سبزپوشی بورس تداوم نداشت / مصوبات لحظه‌ای سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با ریزش ۲۱۰واحدی به سطح یک میلیون و ۹۸۱هزار واحدی رسید.

به گزارش اکونگار، در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش اندک ۰.۰۱ درصدی مواجه شد و به سطح ۱ میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی رسید.

نمادهای اخابر و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل و شتران شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل‌گذاشتند.

شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات امروز رشد ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

از این مقدار ۱۹۰۰میلیارد تومان متعلق به بورس، ۱۰۰۰میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۴۷۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

حقیقی‌ها در پایان معاملات امروز ۴۱۰میلیارد تومان پول به بورس تزریق کردند.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۱.۶ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۷ میلیون رسید.

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مصوبات سلیقه ای سازمان منجر به دلسردی سرمایه‌گذاران از بازار شده است،  گفت: اطلاعیه ای که چند روز پیش توسط سازمان بورس منتشر شد و آن هم افزایش ضریب ارزش تضمین دارایی های بورسی از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد بود، اما سوال اینجاست که آیا این افزایش و کاهش هایی که مدام دستخوش تغییرات می شود و در هر برهه ای به صورت سلیقه ای افزایش و کاهش می یابد، بدون این که عواقب آن بررسی شود و به نوعی مصداق ایجاد اخلال  آنهم به اجبار است آیا اثر گذار است بر بازار یا خیر؟

وی در ادامه افزود: سوال بنده از مسئولان سازمان بورس این است که کمیته پایش ریسک بازارسرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار که خود یکی از بزرگترین ریسک های موجود در بازار است؛ چرا رانت گونه تصمیم می‌گیرد!

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل  ریزش شدید  بورس در اردیبهشت ماه را می توان به کمیته ریسک سازمان بورس ارتباط داد، کمیته ای که تمام سیاستگذاری‌هایس از بیخ و بن اشتباه بوده است و بجای مدیریت ریسک خود ایجاد کننده ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک متعددی بوده است.

به گفته خاوری؛ اقدام مرموزی که در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت و منجر به ریزش شدید نماگرهای بورس و خروج سهامداران حقیقی شد، سهامدارانی که در تمامی محافل آنها را سهامداران خرد هیجانی آموزش ندیده می نامند، سازمان بورس و کمیته ریسک بازار سهام را با دو مصوبه کاهش ضریب تضمین و کاهش ترکیب دارایی سهام صندوق‌های با درآمد ثابت به این حال و روز دچار کردند.

وی تاکید کرد:  آدرس غلط ندهیم، نامه نرخ خوراک هیچ اثری بر بازار نداشتط رانت در همین مصوبه های سازمان بود.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: این مصوبه ها و رخدادها که به‌نوعی صریح‌ترین دستور فروش از سوی سیاستگذار و بالاترین مقام موجود بورسی محسوب می‌شود وضعیت ناپایداری را در بازار سهام رقم زد و دودش هنوز هم در چشم سهامدار خرد بی پناه است.

وی افزود: از سوی دیگر متولیان بورسی نیز متهم به ‌دستکاری بازار و قرارگرفتن در طرف عرضه‌های پی‌درپی قرارگرفتند و هیچ بررسی بر روی کدهای متخلف نشده است.

این فعال بازار خاطرنشان کرد: در خصوص اثرات این افزایش بر بازارسرمایه اگر بر روی کاغذ بخواهیم بررسی کنیم، درصورتی مجددا بعد از مدتی روسای محترم اقدام به تغییر آن نکنند! بله این عمل می‌تواند در افزایش منابع در دسترس سرمایه گذاران تاثیر بگذارد، ولی در صورتی که امنیت سرمایه گذاری در بورس فراهم باشد، از طرفی نیز می تواند باعث افزایش ارزش معاملات شود و جلوگیری از مشکلات مربوط به در معرض ریسک قرارگرفتن سرمایه گذاران در حساب کارگزارای های خود! ولی خروج پول های سنگین و هجوم به بازارهای موازی بعید است که باعث این امر شود!

وی بیان داشت: سوال دیگری که آیا سازمان بورس و کمیته ریسک می توان پرسید این است که بر هزینه بهره کارگزاری ها نظارتی دارند؟ هزینه بهره ای که بعضا تا ۳۶ الی ۴۰ درصد هم دیده می‌شود در برخی کارگزاریها.

خاوری در نهایت گفت: درست است که در این اقدام منابعی برای برخی حقیقی ها هم ایجاد می شود، ولی این امر مستلزم داشتن قانونی واحد است که مدام دستخوش تغییرات نشود، در نهایت در تمامی ریزش ها و رشدها سازمان بورس به صورت مرموزی با مصوبه های خود عمل کرده است تا به امروز.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان