واقعیت‌ها، بازارساز را کنار زدند/ ریزش با تاخیر بورس در واکنش به حمله آمریکا علیه عراق و سوریه

بازار سرمایه بر خلاف روز گذشته امروز سراسر قرمز پوش و با ریزش ۱۰هزار واحدی شاخص به کار خود پایان داد.

به گزارش اکونگار، درحالی که پیش بینی می‌شد، روز شنبه 14بهمن ماه بازار سرمایه تحت تاثیر حمله آمریکا به سوریه و عراق و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه وضعیت نزولی داشته باشد، اما برخلاف تصورها و پیش بینی‌ها در روز گذشته شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 812 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 111 هزار و 84 واحد رسید. 

در معاملات شنبه، 85 نماد صف خرید داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 426 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 9 درصدی به 182 میلیارد تومان رسید.

بررسی وضعیت فروش صادراتی فلزات اساسی در دی‌ماه ۱۴۰۲ + جدول

ریزش 10هزار واحدی شاخص کل

در جریان معاملات امروز 15 بهمن ماه 1402 شاخص کل با ریزش 10هزار واحدی مواجه شد و سراسر قرمزپوش به کار خود پایان داد. 

بورس در ابتدای معاملات یک شروع پرتقاضا داشت و به همین دلیل 70درصد نمادها در ابتدای روز سراسر سبزپوش بودند. شاخص کل کار خود را با افزایش 445واحدی آغاز کرد. در ابتدای معاملات گروه‌های انبوه‌سازی پرتقاضا و سبزپوش بودند. نمادهای ثاخت، ثمسکن،وآذر و ثتران 4نماد پرتقاضای گروه انبوه‌سازی در ابتدای صبح بودند. 

ورق بازار برگشت

اما در میانه معاملات ورق بازار برگشت و فشار عرضه بیشتر شد. همین موضوع 60درصد نمادها را قرمز پوش کرده و گروه‌های خودرویی، بانکی و فلزات به لیدرهای منفی بازار تبدیل شدند. این روند باعث شد تا اکثر نمادها حوالی منفی 1تا 3در نوسان باشند. در جریان معاملات امروز نمادهای کرومیت، فکمند،کمیتا،فنرژی،غناب، کساپا، وآیند بیشترین ارزش صف فروش را داشتند.  

در لحظات پایانی بازار امروز، حدود ۷۲ درصد نمادها قرمز بودند و در پایان معاملات شاخص کل با ریزش ۱۰ هزار و ۹۰۲ واحدی به ارتفاع ۲.۱۰۰.۱۸۰ واحد رسید. 

تابلوی بورس

سبقت تعداد نمادهای منفی از نمادهای مثبت

ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید که تعداد نمادهای مثبت ۲۲۵ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۸۹ نماد بود.

کنترل بازارها نتیجه عکس دارد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که وضعیت امروز بازار واقعی‌تر از روز گذشته بود. یکی از عوامل اصلی رشد بازار در روز گذشته بازار سازی برای کاهش هیجانات خارجی بود. با این حال کارشناسان معتقدند که تشدید تنش‌های بین‌المللی به صورت مستقیم بر تمامی بازارها تاثیر می‌گذارد و کنترل بازارها حتی در کوتاه مدت هم نتیجه عکس دارد. 

ورود سرمایه‌ حقیقی‌ها به بازارهای موازی

در جریان معاملات روز گذشته خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت رقم قابل توجهی بود. کارشناسان بر این باورند که حقیقی‌ها ممکن است که این سرمایه‌ها را وارد بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز ببرند. درحالیکه قیمت دلار روند کاهشی دارد، پیش بینی می‌شود که فنر قیمتی دلار در مقطعی پرش داشته و همین موضوع حضور در بازار ارز را جذابتر می‌کند. از سوی دیگر ریسک کمتر بازارهای طلا و سکه موجب افزایش محبوبیت این بازارها شده است. 

سرایت مشکلات صنایع بورسی به معاملات سهامی

همچنین کارشناسان فعال در بازار سرمایه معتقدند که چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند که برای مثال می‌توان به محدودیت‌های گازی در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی و سیمان اشاره کرد. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی نیز داشته باشند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان