سیگنال بازار ارز به بورس / صعود ۹هزار واحدی شاخص کل

بازار سرمایه در جریان معاملات امروز برای سومین روز پیاپی سبزپوش شد.

به گزارش اکونگار، امروز در اولین روز کاری هفته بازار سرمایه باحفظ روند رو به رشد، سومین روز متوالی صعودی را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران 9 هزار و 552 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 180 هزار و 516 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 923 واحدی در رقم 764 هزار و 133 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با رشد 62 واحدی به رقم 26 هزار و 337 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 469  واحد به سطح 141 هزار و 231 واحد رسید. 

بورس

موثرترین بازیگران بازار امروز

در جریان معاملات امروز، 23دیماه 1402 نمادهای فملی، فولاد و پارسان مهمترین بازیگران بازار بودندکه بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای کگل، ذوب و کچاد از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای هرمز، وهورو شگویا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای سرچشمه، کتوکا و شرانل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، کرومیت و نطرین بیشترین تراکنش را داشتند. 

وضعیت ارزش معاملات بازار سهام 

در روند معاملات امروز بازار سرمایه،  ارزش معاملات کل بازار سهام به 16 هزار و 558 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 247 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 140 میلیارد تومان رسید. 

به گزارش دنیای اقتصاد، در این رابطه محمدصادق میرزایی با بیان اینکه شاخص‌کل در آخرین روز معاملاتی هفته قبل با رشد ۱۴‌.۵ هزار واحدی به ۲‌.۱۷ میلیون واحد و ارزش معاملات خرد به بیش از ۶‌ هزار‌ میلیارد‌ تومان رسید، اعلام کرد: هفته گذشته ۳۰۰ میلیارد‌ تومان خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت به‌ وقوع پیوست که نشانه مساعدی برای ورود پول‌های پارک‌ شده به بورس است.

گروه خودرو به دلیل خروج از قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه قرار گرفت و سایپا با اعلام ورود به سمت و سوی خودرو‌های تجاری، امید را زنده نگه داشت.

در این میان عدم درگیری با اخبار روزانه‌ و بررسی متغیرهای مستقل کمک بسیاری به سرمایه‌گذاران خواهد کرد و باعث عدم‌ وقوع رفتار هیجانی خواهد شد. از طرفی نرخ ارز، تابع نقدینگی بوده و هرسال طبق آمار بانک‌ مرکزی بطور میانگین نقدینگی ۲۵‌ درصد رشد دارد. بنابراین احتمال می‌رود تا پایان سال‌ نقدینگی به ۷.۹ هزار هزار ‌میلیارد‌ تومان برسد که در این صورت، ارزش ذاتی دلار افزایش پیدا خواهد کرد. با وجودی که لزوما نرخ دلار در بازار با ارزش ذاتی آن ‌برابر نخواهد بود و بطور معمول مقداری کمتر است.

با اندکی تورش در صورتی‌ که دلار تا پایان سال‌ افزایش محدود و تا سطوح بالاتر از فعلی داشته‌ باشد، تقویت انتظارات تورمی و موثر بر بورس، دور از انتظار نخواهد بود و احتمال افزایش رفتار هیجانی از سوی برخی سرمایه‌گذاران وجود خواهد داشت.

برای هفته جاری هم بروز عرضه‌ها و تزریق هیجان انتظار می‌رود با این‌وجود محدوده ۲‌.۱ میلیون واحدی شاخص‌، مهم بوده و باید منتظر ماند و دید روند کلی بازار چه خواهد بود.

این روز‌ها با افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک قیمت طلا نیز افزایش یافت اما قیمت این فلز گرانبها نیز تابع نقدینگی، دلار و اونس جهانی است. با افزایش تورم آمریکا، احتمال در پیش گرفتن سیاست انقباضی فدرال‌ رزرو و تقویت شاخص دلار، اونس جهانی طلا احتمالا با اصلاح قیمت مواجه خواهد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان