خلق مزیت در صنعت گردشگری به سبک شهرک سلامت

در کلان‌شهر اصفهان با توجه به رشد تدریجی جمعیت و افزایش پزشکان، سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیران شهری بر اساس تجربه کشورهای توسعه‌یافته به ایجاد شهرک سلامت با اهدف فراشهری و ملی بر اساس تکریم و احترام به بیمار در قالب گردشگری سلامت اقدام کردند.

به گزارش اکونگار به نقل از ایمنا، شهرک سلامت اصفهان با بهره‌گیری از منابع مشترک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در راستای تحقق اهداف کلان توسعه کشور به‌عنوان یکی از پروژه مشارکتی شهرداری اصفهان در بزرگراه شهید آقابابایی در حال احداث است و تاکنون بخش‌های زیادی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

گرچه این پروژه به‌دلیل موقعیت مرکزی و جذاب برای توریسم در اصفهان اجرا می‌شود و مردم اصفهان سهولت بیشتری در دریافت خدمات از آن خواهند داشت، اما گستره خدمات شهرک سلامت، ملی و منطقه‌ای خواهد بود.

مجموعه شهرک سلامت اصفهان به‌عنوان نخستین شهرک سلامت کشور، با استفاده از آخرین دستاوردهای علوم مهندسی و پزشکی و مطابق با استانداردهای سازمان‌های اعتباربخشی جهانی و مشاوران داخلی و بین‌المللی از جانمایی، طراحی و ساخت تا نحوه ارائه خدمات باکیفیت در زمان بهره‌برداری تلاش دارد همچون کشورهای توسعه‌یافته، علاوه بر ایجاد امکان خدمات مطلوب برای درمان بیماران، زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌های فردی و اجتماعی را در چند بعد فراهم کند و با تلاش گروهی، سطح بهداشت فردی و اجتماعی را به‌عنوان یکی از ارکان مهم زمینه‌های توسعه پایدار ارتقا دهد.

این مجموعه به‌عنوان مرکزی بیمار محور در این سبک از خدمات بهداشتی و درمانی به مفهوم واقعی ارزش برنامه‌ریزی کرده است؛ در واقع شهرک سلامت به این موضوع که بیمار نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، چه اندازه منفعت دریافت می‌کند، توجه ویژه‌ای دارد.

منفعت این شهرک فقط منفعت کاری نیست، بلکه شامل منفعت احساسی نیز می‌شود و هزینه‌ها فقط هزینه مادی نیست، بلکه هزینه روانی، انرژی و زمانی را نیز در بر دارد.

دیدگاه مدیران و پزشکان این مجموعه با متمرکز کردن تمام نیازهای قبل و بعد از درمان متقاضیان، ارتقای سطح کیفیت خدمات به منظور ایجاد باور و احترام به حقوق بیمار و ارزش‌های مردمی است تا تکریم ارباب رجوع را در تمام زمینه‌ها، به معنای واقعی تحقق بخشند.

شهرک سلامت جایگزین خدمات موجود سلامت نیست، بلکه شکل جدید مدرن، با کیفیت و جامعی از خدمات است که مشتری‌مداری، رفاه مراجعه‌کنندگان، صرفه‌جویی در وقت و اطمینان از خدمات دریافتی را در بر خواهد داشت و مهم‌ترین هدف احداث آن نیز توجه به گردشگری سلامت است.

شهرک سلامت باید در چهار گوشه شهر اصفهان ایجاد شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرک سلامت یکی از پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان بوده که در کشور منحصربه‌فرد است، اظهار می‌کند: الگوهای سرمایه‌گذاری شهر اصفهان در کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه شهرک سلامت در حوزه مسائل درمانی، پزشکی و پیراپزشکی به عنوان یکی از ظرفیت‌های شهری می‌تواند خدماتی را به مردم ارائه دهد، می‌افزاید: شهرک سلامت باید در چهار گوشه شهر ایجاد شود تا مطب پزشکان و مراکز درمانی مرکز شهر به شهرک سلامت انتقال پیدا کند و تراکم‌های ترافیکی ایجاد شده توسط مطب‌ها در هسته مرکزی شهر اصفهان برطرف شود.

شهرک سلامت نمونه بارز پروژه موفق مشارکتی شهرداری اصفهان است

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: یکی از اهداف شهرک سلامت ارائه خدمات مناسب و با کیفیت در حوزه پزشکی به شهروندان است؛ این شهرک با حضور پزشکان حاذق و با وجود ارتباطات خوب با مرکز پزشکی در دنیا و سراسر کشور می‌تواند ظرفیت و محرکی برای ایجاد ظرفیت‌هایی در حوزه درمانی باشد.

حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر اینکه شهرک سلامت می‌تواند مرکز توریسم درمانی و گردشگری در حوزه سلامت و درمان باشد، ادامه می‌دهد: این شهرک یک مرکز جذاب در حوزه درمانی با ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا و نمونه بارز پروژه موفق مشارکتی شهرداری اصفهان است.

وی ساخت شهرک سلامت با پشتوانه قوی علمی را برای پاسخگویی به نیازهای استان و کشور مؤثر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: شهرک سلامت به‌عنوان یک پایگاه علمی توانایی پذیرش توریسم درمانی از کشورهای منطقه و در مرحله بعد جهان اسلام را خواهد داشت.

۲۱ کلینیک فعال در شهرک سلامت وجود دارد

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: فعالیت شهرک سلامت در سال ۱۳۸۹ آغاز شده است و سهم شهرداری در این شهرک ۲۴ درصد است.

وی می‌افزاید: مساحت هتل این مجموعه ۱۴۵ هزار متر مربع است که در حال حاضر به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده و ۹۰ درصد بیمارستان ۱۱۵ هزار متر مربعی آن نیز تکمیل شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۱ کلینیک فعال در شهرک سلامت وجود دارد، تصریح می‌کند: یکی از این کلینیک‌ها مرکز تشخیص و درمان سرطان و دیگری شامل کلینیک‌های گوارشی، جراحی و پوست است.

شهرک سلامت روزانه بین ۲۵ تا ۳۲ هزار نفر مراجعه دارد

حیدری خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر کلینیک شهرداری به وسعت ۱۲۴۰ متر در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این شهرک روزانه بین ۲۵ تا ۳۲ هزار نفر مراجعه‌کننده دارد، اضافه می‌کند: پزشکان با تمایل خود می‌توانند در این شهرک حضور پیدا کنند و الزامی برای حضور آن‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان می‌گوید: در حال حاضر شهرداری درصدد رفع مشکلات مربوط به موارد آتش‌نشانی و صدور پایان کار است و مسئله مربوط به کاربری اصلاح شده زمین هتل را پیگیری می‌کند تا با رفع مشکلات مجموعه، کلینیک‌ها نیز بتوانند نسبت به دریافت مجوز بهره‌برداری اقدام کنند و فعالیت خود را ادامه دهند.

شهرک سلامت، انقلابی مثبت در نظام درمان شهر اصفهان

مسعود صرامی، سرمایه‌گذار شهرک سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه احداث شهرک سلامت موجب انقلابی مثبت در نظام درمان شهر اصفهان شد و این انقلاب به‌معنای دگرگونی در بنیان درمانی شهر اصفهان است، اظهار می‌کند: تغییر نظام درمان به خدمات درست و مردم‌محور، نوعی انقلاب محسوب می‌شود که هزینه زیادی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به وسعت شهرک سلامت می‌افزاید: وسعت این شهرک ۳۱۶ هزار متر مربع است و بودجه صرف شده برای تأسیس آن تا بهره‌برداری بیمارستان ۵۰ هزار میلیارد تومان است و تنها در قطب هسته‌ای سرطان شهرک سلامت، معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

سرمایه‌گذار شهرک سلامت درباره الزام پزشکان برای ورود به این شهرک تصریح می‌کند: پزشکان هیچ الزامی برای داشتن مطب در این شهرک ندارند؛ در شهرک سلامت کلینیک‌های بزرگ با چند هزار متر فضا ایجاد شده است که در هر یک بیش از ۳۰ پزشک به‌طور مشترک در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از تجربه دیگر پزشکان در ساعت‌های آزاد یکدیگر بهره‌مند خواهند شد.

اگر شهرک سلامت وجود نداشت، بر جمعیت فعلی بیماران خیابان آمادگاه و شمس‌آبادی اضافه می‌شد

صرامی می‌گوید: در شهرک سلامت یک ساختمان به‌عنوان کلینیک جامع در اختیار گروهی از پزشکان قرار می‌گیرد که تعداد آن‌ها به‌طور میانگین ۳۰ تا ۲۰۰ نفر است، همچون کلینیک قلب که به‌اندازه یک بیمارستان است و با سرمایه‌گذاری چند پزشک تأسیس شده و در حال واگذاری به پزشکان دیگر برای ارائه خدمات به مردم است، همچنین پزشکان باید در این شهرک با رعایت موازین اخلاقی و حقوق بیمار به ارائه خدمات طبق قانون نظام درمانی کشور بپردازند.

صرامی با بیان اینکه اگر شهرک سلامت وجود نداشت، بر جمعیت فعلی بیماران خیابان آمادگاه و شمس‌آبادی اضافه می‌شد، بیان می‌کند: این شهرک بار سنگین حضور بیماران در سطح شهر را کاهش داده است؛ در این شهرک برای بیماران پارکینگ اختصاصی در نظر گرفته شده است، پزشکان در روزهای مشخص حتماً باید حضور پیدا کنند، بیمار در راهرو و راه‌پله منتظر پزشک نمی‌ماند، بلکه مکان مشخصی همراه با تخت برای بیماران در نظر گرفته شده است تا در زمان انتظار به استراحت بپردازند، همچنین پزشکان باید در نهایت اخلاق‌مداری به صورت جمعی به ارائه خدمات بپردازند، که با این وجود همه پزشکان امکان حضور در این شهرک را پیدا نخواهند کرد.

وی با اشاره به کلینیک دندان‌پزشکی این شهرک ادامه می‌دهد: زمانی که در مورد کلینیک دندان‌پزشکی شهرک سلامت صحبت می‌شود به این معنی نیست که یک پزشک به همراه یک پرستار به اراِئه خدمات می‌پردازد، بلکه در کلینیک دندان‌پزشکی شهرک بالغ بر ۱۰۰ پزشک به‌همراه ۲۰۰ پرستار به‌اندازه کل دندان‌پزشکان اصفهان خدمات درمانی انجام می‌دهند، که برابر با تمام کلینیک‌های نقاط مختلف شهر است.

راه‌اندازی هتل شهرک سلامت از اردیبهشت ۱۴۰۳

سرمایه‌گذار شهرک سلامت با بیان اینکه دستگاه‌های پزشکی شهرک سلامت از جدیدترین دستگاه‌های سطح جهان است و شهرک سلامت به‌عنوان آخرین مصرف‌کننده، از جدیدترین مدل این دستگاه‌ها بهره‌مند است، اضافه می‌کند: هر وسیله و دستگاهی که در شهرک سلامت وجود دارد، از آخرین و بهترین مدل جهانی است که این حرکت یک سرمایه‌گذاری گسترده محسوب می‌شود که با فروش قسمتی از سیتی‌سنتر توانستم نسبت به خرید این دستگاه‌ها اقدام کنم.

وی با اشاره به هتل موجود در این شهرک ادامه می‌دهد: ساخت هتل شهرک سلامت رو به پایان است، اما از اردیبهشت ۱۴۰۳ راه‌اندازی می‌شود، زیرا زمانی هتل راه‌اندازی می‌شود که امنیت مسافران به‌دلیل ساخت‌وساز بیمارستان به خطر نیفتد.

سرمایه‌گذار شهرک سلامت با بیان اینکه بیمارستان‌های این شهرک ساخته شده و تنها در مرحله نازک‌کاری است، خاطرنشان می‌کند: این بیمارستان همچون بیمارستان‌های معمولی سطح شهر نیست؛ در بیمارستان‌های معمولی سرانه یک تخت ۳۷ تا ۵۵ متر مربع است، یعنی بابت یک تخت بیشترین فضای اشغالی ۵۵ متر مربع است، اما سرانه تخت بیمارستان شهرک سلامت ۱۳۷ متر و کریدور این بیمارستان عریض است و تمام قسمت‌های این بیمارستان از استاندارد اصلی بالاتر است.

صرامی با اشاره به همکاری شهرداری در ساخت این شهرک می‌گوید: سهم شهرداری در این پروژه ۲۴ درصد است که در این مسیر بسیار همکاری خوب و ویژه‌ای با ما داشته است.

وی با بیان اینکه همه ما امروز مؤثر و فردا تنها یک اثر هستیم، عنوان می‌کند: همواره سعی کردم با گذشت زیاد و به‌کارگیری قدرت و توانی که خداوند در اختیارم قرار داده است، تأثیر خود را تا شعاع ۶۰ کیلومتری استان اصفهان بگذارم و خداوند نیز سختی مسیر را با همدلی مردم برای من آسان کرد و اعتبار من را افزایش داد که بعد معنوی این مسئله بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایمنا، شهرک سلامت برای حفظ احترام مراجعه‌کنندگان و تکریم بیماران با هدف درمان روحی و جسمی شهروندان آغاز به‌کار کرده است که امیدواریم نمونه آن در سایر قسمت‌های دیگر شهر نیز ساخته شود و سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی با دلسوزی در این مسیر گام بردارند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان