رشد شاخص بورس با دوپینگ ۱۰۰۰میلیاردتومانی صندوق توسعه

سیگنال صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، منجر به رشد شاخص بورس شد.

به گزارش اکونگار، تابلوی بازار سرمایه امروز، سراسر سبزپوش شد و شاخص با رشد ۰.۸۱ درصدی همراه به سطح ۲ میلیون و ۱۸ هزار واحدی رسید.

 در معاملات امروز،شاخص کل بورس تهران 16 هزار و 253 واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و به سطح 2 میلیون و 18 هزار و 195 واحد دست یافت.

ارزش معاملات امروز در چه وضعیتی بود؟

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 226 هزار و 905 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 217 هزار و 898 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 794 میلیارد تومان رسید. 

نمادهای مثبت بورس کدامند؟

نمادهای فولاد و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل گذاشتند و دد تاثیرگذاران برتر نماد منفی حضور ندارد.

یکی از نکات مهم بازار امروز این بود که حقیقی‌ها در پایان معاملات۱۴۴ میلیارد تومان پول به بورس وارد کردند.سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۳۰.۶ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳ میلیون رسید.

پیشی صف خرید از صف فروش

در معاملات دوشنبه، 90 نماد صف خرید داشتند و 58 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 97 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 232 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 34 درصدی به 291 میلیارد تومان رسید

شارژ 1000 میلیاردی بورس

 مهدی غضنفری،رئیس صندوق توسعه ملی،اظهار کرد: برای کمک به بازار سرمایه،هیات عامل صندوق توسعه ملی دیروز تصمیم گرفت ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه کند.

وی افزود: این مبلغ در قالب تعهداتمان به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام می‌شود.

غضنفری بیان کرد: این روزها که رنگ بازار سرمایه قرمز است بلافاصله اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی با حساسیت فراوان جلسه فوق‌العاده‌ای گذاشتند و تصمیم گرفتند به بورس کمک کنند. امروز مبلغ مذکور به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود که امیدوارم پرچم بازار سرمایه هم سبز و درخشان باشد.

تحولی شگرفی در پاییز بورس رخ نمی‌دهد؟

در این رابطه حسن حسن‌نیا، کارشناس بازار سرمایه به«اکونگار» گفت: تزریق 1000میلیارد از سوی صندوق توسعه به بورس سیگنال مثبتی به بازار داد. 

وی با اشاره به اینکه امروز صف خرید نسبت به صف فروش بسیار بیشتر بود، اظهار داشت: هرچقدر که به آبان ماه و فصل گزارش دهی شرکت‌ها نزدیک می‌شویم شرایط بهتری برای بازار پیش بینی می‌شود. 

وی تاکید کرد: با دید کوتاه‌مدت و شرایط بورس از آبان گزارش‌های ۶ ماهه منتشر خواهد شد و به‌صورت سنتی در این بازه زمانی تحرکات مثبت در شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی دارند، رخ خواهد داد.

وی افزود: واقعیت این است که نمی‌توان انتظار رشد چشمگیر از بازار در کوتاه مدت داشت. نهایتا بازار سرمایه بتواند در همین حوالی 2میلیونی شاخص را حفظ کند، البته شرط آن هم تزریق نشدن ریسک‌های خارجی به بازار است. 

حسن نیا با بیان اینکه بورس در یک رکود معاملاتی به سر می‌برد، عنوان کرد: کاهش معنادار ارزش معاملات و نقدینگی موجود در بازار سرمایه و تاکید بر تداوم عرضه های اولیه و پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری از نکات مورد بحث جدی است،  وقتی منطق سرمایه گذاری از منظر سودآوری مورد ابهام جدی قرار گرفته، تاکید بر گسترش بازار اولیه که بهای آن را بازار ثانویه می پردازد جای تامل جدی دارد آنهم در شرایطی که ماه هاست جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه تضعیف شده و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی نیز با هر خبر و اتفاقی، شتاب می گیرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان