‌خانگی به‌‌‌راحتی قابل شناسایی است.

اکبر پازوکی افزود: قاچاقچیان لوازم‌‌‌خانگی از سیستم بانکی برای نقل و انتقال پول استفاده می‌کنند و بر این اساس به‌‌‌راحتی قابل شناسایی‌‌‌اند. اصناف و بازاریان در سال‌های گذشته و حتی در ایام رکود ناشی از کرونا مالیات و عوارض خود را پرداخت کرده‌‌‌اند، اما باید به سراغ افرادی که فرار مالیاتی دارند و همچنین قاچاقچیان نیز رفت.

او با بیان اینکه بیشتر کسبه از فروش لوازم خانگی قاچاق امتناع می‌کنند در این خصوص ادامه داد: کسبه‌‌‌ای که آبرو و حیثیتی برای خود دست و پا کرده‌‌‌اند، هیچ‌‌‌وقت سراغ فروش اجناس قاچاق و فیک (تقلبی) نمی‌‌‌روند، هرچند همواره عده‌‌‌ای سودجو نیز پیدا می‌‌‌شوند.

این مقام صنفی با اشاره به کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و شرایط فعلی بازار یادآور شد: هرچند به دلیل گرانی‌‌‌ها و پایین بودن قدرت خرید مردم شاهد رکود هستیم، اما امروز که در سطح عرضه حاضر می‌‌‌شویم، حتی یک تابلوی مربوط به لوازم‌‌‌خانگی خارجی مشاهده نمی‌شود.

لزوم تقویت اتحادیه‌‌‌ها و توزیع‌‌‌کنندگان

پازوکی در ادامه خواهان تقویت اتحادیه‌های صنفی شد و گفت: بانک‌ها به‌‌‌جای اینکه پول‌‌‌ها را به سمت تولید ببرند، به سمت فروش اقساطی و فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای می‌‌‌برند، اما کسی به فکر تقویت اتحادیه‌‌‌ها نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌‌‌خانگی تهران با تاکید بر اینکه منکر به‌‌‌روز بودن و شیوه‌‌‌های فروش مدرن نیستیم، یادآور شد: این اتحادیه با سابقه ۶۰ ساله، دید و ذائقه مردم را نسبت به کالای ایرانی عوض کرده است.

او تصریح‌‌‌ کرد: این اتحادیه‌‌‌ها بودند که مردم را از مصرف کالاهای قاچاق منع کردند، شناسه کالا تعریف کردند و ورود به سامانه جامع تجارت و برخوردار بودن از گارانتی را به مشتریان شناساندند، بنابراین باید بیشتر به اتحادیه‌‌‌ها بها داده شده و دست از بی‌‌‌مهری نسبت به توزیع‌‌‌کنندگان برداشته شود.

پازوکی به اجحافی که در برخی موارد به توزیع‌کنندگان می‌شود نیز اشاره کرد و افزود: امروز شاهدیم تولیدکنندگان خود به فروشگاه‌‌‌دار و توزیع‌‌‌کننده تبدیل شده‌‌‌اند و حتی تسهیلات بانکی می‌‌‌گیرند تا کالا را مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسانند، در حالی که سهم و نقش توزیع‌‌‌کنندگان در نظر گرفته نمی‌شود.

او در پایان با اشاره به در پیش بودن ایام پایانی سال گفت: ‌‌‌ مردم به‌‌‌طور معمول در این ایام به دنبال نو کردن وسایل خانه هستند و امیدواریم قدرت خرید مردم تقویت شود تا شاهد راه افتادن بازار و خروج آن از رکود باشیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان