سلام دلار به ۶۰هزار تومان/ دولت از سرکوب نرخ ارز بازماند؟ + جدول

قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای معاملات روند افزایشی داشت و از ۶۰هزار تومان عبور کرد.

به گزارش اکونگار، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هفته گذشته در میان فعالان اقتصادی شهر یزد تاکید کرد که قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد و آنچه که در حال وقوع است، مدیریت بازار ارز و روند کاهشی قیمت دلار است. 

پس از اظهار نظرهای وزیر اقتصاد، کارشناسان با انتقاد از سخنگوی اقتصادی دولت، تاکید کردند که سرکوب نرخ ارز روش مناسبی برای مدیریت بازار نیست و با فشرده شدن فنر قیمتی دلار جهش‌های قیمتی بسیار زیادی رخ می‌دهد.

واکنش دلار به انتخابات مجلس/ اسکناس آمریکایی به قیمت پارسال برگشت

از ابتدای هفته و همزمان با پایان انتخابات مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار روند افزایشی در پیش گرفته و در روز شنبه از 56هزار تومان به بیش از 57هزار تومان هم افزایش یافت. 

ادامه روند افزایشی قیمت دلار در روز یکشنبه هم ادامه داشت و کارشناسان بازار ارز پیش بینی کردند که با رسیدن قیمت درهم به سقف واقعی امکان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بسیار زیاد است. 

کارشناسان بازار ارز معتقدند که دولت در روزهای پایانی سال روند سرکوب قیمت دلار و سایر ارزها را کمتر کرده است تا جهش قیمت‌ها با روند کمتری اتفاق افتد. 

کنترل ارز یا تورم؟

روز گذشته حجت میرزایی، اقتصاددان در واکنش به سیاست‌های بانک مرکزی گفته بود: تا وقتی که بانک مرکزی با این مبنای نظری رفتار کند، تداوم این رویه‌های غلط کاملاً ممکن و متعارف خواهد بود و به نظر من تا وقتی که منشأ اصلی افزایش مستمر نرخ ارز که دلیل اصلی تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی کشور است برطرف نشود اوضاع درست نخواهد شد و این منشأها، تحریم‌ها و موانع مبادلات مالی در بازار بین‌المللی هستند.

ارزپاشی متوقف می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در روزهای پایانی سال و همزمان با افزایش تقاضا در بازار ارزپاشی نتیجه مثبتی ندارد و با این روند دولت موفق به کنترل قیمت دلار نخواهد شد. 

درحالی که پیشتر، فعالان بازار ارز کف و سقف قیمت دلار را همان محدوده 50تا 52هزار تومانی در نظر می‌گرفتند، با عبور دلار از 60هزار تومان دیگر نمی‌توان کف 50هزار تومانی را برای قیمت دلار متصور شد. دلار 60هزار تومانی نهایتا کف قیمتی 56هزار تومانی را تجربه خواهد کرد. 

جدول زیر نوسان قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای هفته تا لحظه نگارش ایران گزارش را نشان می‌دهد. 

تاریخ

میانگین قیمت دلار(تومان)

12اسفند1402

59هزار و 400 تا 59هزار و 100

13اسفند1402

59هزار و 100 تا 59هزار و 500

14اسفند1402

59هزار و 800 تا 60هزار و 200

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان