بورس غرق در سکون / چرا معاملات به کف دو ماهه سقوط کرد؟

ریزش ۲۱درصدی ارزش معاملات خرد، روند سکون و کم تحرکی بازار سرمایه را تشدید کرد.

به گزارش «اکونگار»، بازار سرمایه از اردیبهشت ماه سال 1402 روی چندان خوشی به سرمایه‌گذاران نشان نداده است. اوج و فرودهای بازار پس از ریزش تاریخی روز 17 اردیبهشت دستاوردی جز، خروج حقیقی‌ها از بازار، ریزش میزان سرمایه‌گذاران خرد و از دست رفتن اعتماد به بازار نداشت. 

در روزهای اخیر بازار در یک روند رو به رشد آرام حرکت می‌کرد که با تحرکات نظامی در خاورمیانه، بازهم بورس دچار یک شوک خارجی شده و بسیاری از گروه‌های معاملاتی دچار ریزش شدند. 

سیگنال بازار ارز به بورس / صعود ۹هزار واحدی شاخص کل

کاهش 990 واحدی شاخص کل

در جریان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران 990 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 185 هزار و 979 واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 698 واحدی در رقم 762 هزار و 339  واحدی ایستاد. 

 در روند معاملات روز جاری، شاخص کل فرابورس با افت 37 واحدی به رقم 26 هزار و 294 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 465 واحد به سطح 140 هزار و 629 واحد رسید. 

نمادهای اثرگذار روی بازار امروز

بررسی تابلوی بازار سرمایه نشان می‌دهد که در جریان معاملات امروز، فولاد، فملی و حکشتی نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، سدشت و خاهن از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای فصبا، آریا و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای زاگرس، سرچشمه و بساما بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و پردیس و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، فصبا و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند. 

کارشناسان معتقدند که یکی از عمده ترین دلایل سکون شدید در بازار سرمایه از دست رفتن اعتماد و شرایط سخت بازپس گیری اعتماد از دست رفته است و تغییر یکباره بورس به فاز منفی به دلیل سیگنال‌های منفی است که از تنش‌های خاورمیانه، التهاب در بازار ارز و آمارهای منفی درباره صنایع مهم بورسی مخابره می‌شود. 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان