«اکونگار» بررسی کرد

ادامه خزان بورس / پالس منفی خبر خاندوزی برای بانکی‌ها

شاخص کل با کاهش ۱۰هزار واحدی در جریان معاملات امروز بازهم بورس را منفی کرد.

به گزارش اکونگار، در آخرین شنبه آبان ماه، بازار سرمایه شروعی آرام و متعادل داشت، نیمی از بازار مثبت و نیم دیگر آن منفی بود. در ابتدای معاملات شاخص با افت 86واحدی فعالیت خود را آغاز کرد.

در ادامه روند معاملاتی بازار وضعیت چندان دلچسب و هیجانی مشاهده نشد و بازار در یک روند کند و متمایل به منفی سازی پیش می‌رفت.

دست پخت خاندوزی برای گروه‌های بانکی

اظهارات وزیر اقتصاد در رابطه با جریمه بانک‌ها گروه بانکی را بازهم سراسر قرمز پوش کرد و در بازار امروز، بانکی‌ها از ابتدا تا انتهای معاملات پرعرضه‌ترین گروه بودند. تمامی نمادهای این گروه قرمز بودند. در میانه معاملات حجم معاملاتی گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به 746سهم رسید و ارزش معاملاتی از رقم 246میلیارد تومان عبور کرد.بیشترین ارزش معاملات مربوط به نمادهای سامان با 87میلیارد تومان، وبملت62میلیارد تومان و وبصادر 27میلیارد تومان بود.

بیشترین ارزش صف خرید به کدام نمادها رسید؟

نمادهای کرومیت، ثفارس، پتایر، تپکو، پلاست و شستان بیشترین ارزش صف خرید را داشتند.

نمادهایی با بیشترین ارزش صف فروش

در جریان معاملات امروز نمادهای وآتوس، چنویا، خفولا، فنرژی، رفاه و خبنیان بیشترین ارزش صف فروش را داشتند.

شاخص هفته را منفی آغاز کرد

در پایان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش بیش از 10هزار واحدی یه 2میلیون و 028هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز با کاهش 221واحدی همراه بود که به 701هزار و 913واحد رسید.

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۵۱ درصدی مواجه شد و به سطح ۲ میلیون و ۲۸ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات امروز با کاهش اندک ۰.۰۳ درصدی همراه شد.

برترین صنایع روز

گروه‌های بانک، انبوه سازی و خودرو به ترتیب با ارزش معامله 431میلیارد تومان، 308میلیارد تومان و 268میلیارد تومان برترین صنایع بازار امروز بودند که بیشترین ارزش معامله را داشتند.

نمادهای دارای بیشترین ارزش معاملات

در روند معاملاتی امروز، نمادهای اهرم، ثفارس، حفاری، وبلمت، دارایکم و پکویر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

ارزش معاملات خرد 

ارزش معاملات خرد در جریان معاملات امروز، به رقم 3671میلیارد تومان رسید و از این مقدار ۲۰۰۰ میلیارد تومان متعلق به بورس، ۱۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۴۱۱ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

خروج پول توسط حقیقی‌ها

حقیقی‌ها در پایان معاملات امروز ۲۱ میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند. سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۴.۱ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۲.۹ میلیون تومان رسید.

سبقت نمادهای منفی از مثبت

در روند معاملاتی بازار امروز، تعداد نمادهای مثبت امروز بازار 239 و تعداد نمادهای منفی 557 بود.

روزهای سرد و کم رونق بورس

در این رابطه، سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه به «اکونگار» گفت: در هفته گذشته شاخص کل افت یک درصدی را تجربه کرد و روزهای مثبتی را پشت سرنگذاشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد مهم بازار امروز، سبزپوشی سراسری گروه لاستیک بود، گفت: از ابتدا تا اتنهای معاملات امروز، گروه لاستیک بیشترین جذب پول حقیقی را داشت و در ابتدای معاملات این گروه با جذب 15میلیارد تومان پول حقیقی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: در ماه‌های اخیر کمبود لاستیک به دلیل ناترازی در تولید و مصرف به وجود آمده است، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد. همچنین به دستور وزارت صمت، قیمت‌گذاری دستوری از حوزه لاستیک برداشته شد تا انگیزه‌های تولید افزایش پیدا کند. همین موضوع بر سبزپوشی صد درصدی و ورود پول حقیقی بر این گروه تاثیر داشت.

این کارشناس بازارا سرمایه با بیان اینکه گروه‌های بانکی تحت تاثیر صحبت‌های وزیر اقتصاد قرار گرفتند، عنوان کرد: در انتهای هفته گذشته وزیر اقتصاد خبر از جریمه سنگین و حدود ۲۶ همتی شبکه بانکی به دلیل عدم ایفای وظایف قانونی نسبت به تسهیلات ساخت مسکن داد که منجر به فشار فروش سنگین به گروه بانکی شد و بازار سپرده بانکی همچنان جذاب ترین بازار از منظر بازدهی است و سودهای بالای پیشنهادی بانک‌ها رغبت به خرید دارایی را از بین برده است.

وی ادامه داد:  تابلوی بورس نشان می‌دهد که نمادهای فولاد و فارس و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند. درحالی که وبلمت یکی از نمادهایی بود که در سال جاری وضعیت مناسبی داشت و در اردیبهشت ماه یک گزارش عالی و تاثیرگذار منتشر کرده بود. درحال حاضر نمادهای بانکی وضعیت مناسبی ندارند و امروز هم شاهد عرضه پرقدرت آنها بودیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روند فعلی بازار جذابیت خاصی ندارد و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، شاهد این روند کند و فرسایشی در هفته‌های آتی هم خواهیم بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان