از دست رفتن کانال ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی / بورس با ۲مشکل جدی دست به گریبان است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بورس با دو مشکل جدی دست به گریبان است که منجر به ریزش شاخص کل می‌شود.

به گزارش «اکونگار»، بازار سرمایه از ابتدای معاملات امروز،روند مثبتی را آغاز نکرد و ریزش شاخص محتمل بود، در میانه معاملات بازهم نمادهای منفی از نمادی مثبت سبقت گرفتند تا روزهای تاریک بازار سرمایه همچنان ادامه داشته باشد. در پایان معاملات شاخص کل با ریزش 8هزار و 500 واحدی بازهم کام سهامداران را تلخ کرد و وضعیت نامناسب بازار سرمایه بازهم ادامه یافت. 

در هفته گذشته هم وضعیت بازار سرمایه چندان مناسب نبود و ریزش شاخص‌ها ادامه داشت. افت شاخص کل در هفته گذشته چندان جدی شد که احتمال از دست رفتن کانال 2میلیونی قوت گرفته بود، این درحالی است که در ابتدای سال 1402 صحبت از فتح قله کانال 3میلیونی توسط بازار می‌شد. 

تداوم ریزش شاخص کل در ماه‌های اخیر و ایجاد یک وضعیت قرمز در بورس، روز به روز به از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران خرد دامن می‌زند و این شایبه را به وجود می‌آورد که بورس جذابیت خود را برای حقیقی‌ها از دست داده و سرمایه‌گذاران حضور در بازارهای موازی و کم ریسک مانند طلا و سکه و ارز را بر بورس ترجیح می‌‌دهند. 

نقش افزایش سود سپرده بدون ریسک در گواهی سپرده خاص روی وضعیت بورس

به گزارش فارس، رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه ، درباره روند بورس گفت: ارزش معاملات خرد تحت تأثیر افزایش سود سپرده بدون ریسک در گواهی سپرده خاص و فراخوان ثبت نام خودروهای وارداتی کاهش پیدا کرده ‌است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش سطح ریسک‌ها در منطقه، طلا و ارز را صعودی کرده بود؛ ولی در حال حاضر سطح ریسک‌ها برای ایران کمتر شده است.

عقب‌ماندگی بورس از بازار طلا و سکه

وی افزود: در بازارهای ایران، غالبا در ابتدا دلار حرکت کرده، رشد می‌کند و پس از آن بازار سرمایه با فاصله حرکت می‌کند. ‌مقایسه‌های انجام شده بازار سرمایه از سایر بازارها عقب است و با وجود رشد بیش از صد درصدی سایر بازارها از سال ۹۹، بورس در سقف سال ۹۹ گیر کرده است.

چرا بورس از بازارهای موازی عقب ماند؟

گلستانی تاکید کرد: آنچه که باعث عقب ماندگی بورس از سایر بازارها شده است، قیمت‌گذاری دستوری، کاهش کارایی اطلاعاتی، افزایش ریسک‌های سیستماتیک، سیاست‌های انقباضی پولی، مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و ... است که بر افت بازارها دامن زده است، ولی با تمام این مسائل بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده است و بزرگترین رقیب آن سطح سود بدون ریسک است که باید بتواند با آن رقابت کرده و پیش بیفتد.

وی تصریح کرد: در صورتی که حواس صاحبان نقدینگی از سود سپرده و خودروهای وارداتی پرت شود و به سمت بازار سرمایه متمایل شود، با ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌توان روزهای بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود و به مقاومت‌های بالاتر فکر کرد.

خطر از دست رفتن کانال 2میلیونی در پایان معاملات امروز

به گزارش اکونگار، در معاملات روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 8 هزار و 203 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 91 هزار و 900 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 5 هزار و 18 واحدی در رقم 734 هزار و 796 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 214 واحدی به رقم 25 هزار و 225 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 924 واحد به سطح 136 هزار و 607 واحد رسید. 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 296 هزار و 902 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 290 هزار و 254 میلیارد تومان بود که 98 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 18 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 135 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز، 48 نماد صف خرید داشتند و 56 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 34 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 303 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 14 درصدی به 219 میلیارد تومان رسید.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان