کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با«اکونگار»:

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۳ / ریشه گرانی خودروهای وارداتی کجاست؟

یک کارشناس خودرو گفت: احتمال می‌رود در ابتدای سال ۱۴۰۳ دولت مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را صادر کند.

به گزارش«اکونگار»، اخیرا قیمت خودروهای گروه بهمن شامل فیدلیتی و دیگنیتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داشته و بررسی‌ها از شورای رقابت، وزارت صمت و سازمان حمایت حاکی است، ظاهرا مجوز افزایش قیمت به این خودروساز داده شده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر اخذ مجوز از سازمان حمایت، شورای رقابت هم اعلام کرده که بر اساس مصوبه این شورای، فرایندی طبیعی رخ داده که خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها)، می‌توانند قیمت محصولات خود را به روز کنند.

چراغ سبز وزارت صمت به خودروسازان / بهمن موتور مجوز افزایش قیمت دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با«اکونگار» با بیان اینکه دو دو ماه گذشته فقط قیمت دو خودرو از خودروهای گروه بهمن موتور افزایش یافته و اخباری که اخیرا منتشر شده هم مربوط به همین موضوع است، گفت: افزایش قیمت دو خودروی بهمن، بر قیمت سایر خودروها در بازار اثر ندارد، اما احتمالا قیمت همین دو خودرو که مجوز افزایش قیمت دریافت کردند در بازار افزایش خواهد یافت.

سال آینده قیمت کارخانه‌ها افزایش می‌یابد

ابراهیم شجاعت، کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه دو دو ماه گذشته فقط قیمت دو خودروی دیگنیتی و فیدیلیتی از خودروهای گروه بهمن موتور افزایش یافته و اخبار امروز هم مربوط به همین موضوع است، اظهار کرد: سایر خودروهای داخلی و مونتاژی در ماه‌های اخیر افزایش قیمت نداشتند. البته معمولاً اول هر سال با توجه به نرخ تورم دولت‌ها مجوزهای افزایش قیمت را به بخش‌های مختلف از جمله خودرو می‌دهند تا قیمت‌ها به روز شود. بنابراین احتمالاً قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت، اما اینکه میزان افزایش قیمت‌ها چقدر باشد هنوز مشخص نیست.

به گفته این کارشناس اقتصادی افزایش قیمت دو خودروی بهمن، بر قیمت سایر خودروها در بازار اثر ندارد، اما احتمالا قیمت همین دو خودرو که مجوز افزایش قیمت دریافت کردند در بازار افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو، تصریح کرد: تاثیر نرخ ارز بر خودرروهای وارداتی مونتاژی بیشتر از خودروهای داخلی است. علاوه بر این هزینه‌های جانبی مثل مالیات، سود شرکت و غیره هم به قیمت تمام شده اضافه می‌شود.

فیدلیتی

محاسبه قیمت با روش کاست پلاس

شجاعت ادامه داد: بنابراین وقتی قیمت جهانی یک خودرو حدود ۱۰ هزار دلار است که با تعرفه به حدود ۱۲ هزار دلار می‌رسد، با نرخ ارز ۵۰ هزار تومان باید ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما در بازار آزاد بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. چراکه به این قیمت تعرفه واردات و هزینه‌های جزئی مثل تامین آمبولانس، حلال اهمر، عوارض شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده، خدمات پس از فروش، نمایندگی و غیره اضافه می‌شود. بنابراین با این هزینه‌ها، در بازار ایران ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد به قیمت جهانی خودرو اضافه می‌شود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، افزایش قیمت خودروهای مونتاژی بر اساس صورت‌های مالی اعمال می‌شود، گفت: قیمت خودروهای مونتاژی متناسب با ارزی است که به این شرکت‌ها اختصاص می‌یابد و قیمت‌ها نیز با روش کاست پلاس(روش تعیین قیمت یک محصول است، که با استفاده از هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و هزینه‌های ثابت مربوط یا نامربوط به تولید و فروش محصول صورت می‌گیرد) محاسبه می‌شود‌. همچنین در این مجوز افزایش قیمت، سقف قیمت برای شرکت‌ها اعلام شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان