تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان / مشکلات معیشتی بازنشسته‌ها برطرف می‌شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه موافقت کردند.

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کشور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد، این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد ما به التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

آئین نامه اجرایی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

به گزارش اکونگار، دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن وعده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی آن با تورم را داده بود. پس از ورود دولت به سال سوم فعالیت خود، انتقادهای بسیاری در زمینه عدم تطابق حقوق بازنشستگان با تورم شد. به گونه‌ای که  رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در مهرماه گفته بود: اخیرا نامه‌ای هم برای قالیباف نوشتیم و بدین شکل برای عدم اجرای صحیح قانون توسط دولت پیگیر شدیم، اما متاسفانه نتیجه و اقدامی ندیدیم.

پس از محمد باقر قالیباف در صحن علنی مجلس گفت:  بارها از این میکروفن اعلام کرده‌ام که حتما موضوع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بحث ایثارگران اولویت اول مجلس شورای اسلامی و دولت است و بنده شهادت می‌دهم که این موضوع در اولویت قرار دارد.

کش و قوس‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه داشت و این موضوع مورد نقد کارشناسان، فعالان حوزه بازنشستگی و نمایندگان مجلس بود. 

 معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار به «اکونگار» گفت: در حال حاضر همه باید شرایط معیشتی بازنشستگان را ببینند تا متوجه شوند که اوضاع و احوال آن‌ها چقدر نامساعد است. واقعیت این است که وقتی روی صندلی مدیریتی می‌نشینیم یادمان می‌رود که ما هم روزی بازنشست می‌شویم.

مجلس شورای اسلامی در روند بررسی برنامه هفتم توسعه، وعده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را عملی کرده و خبر از تناسب‌سازی حقوق‌ها داد. 

کمیسیون تلفیق تصویب کرد: در سال اول اجرای برنامه هفتم 40درصد،‌ در سال دوم اجرا 30 درصد و سال سوم اجرای برنامه هفتم نیز 30 درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شود و مصوب شد تا متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق و مزایای شاغلین همتراز شود.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان