گزارش میدانی «اکونگار» از بازار ارز تهران پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل

خرید دلار متوقف شد / دلال‌های ارز: همه چیز، راکد و مبهم است

بررسی میدانی اکونگار از بازار ارز نشان می دهد فعالان این بازار از خرید دلار امتناع می کنند. همچنین برخی صرافی های میدان فردوسی امروز باز نکردند و سعی کردند در این بازار بی ثبات فعلا سمت معامله نروند.

به گزارش اکونگار، طبق اعلام امروز قیمت دلار خدماتی امروز یکشنبه ۲۶ فروردین طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۵۷۰ تومان است و قیمت یورو خدماتی که مبنای محاسبه ارز دولتی است، امروز ۴۶ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شده است. همچنین یورو خدماتی مبنای محاسبه ارز دولتی است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با نرخی زیر بازار آزاد سراغ خرید یورو خدماتی بروند. 

پرواز قیمت دلار/ ترکش‌های جنگ به بازار ارز رسید + جدول

دلال‌ها: همه چیز راکد و مبهم است

آفتاب ملایم روی سنگ فرش‌های میدان فردوسی کم و زیاد می‌شود. بین رفت و آمد رهگذران این خیابان، مردان پیر و جوان کنار هم یا تنها گوشه‌ای ایستادند و دلار خرید و فروش می‌کنند که برخی قیمت‌ها را یک تا شش هزارتومان متغییر اعلام می‌کنند.

یکی از دلال‌های دلار وارز پیرمردی است که دور میدان نشسته و چند دسته اسکناس تا نخورده جلوی خود چیده است. پسرهای جوان افغانستانی دورش ایستادند و از اون قیمت دقیق دلار را می‌پرسند. در مورد قیمت دلار امروز می‌گوید:« قیمت‌ها بالا رفت، اما دوباره امد پایین، بنظر  می‌آید خیلی این ماجرا روی وضعیت دلار اثر نداشته است. شما ببینید پنچ هزار تومان رفت بالا و دوباره پایین آمد...»

srf-1545117951

مرد دیگری که روی موتور پارک شده در پیاده رو نشسته، با صورتی آفتاب سوخته به رهگذران زیر لب فقط یک کلمه می‌گوید و برخی برای گفت‌و گو به طرفش می‌روند؛« دلار، دلار...» از وضعیت دلار امروز می‌گوید که مقدار قابل توجهی افزایش داشته هزارتومان رفت ولی باز پایین آمده است و اضافه می‌کند:« اصلا معلوم نیست چه می‌شود، الان که اصلا قیمت‌ها ثبات ندارد. یک روز سه هزار تومان می‌ریزد و یک روز هم سه هزارتومان بالا می‌کشد. الان تحلیل بازار خیلی سخت شده است. امروز خیلی از بچه‌ها دلار نمی‌خرند و فقط می‌فروشند ... چون در آینده  گران و گران‌تر هم خواهد شد....»

صداهای پشت سر هم که دلار،دلار می‌گوینده در بخش جنوبی میدان مرتب تکرار می‌شود. بعضی از صرافی‌های اینجا بسته هستند. چند مرد دلار فروش که جلوی یکی از درهای بسته نشستند می‌گویند چون تعمیرات دارند بستند، اما جوان دیگر که همان جا نشسته می‌گوید:« بخاطر جنگ بستند، چون امروز در بازار ما اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چیز راکد و مبهم است...»

کنار چند دلار فروش زن جوانی ایستاده تا ۲۵ دلارش را به آنها بفروشد، یکی از دلالان به زن می‌گوید:« اگر می‌توانی فعلا از فروش دلارهایت صرف نظر کن، چون احتمالا خیلی گران‌تر خواهد شد.»

هوا رو به بهار عصرگاهی می‌رود و در شلوغی مرکز شهر، هر چه به سمت خیابان انقلاب حرکت کنی، از تعداد دلار فروشان هم کم‌تر می‌شود. یکی از دلال‌ها می‌گوید:« الان دلار در کانال های غیررسمی یک قیمتی دارد ولی اگر به صرافی‌های اینجا دلار بفروشید آنها ۴۶ هزارتومان می‌خرند. چون دولتی هستند و با این قیمت‌ها نمی‌خرند. از دیروز که ایران به اسرائیل حمله کرد قیمت دلار هم بالا رفت ولی دوباره پایین آمد..»

صرافی‌ها: شرایط برای ما غیر قابل تحلیل است

جلوی بیشتر صرافی‌های باز میدان فردوسی رهگذران لحظه‌ای می‌ایستند و قیمت‌های جلوی در آنها را پایین و بالا می‌کنند. بین آنها البته بعضی صرافی‌ها هیچ کدام از قیمت‌های خود را به روز نکردند و تقریبا مراجعه کننده زیادی ندارند. 

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز یکشنبه ۲۶ فروردین در شروع معاملات بازار گرمی سه میلیون و ۹۳۳ هزار تومان به‌ثبت رسید و ۵۴ هزار تومان نسبت به خریدوفروش‌های دیروز ارتقا پیدا کرد. طبق آنچه امروز اعلام شده بود؛ سکه امامی همزمان با افزایش قیمت طلا، به‌شکل تکفروشی ۴۶ میلیون و ۷۰۶ هزار تومان قیمت خورد و رشد یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومانی را تجربه کرد. ربع‌سکه و نیم‌سکه هر کدام یک کانال بالاتر از دیروز فروخته شدند، اما یورو خدماتی امروز مثل روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا تقریبا ۴۶ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد.

با این وجود صاحب یکی از این صرافی‌ها که پیرمرد آرامی است در مورد وضعیت امروز قیمت سکه می‌گوید:« قیمت‌های امروز نسبت به دیروز ارزان‌تر شده است. همه‌ ما انتظار داشتیم گران‌تر شود ولی ارزان‌تر شده است. یعنی قیمت دیروز سکه روی ۴۵ میلیون بود و امروز به ۴۴ میلیون رسیده است. البته بعید می‌دانم از این خیلی پایین‌تر بیاید. امروز ما نه خریدار داشتیم و نه فروشنده، وضعیت ما فعلا راکد است چون آنهایی که می‌خواهند بخرند می‌گویند ارزان‌تر می‌شود و آنهایی که می‌خواهند بفروشند می‌گویند گران‌تر می‌شود.»

یکی دیگر از صراف‌های این خیابان با بی‌میلی از مصاحبه کردن، تنها می‌گوید؛« وضعیت بازار خراب است. بنظر من هیچ چیز ارزان‌تر نشده...»

هر قدم که از این میدان دور می‌شوی، تعداد دلال‌های دلار هم کم‌تر می‌شود و حتی رهگذری هم پی خرید یا فروش دلار در خیابان پرسه نمی‌زند

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان