ترکش تشدید جنگ در غزه برپیکر بازار سرمایه / ریزش ۱۸هزار واحدی شاخص کل بورس

در اولین روز کاری هفته، بازار سهام با ریزش ۱۸هزار واحدی شاخص کل مواجه شد و یک گام دیگر به نزدیکی کانال ۲میلیونی برداشت.

به گزارش اکونگار، شاخص هم وزن نیز با 10 هزار و 413 واحد کاهش معادل یک و 51 صدم درصد در محدوده 680 هزار و دو واحد قرار گرفت.

نماد‌های فولاد، شپنا، خودرو، شبندر، فملی و کگل از نماد‌های تاثیر گذار منفی بر شاخص کل بورس بودند.نماد‌های تکاردان، شستا، ثشاهد، خودرو و خساپا هم از نماد‌های پرتراکنش با تاثیر منفی بر بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با 349 واحد کاهش به عدد 24 هزار و 900 واحد رسید که نماد‌های دی، بمولد، کرمان و خاور از نماد‌های پرتراکنش با تاثیر منفی و نماد‌های بپیوند و فزر از نماد‌های با تاثیر مثبت بر بازار فرابورس امروز بودند.

صف‌آرایی 703نماد منفی در برابر 94نماد مثبت در بازار امروز

بازار امروز سهام شاهد 94 نماد مثبت برابر 703 نماد منفی بود. 26 صف خرید مقابل 132 صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به منفی 634 میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز 6 میلیارد و 700 میلیون سهام را به ارزش 3 هزار و 165 میلیارد تومان دست به دست کردند.ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز 214 میلیارد دلار بود.

بازار سرمایه درگیر ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک

سعید کرداری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه به «اکونگار» گفت: ریزش 18هزار واحدی شاخص کل به ریسک‌های بازار بازمی‌گردد. مسله این است که بورس در کشورمان از دو ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک تاثیر می‌پذیرد. در هر دو حالت هم نمی‌توان در برابر ریسک‌ها مقاومت کرد و تمامی بازارها درگیر این ریسک‌ها می‌شوند.

جنگ غزه، جنگ اوکراین و یا شیوع ویروس کرونا در دسته ریسک‌های سیستماتیک قرار می‌گیرند، اما بازار بیشتر از ریسک‌های غیرسیستماتیکی مانند مشکلات شرکت‌ها تاثیر می‌پذیرد. ممکن است شرکت‌ها گزارش‌های نامناسب و  یامنفی منتشر کنند و همین موضوع تمامی بازار را برهم می‌ریزد.

تاثیر بورس ایران از تحولات خاورمیانه و جهانی

وی در رابطه با تاثیرپذیری بورس ایران از مسایل جهانی و خاورمیانه گفت: بدون شک بازار سرمایه از تحولات جهانی و خاورمیانه تاثیر می‌پذیرد. ما بخشی از خاورمیانه هستیم، پس نمی‌توانیم از تحولات جهانی و خاورمیانه دور باشیم.  

وی تاکید کرد: در تمامی دنیا تحولات، جنگ‌ها و یا حتی شیوع یک بیماری امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد و در نتیجه بازار سهام با سرعت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. در زمان جنگ اوکراین بازارها تا حدود 30درصد ریزش را تجربه کردند.

اقتصاد دستوری عامل ریزش بورس در ماه‌های اخیر

وی در رابطه با ریزش بورس در ماه‌های اخیر گفت: یکی از مهمترین مشکلات بازار سرمایه اقتصاد دستوری کشور است. علاوه بر تحریم‌ها قیمت‌گذاری دستوری صنایع را از سوددهی دور کرده است. اینها ریسک سیستماتیکی هستند که بازار تحمیل می‌شوند. چون ریسک‌های سیستمایک پا برجاهستند در نتیجه فروش شرکت‌ها با مشکل مواجه می‌شود و بازار تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. نمونه ملموس ریسک سیستماتیک بر بازار سرمایه همان موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت‌گذاری دستوری خودرو است که صف نمادهای منفی را بیشتر کرد.  

چرخش شاخص بورس حوالی کانال 2میلیونی

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اگر روال تصمیم‌گیران دولتی تغییر نکند در ماه‌های آینده هم شاخص در حوالی کانال 2میلیونی باقی می‌ماند؛ مگر اینکه دولت دست از اقتصاد دستوری بردارد. دوم این که دلار چند ماهی دلار روی کانال 50 هزار تومان نوسان دارد. تازمانی که دلار سرکوب قیمتی می‌شود تغییر چندانی در رشد بازار سرمایه رخ نمی‌دهد.

کرداری به اهمیت قیمت دلار بر بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: 60 درصد شرکت‌های بورسی کشورمان دلاری هستند و درآمد خود را از محل صادرات تامین می‌کنند، اگر قیمت دلار سرکوب نشود، سودآوری شرکت‌ها بیشتر می‌شود، اما شرط این موضوع نبود ریسک‌های سیستماتیک است. یعنی زمانی بازار سرمایه همزمان با رشد نرخ دلار رشد می‌کند که منطقه و جهان در آرامش باشند.

رنگ خطر کاهش امنیت سرمایه‌گذاری با تشدید جنگ غزه

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط منطقه پرریسک است. در نتیجه اگر دلار بالا برود، بورس هم ریزش دارد، چون امنیت سرمایه‌گذاری به خطر افتاده است و مردم سعی می کنند دارایی‌های خود را در بازارهای امن‌تری مثل طلا سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت موفق به دور کردن بازارهای داخلی از تحولات جهانی و خاورمیانه شده است، گفت: تاثیرپذیری بازارها از تحولات خاورمیانه و جهان اجتناب ناپذیر است.

وی در رابطه با اینکه آیا می‌توان  اثرپذیری بازارها جهانی بر بازارهای داخلی را کم کرد و یا بازارهای داخلی را در برابر تحولات جهانی و خاورمیانه ایمن نگه داشت، گفت:  این موضوع کاملا غیرممکن است.بازارهای جهانی ناخودآگاه تاثیر خود را بر بازارهای داخلی می‌گذارند. برای مثال وقتی قیمت کامودیتی‌ها در جهان پایین می‌آید آیا ما می‌توانیم با قیمت‌های جهانی همسو نباشیم.

وی افزود: اقتصاد ما یک اقتصاد سیاسی است. در سال‌های اخیر  تحریم‌ها به صورت مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. پس نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد از مسایل روز، تنش‌های جهانی و منطقه‌ای و ... به دور نگه داشته می‌شود.

تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تنش‌های خاورمیانه

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که پر از تلاطم است و رفتارهای اقتصاد از سیاست تاثیر می پذیرد در نتیجه هر رخداد جهانی و بین المللی بر بازارها تاثیر می‌گذارد. اقتصاد جدای از سیاست نیست این موضوع در تمام دنیا صدق می‌کند.حال اینکه اقتصاد کشورمان بیشتر از تنش‌ها و تحولات جهانی  تاثیر می‌پذیرد.  

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان