عقب‌نشینی هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص کل / روی سرخ بورس در آغازین روز زمستان

در اولین روز معاملاتی زمستان ۱۴۰۲ بازار سرمایه با ریزش ۱۸۰۰ واحدی شاخص کل همراه شد.

به گزارش اکونگار، در اولین روز معاملاتی هفته و آغازین روز معاملاتی زمستان 1402 بورس با ریزش شاخص همراه بود و بسیاری از نمادها منفی شدند. 

در جریان معاملات امروز نزدیک به 58درصد نمادها قرمز بودند و شاخص کل با کاهش  یک  هزار و ۷۸۶ واحدی به ارتفاع ۲،۲۰۸،۳۴۰ واحد رسید.

ارزش بازار بورس

طی معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص هموزن  با افزایش 444 واحدی به رقم 761 هزار و 802 دست یافت تا ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 708 هزار میلیارد تومان برسد. 

فعالان بازار سرمایه و معامله‌گران در نخستین روز معاملاتی زمستان 1402 بیش از 8.5 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 382 هزار فقره معامله و به ارزش 6 هزار و 285 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

افت۰.۱۵ درصدی بورس طی یک هفته / رونق به بازار بازمی‌گردد؟​

معامله‌گران در انتظار روزهای روشن بازار سرمایه

کاهش 0.8 درصد شاخص کل و شاخص قیمت

شاخص کل و شاخص قیمت امروز با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز قبل معاملاتی 0.8 درصد کاهش یافت. این دو شاخص با معیار هموزن 6 صدم درصد رشد کرد.

شاخص آزاد شناور هم 6 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 0.14 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2 صدم درصد افت کرد.

نمادهایی با بیشترین اثر افزایشی

در جریان معاملات امروز، نمادهای بانک ملت و پتروشیمی خلیج‌‌فارس بیشترین اثر افزایشی را بر روی شاخص کل بورس داشتند. 

نمادهایی با بیشترین اثر منفی

در روند کاهشی بازار سرمایه، امروز نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی و مپنا روی شاخص کل بیشترین تاثیر منفی را داشتند و نقش منفی در جریان امروز بازار ایفا کردند. 

کاهش یک واحدی فرابورس ایران

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با یک واحد کاهش به رقم 26 هزار و 577 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 460 هزار میلیارد تومان برآورد شد. ارزش بازار پایه فرابورس هم 397هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران در فرابورس امرزو بیش از 5.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 247 فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 426 میلیارد تومان داد وستد کردند.

روند کاهشی شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس

شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس امروز یک صدم درصد کاهش یافت این دو شاخص با معیار هموزن 42 صدم درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس 16 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم فرابورس 5 صدم درصد کاهش یافت.

نمادهای نقش مثبت و منفی فرابورس 

در جریان معاملات امروز نمادهای فولاد هرمزگان، صنعتی مینو و مالی سپهر صادرات بیشترین نقش مثبت در فرابورس را ایفا کردند و نمادهای انتخاب الکترونیک، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و بانک گردشگری موثرترین بازیگران نقش منفی فرابورس بودند. 

چراغ سبز بورس به حقیقی‌ها

در این رابطه امیرمحمد نادری، کارشناس بازار سرمایه به «اکونگار» گفت: درحالی که بازار امروز، سرخ پوش بود یک نکته مثبت به چشم دیده می‌شد و این بود که سرانه خرید حقیقی‌ها نسبت به سرانه فروش آنها روند رو به رشدی داشت و به نظر می‌رسد که پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توان به رشد بازار امیدوار بود. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، خروج نقدینگی از بازار یکی از دلایل مهم ریزش شاخص در جریان معاملات امروز بود، اظهار داشت: بازار چندان غیرمتعادل و کاهشی نبود و این جریان ممکن است در روزهای آینده بهبود یابد. 

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که به تحلیل وضعیت بازار کمک می‌کند، تعداد خریداران است. اگر در جریان معاملات تعداد خریداران به میانگین 200 هزار کد برسند، وضعیت بازار مثبت و رو به رشد تلقی می‌شود. از آنجایی که بیشترین ورود نقدینگی را در معاملات امروز صندوق‌های سهامی رقم زدند، به نظر می‌رسد حقیقی‌ها تمایل بیشتری برای حضور در بازار پیدا کرده‌آند. 

نادی در ادامه تصریح کرد: درحالی که صحبت از موج سنگین عدم اطمینان در بازار سرمایه می‌شود، اما سرمایه‌گذاران در بورس ایران این روزها روند رو به رشدی داشتند و بسیاری معتقدند که بورس در شش ماه آینده از تورم گوی سبقت را می‌رباید. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ابزارهایی که باید برای رشد بازار در دست گرفته شود، جلوگیری از عرضه سهم‌های بزرگ است. هرچه عرضه سهم‌ها متعادل‌تر باشد ورود حقیقی‌ها و جذب سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس بیشتر می‌شود. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان