روزهای تاریک بازار سرمایه / شرایط طاقت‌فرسای بورس تا کی ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس ایران طاقت فرسا شده به طوری که از ۱۲ ماه سال ۱۰ ماه ریزشی و نزولی است و تنها ۲ ماه سال پررونق است.

به گزارش اکونگار، در اردیبهشت سال 1402 ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس یک رکورد تاریخی بر جای گذاشت، درحالی که پیش بینی می‌شد، بازار سرمایه در سال جاری روزهای پر رونقی را پشت سر بگذارد، اما ریزش تاریخی بورس در روز 17 اردیبهشت، منجر به خروج حقیقی‌ها از بورس شده و این روند به یک روال عادی در بازار سرمایه تبدیل شد. ادامه ریزش‌های بورس و از دست رفتن کانال 2میلیونی در دوران اوج جنگ غزه، اعتماد سهامداران خرد به بازار سرمایه را خدشه دار می‌کرد و بازیابی اعتماد از دست رفته به یک موضوع عیر ممکن برای بازار تبدیل شده بود. 

بازدهی پایین بورس نسبت به بازارهای موازی

آمارها نشان می‌دهد که بورس در 10 ماه گذشته حدود 8درصد بازدهی داشته است. درحالی که بازدهی بورس نسبت به سال 99 روند از 4درصد به 8درصد رسیده، اما بازارهای موازی مانند طلا، سکه و ارز جهش‌های بسیار چشمگیری داشته‌اند. بازدهی بازارهای موازی با بازار بورس اوراق بهادار تهران حتی با در نظر گرفتن کف و سقف‌های بازار در این مدت زمان بازدهی بیشتری را برای سرمایه گذاران آن کرده است.در نتیجه سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی‌ها تمایل بیشتری برای حضور در بازارهای کم ریسک دارند. این روند نه تنها منجر به کاهش رونق بازار سرمایه و ورود پول حقیقی به بورس می‌شود، بلکه وضعیت جذب سرمایه در بورس روند نامناسب‌تری پیدا کرده و احتمال ریزش شاخص را رقم می‌زند.

آثار تصمیمات دولتی در وضعیت بورس

به گزارش مهر، مهدی روزبهانی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کلیت بورس در روز سه شنبه منفی بود و تمام صنایع بورسی شاهد ریزش گسترده سهام بودند، گفت: چرا بورس به چنین روز و حالی افتاده؟ آقای عشقی، رئیس سازمان بورس اگر در این شرایط توان کنترل و مدیریت این بازار را ندارید، چرا استعفا نمی‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در این بازار هر روز به یک بهانه‌ای منفی می‌خوریم، گفت: یک روز نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، یک روز شایعه توقف بورس کالا، یک روز قیمت گذاری دستوری، یک روز کاهش قیمت دلار، یک روز تنش‌های سیاسی منطقه، یک روز عوارض و مالیات‌های غیر منطقی، یک روز اظهار نظر بیجا و غیر کارشناسانه مسؤولان و… سایه این بهانه‌ها روی سر بورس سنگینی می‌کند.

تیر دولت به سوی صنایع بورسی

به گفته روزبهانی، آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی ایشان که در آغاز روی کار آمدن اولویت اول خود را مردم و بازار سرمایه اعلام کردند، اکنون برای تأمین کسری بودجه خود با گرفتن انواع و اقسام مالیات و گران کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و … دست روی سود شرکت‌های بورسی گذاشته‌اند و صنایع بورسی را یکی پس از دیگری در تیر رأس خود قرار داده‌اند.

روزبهانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس قادر به کنترل و مدیریت بازار سهام نیست و به همین دلیل سهامداران خواهان استعفای آقای عشقی هستند. جای مدیران متخصص، کاربلد و نترس در بورس خالی است، متأسفانه طی ماه‌های اخیر مدیران بورسی ثابت کرده‌اند که در حد و اندازه مدیریت این بازار نیستند و جسارت و تخصص کافی را جهت اداره امور ندارند و حداقل کار مثبتی که می‌توانند انجام دهند این است که با یک استعفا و خداحافظی رسمی سهامداران خرد را خوشحال کنند.

باز بورس مارپله‌ای است مه فرورفتن در ضرر

به گفته روزبهانی، کشوری که پر از منابع و ثروتمند است چرا در زمستان گاز ندارد که صنایع را با خاموشی مواجه می‌سازد و در تابستان برق ندارد که کارخانه‌های تولید سیمان خاموش شوند؟.بازی بورس «مار و پله» ای است که هر لحظه سهامدار باید منتظر نیش خوردن و بازگشت به نقطه صفر که نه، فرو رفتن در ضرر باشد.

سهامداران تاوان کم رونقی بورس را می‌پردازند

این کارشناس افزود: کدام یک از بازارهای موازی (مسکن، خودرو، دلار و ارز، طلا و…) به این میزان ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک متعدد دارند که بازار سرمایه دارد؟،در کل سال، سر جمع بازار ما ۲ ماه کمی رونق می‌گیرد و سهامداران خُرد باید ۱۰ ماه پس از آن با منفی‌های فرسایشی و طاقت فرسا تاوان همان ۲ ماه را بدهند!

وی در پایان گفت: زمانی بود که از فعالان بورسی می‌شنیدیم که هیچ بازاری پتانسیل بازار بورس را ندارد؛ البته همان زمانی که اوضاع بورس بهتر بود و هنوز می‌شد روی این بازار حساب کرد؛ ولی به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر بورس، اسفبارترین و بی صاحب‌ترین بازار مالی ایران است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان