دوگانه بیم و امید شرکت‌های جهان

کسب و کارها در سراسر صنایع خوش‌بینی محتاطانه‌‌‌ای نسبت به بهبود وضعیت کسب و کارشان در سال ۲۰۲۴ نشان می‌‌‌دهند. بیش از دو سوم مشاغل افزایش هزینه‌‌‌ها را تجربه کرده‌‌‌اند و نگران دسترسی به سرمایه و امنیت مالی هستند.

به گزارش اکونگار؛ دنیای اقتصاد به نقل از LBMC نوشت: کمبود نیروی کار در حال تعدیل شدن است و مدیران به رشد اندک برای سال ۲۰۲۴ چشم دوخته‌‌‌اند. آنها به دنبال عرضه محصولات و خدمات و بازارهای جدید هستند. آنها اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری را برای اقدامات کارآیی و بهره‌‌‌وری درک می‌‌‌کنند، اما سرمایه‌گذاری در موارد غیر‌‌‌ضروری اندک خواهد بود. یک احساس خوش‌بینانه محتاطانه در بین رهبران کسب و کار برای سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

در این گزارش چشم‌‌‌انداز سالانه، دیدگاه‌‌‌هایی در مورد چشم‌‌‌انداز کسب و کار در ماه‌های گذشته و روندهای تاثیرگذار برای سال ۲۰۲۴ بررسی می‌شود. با تمرکز بر استراتژی‌‌‌ها و اهداف کلیدی، می‌توان از یک مدل عملیاتی و مالی قوی‌‌‌تر برای رهبران کسب و کار در مواجهه با تغییرات سریع پشتیبانی کرد.

محیط کسب و کار که به سرعت در حال تغییر است

با ادامه نگرانی‌‌‌ها در مورد رکود (محتمل) و فشارهای تورمی، کسب و کارها در سراسر صنایع خوش‌بینی محتاطانه‌‌‌ای نسبت به بهبود وضعیت کسب و کارشان در سال ۲۰۲۴ نشان می‌‌‌دهند. بیش از دو سوم مشاغل افزایش هزینه‌‌‌ها را تجربه کرده‌‌‌اند و نگران دسترسی به سرمایه و امنیت مالی هستند. کسب و کارها با وجود افزایش هزینه‌‌‌های نیروی کار به استخدام خود ادامه می‌‌‌دهند و به دنبال صرفه‌‌‌جویی در هزینه و سودآوری از طریق رشد بهره‌‌‌وری و کارآیی خواهند بود.

چالش‌‌‌های برتر کسب و کار

دسترسی محدود به سرمایه همراه با نرخ بهره بالا مهم‌ترین نگرانی رهبران کسب و کار در نظرسنجی‌‌‌ها در مورد رشد و افزایش سود است. تعداد کمی از رهبران نسبت به بهبود شرایط به دلیل شبح رکود در آینده خوش‌بین هستند. مدیران اجرایی افزایش هزینه‌‌‌های نیروی کار و اثر تورمی بر هزینه‌‌‌های مواد و منابع را بزرگ‌ترین چالش خود برای بهبود سودآوری ذکر می‌‌‌کنند. در حالی که شرکت‌ها تلاش خود را برای حفظ و استخدام استعدادهای جدید دو برابر می‌‌‌کنند، شرکت‌های بزرگ‌تر بزرگ‌ترین مانع رشد خود را پرسنل کافی عنوان می‌‌‌کنند.

دسترسی به سرمایه

تقریبا نیمی از رهبران کسب و کار انتظار دارند که دسترسی به وام‌‌‌های سرمایه، تجاری و اعتبار طی۶ تا ۱۲ ماه آینده بدتر شود. بیش از نیمی از رهبران می‌‌‌گویند که امنیت مالی آنها باید در آن دوره تقریبا ثابت بماند و ۲۹درصد معتقدند تا حدودی یا بسیار بهتر خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از کسب و کارها افزایش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده و وام‌‌‌های تجاری یا خطوط اعتباری جدید را با نرخ‌های بهره پایین‌‌‌تر از فعلی دریافت کنند. همچنین به نظر می‌رسد روندی در کاهش هزینه‌‌‌های غیرضروری وجود دارد که از لغو رویدادهای داخلی و تجربیات اجتماعی کارکنان تا کاهش نیاز به سفر را شامل می‌شود. با این حال، یک حوزه بودجه که قبلا غیرضروری در نظر گرفته می‌‌‌شد - بازاریابی و تبلیغات - دست نخورده باقی مانده و در سال ۲۰۲۴ گسترش یافته است.

پرسنل کافی

یافتن و استخدام کارمندان جدید برای پر‌‌‌کردن موقعیت‌‌‌های باز همچنان چالش‌‌‌هایی را برای رهبران کسب و کار ایجاد می‌‌‌کند. با وجود این، گسترش به بازارهای جدید و معرفی محصولات جدید، شرکت‌ها را در همه ابعاد سوق می‌‌‌دهد تا تلاش‌‌‌های خود را برای استخدام در سال آینده افزایش دهند.

شرکت‌های بزرگ‌تر (آنهایی که ۱۰۰ کارمند یا بیشتر دارند) کار آسان‌‌‌تری برای یافتن و استخدام استعدادها داشته‌‌‌اند، اگرچه هنوز در این تلاش با موانعی روبه رو هستند. آنها در ۱۲ ماه گذشته تعداد کارمندان را افزایش دادند. این کسب و کارها به دنبال افزایش تلاش‌‌‌های استخدام در سال جدید برای پر‌‌‌کردن موقعیت‌‌‌های جدید خواهند بود.

چشم‌‌‌انداز اقتصادهای ملی

نگرانی اصلی در میان اکثر مدیران تجاری وضعیت اقتصاد است. علاوه بر این، ۷۰‌درصد از مدیران در نظرسنجی انتظار دارند که شرایط اقتصادی حداقل تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به وخامت ادامه دهد.

به دلیل شرایط اقتصادی، مدیران تجاری نگران تداوم تورم و جریان نقدی هستند. تقریبا نیمی از مدیران در نظرسنجی باور ندارند که اعتماد مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.

تعداد کمی پیش‌بینی می‌‌‌کنند که اقتصاد یا دسترسی به اعتبار در ۶ماه آینده بهبود یابد. از هر ۱۰ نفر سه نفر بهبود امنیت مالی را پیش‌بینی می‌‌‌کنند.

فرصت‌‌‌های رشد و خوش‌بینی

به‌رغم شرایط اقتصادی و نگرانی در مورد تورم و دسترسی به سرمایه، سه چهارم رهبران کسب و کار انتظار دارند درآمد شرکت در ۱۲ ماه آینده افزایش یابد. آنها توسعه محصول و خدمات جدید و همچنین ورود به بازارهای جدید را به عنوان دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه ذکر می‌‌‌کنند. رهبران نسبت به اقتصاد ملی خود بسیار خوش‌بین هستند و چالش‌‌‌های کمتری را در یافتن و حفظ کارکنان نسبت به یک سال قبل یا بیشتر پیش‌بینی می‌‌‌کنند.

کارفرمایان در حال سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه کارکنان، پذیرش و ارتقای فناوری و افزایش بودجه بازاریابی و تبلیغات برای حمایت از جذب استعداد و رشد درآمد در سال آینده هستند.

سال انتخاباتی باعث ایجاد نوسان در بازارها می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که رهبران کسب و کار برای حفظ امنیت مالی و کسب و کار تا پایان سال ۲۰۲۴ باید بر تعامل اصلی عملیاتی، مشتری و کارکنان تمرکز کنند. ثبات رهبری، گردش مالی کمتر و بهبود در بهره‌‌‌وری و جریان نقدی کمک خواهد کرد تا خوش‌بینی و حرکت خود را به سمت اهداف تجاری حفظ کنند.

عملکرد تجاری، استراتژی‌‌‌ها

با سرمایه‌گذاری‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده در آموزش و توسعه کارکنان و پذیرش و ارتقای فناوری برای بهره‌‌‌وری و کارآیی، کسب و کارها هزینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیرضروری و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده قبلی را کاهش می‌‌‌دهند. با این حال، یک استراتژی تجاری مهم، فعالیت اکتسابی است. در بین مشاغل با بیش از ۱۰۰ کارمند، پتانسیل فعالیت اکتساب ۴۳درصد است.

استراتژی‌‌‌های فروش و سودآوری

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، مدیران در حال تغییر مدل فروش خود هستند. در گذشته، آنها محصولات موجود را به بازارهای موجود می‌‌‌فروختند. اکنون آنها آماده فروش محصولات و خدمات جدید به مشتریان متنوع و بازارهای جغرافیایی هستند. حتی در شرایطی که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌‌‌های خاصی را محدود می‌‌‌کنند یا اقلام و فعالیت‌‌‌های غیر‌ضروری را کاهش می‌‌‌دهند، خوش‌بینی برای حرکت رو به جلو با برنامه‌‌‌های توسعه بازگشته است.

در پاسخ به تورم و افزایش هزینه‌‌‌ها، تقریبا نیمی از کسب و کارهایی که مورد بررسی قرار داده شد قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش داده‌‌‌اند. مدیران کسب‌وکار همچنین از افزایش قیمت‌ها به عنوان یک حمله پیشگیرانه برای رکود اقتصادی در آینده یاد می‌‌‌کنند. افزایش جریان نقدی و سود آنها در حال حاضر می‌تواند به آنها در ایجاد ذخایر کمک کند. تنها ۱۴‌درصد از مشاغل مورد بررسی در نظر دارند برای حمایت از استراتژی‌‌‌های رشد خود، وام بانکی را دریافت کنند. با این حال، ۲۴‌درصد از کارفرمایان با کمتر از ۱۰۰ کارمند در سال گذشته برای پوشش هزینه‌‌‌ها و حفظ دسترسی خود به سرمایه برای وام تجاری یا خط اعتباری درخواست کردند.

تقریبا نیمی از آنها قبلا یا اکنون برنامه‌‌‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حفظ کارمندان، کاهش هزینه‌‌‌های غیر‌ضروری و افزایش قیمت کالاها و خدمات خود دارند.

هزینه سرمایه

در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر با ۱۰۰ کارمند یا بیشتر، سودآوری خود را از طریق هزینه‌‌‌های مربوط به بهره‌‌‌وری و کارآیی افزایش می‌‌‌دهند، شرکت‌هایی با درآمد کمتر از ۱۰ میلیون دلار عمدتا از طریق افزایش قیمت‌های خود به دنبال سودآوری هستند.

پذیرش و ارتقای فناوری برای همه مشاغل از جمله تجزیه‌‌ ‌و ‌‌‌تحلیل داده‌‌‌ها، هوش مصنوعی و ارتقای امنیت سایبری و اطلاعات اولویت بالایی دارد. تملک و گسترش به یک مکان جدید از دیگر برنامه‌‌‌ها برای هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای در سال آینده است.

حوزه‌‌‌های تمرکز برای مخارج سرمایه شامل آموزش و توسعه کارکنان، پذیرش و ارتقای فناوری، و تلاش‌‌‌های بازاریابی- تبلیغاتی است.

پیشرفت‌‌‌های فناوری

بر اساس نظرسنجی‌‌‌ها، پذیرش و ارتقای فناوری دومین سرمایه‌گذاری مهم در سال آینده در همه صنایع است.

مدیران کسب و کار پیشرفت‌‌‌های فناوری را راه‌‌‌حلی برای بهبود حاشیه‌‌‌ها و همچنین کمبود نیروی کار می‌‌‌دانند. سرمایه‌گذاری در فناوری شامل راه‌‌‌حل‌‌‌های بهره‌‌‌وری و کارآیی، بهبود خدمات مشتری و امنیت سایبری است. علاقه مداوم به اتوماسیون، هوش تجاری و هوش مصنوعی برای بهره‌‌‌وری و همچنین بهبود خدمات مشتری وجود دارد، اما سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف متفاوت است. برترین برنامه برای افزایش سودآوری از طریق بهبود حاشیه و درآمد از طریق بهره‌‌‌وری و کارآیی است.

ادغام و اکتساب

یک سوم از شرکت‌ها در تمام صنایع، خریدهای هدف را به عنوان راه‌‌‌حلی برای رشد در سال آینده می‌‌‌بینند. علاقه به خریدهای رشد برای شرکت‌هایی با ۱۰۰ کارمند یا بیشتر (۴۳درصد) کمی بیشتر است. حدود ۱۰‌درصد از شرکت‌ها در سراسر صنایع به طور خاص برای فعالیت ادغام باز هستند.

در میان نگرانی‌‌‌ها در مورد امنیت ملی و رقابت، بررسی‌‌‌های نظارتی به محدود‌‌‌کردن معاملات بزرگ‌تر ادامه خواهد داد. با این حال، تحلیلگران روند افزایشی را در معاملات کوچک‌تر و متنوع‌‌‌تر از صنعت M&A (ادغام و تملک) مشاهده می‌‌‌کنند، به این معنی که شرکت‌ها، کسب و کارهای مکمل را برای ورود به بازارهای جدید و افزایش رشد به دست خواهند آورد.

فعالیت سهام خصوصی

تنها ۵‌درصد از مدیران تجاری ما که مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار تزریق پول نقد از شرکت‌های سهام خصوصی را دارند. با این حال، پیش‌بینی‌‌‌های تحلیلگران نشان‌‌‌دهنده خوش‌بینی این مدیران به تمرکز بر رشد و چشم‌‌‌انداز سال ۲۰۲۴ است.

اما افزایش هزینه سرمایه و عدم‌اطمینان بازار نگرانی‌‌‌های اصلی هستند. با افزایش نرخ بهره، اهرم خرید و سرمایه‌گذاری گران‌‌‌تر شد که می‌توانست منجر به بازده سرمایه‌گذاری کمتر شود. نوسانات و عدم‌اطمینان بازار همچنین ارزیابی دقیق ارزش شرکت‌های هدف را دشوارتر می‌‌‌کند، که منجر به تاخیر در تملک و برنامه‌‌‌های خروج پرتفوی شده است.

کسب و حفظ استعدادها

مدیران در سراسر صنایع از کسب و حفظ استعدادها به عنوان اولویت اصلی برای سال ۲۰۲۴ یاد می‌کنند. اگرچه شرکت‌های بزرگ با ۱۰۰ کارمند یا بیشتر کمتر نگران توانایی خود در یافتن و استخدام استعدادها هستند، اما آنها اهمیت حفظ از طریق آموزش و توسعه و رقابت را تصدیق می‌‌‌کنند، مزایا و بار کاری سبک‌تر و انعطاف‌‌‌پذیری بیشتر.

شرکت‌ها استخدام را برای رشد حیاتی می‌‌‌دانند، با ۵۲درصد گسترش به بازارهای جدید و ۴۴درصد محصولات یا خدمات جدید را به عنوان دلایل خود برای استخدام در سال ۲۰۲۴ ذکر می‌‌‌کنند.

آموزش و توسعه

برای جذب و حفظ استعدادها به عنوان یک استراتژی بلند مدت، ۳۳‌درصد از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری در آموزش و توسعه کارکنان انجام می‌دهند. این امر منطقی است، زیرا استراتژی‌‌‌های رشد شامل بازارهای جدید و عرضه محصولات و خدمات جدید می‌شود. علاوه بر این، نیاز به آموزش و توسعه کارکنان یک استراتژی مداوم برای پر‌‌‌کردن شکاف‌‌‌های مهارتی، حتی در میان کارکنان بسیار ماهر خواهد بود.

بیش از دو سوم برای افزایش تعداد نیروی کار خود در سال آینده برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کنند.

استفاده از فناوری

۱۴‌درصد از مدیران کسب و کار، پذیرش فناوری جدید و پیشرفت‌‌‌ها را برای حمایت از افزایش سودآوری در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌‌‌کنند. این نشان می‌‌‌دهد که مدیران همچنان به فناوری‌‌‌ها به‌‌‌عنوان ابزار نگاه می‌‌‌کنند تا یک استراتژی کلی کسب و کار. حتی اگر روندهای برتر فناوری بر پیشرفت‌‌‌های استراتژیک فناوری برای تجارت متمرکز شده است، موارد استفاده هنوز در مراحل اثبات هستند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری فناوری بر کارآیی، امنیت سایبری و بازاریابی و تبلیغات متمرکز شده است. مشتریان فناوری (مانند ارائه‌‌‌دهندگان نرم‌افزار به عنوان خدمات) نیازهای نقدی قابل‌‌‌توجهی برای حمایت از رشد فروش و توسعه مداوم نرم‌افزار و محصولات دارند. هزینه سرمایه یا بدهی تبدیل به یک چالش مهم برای نهادهای فناوری در مراحل اولیه شده است یا در‌‌‌حال تبدیل‌‌‌شدن به آن است.

امنیت سایبری یا هوش مصنوعی

در سراسر صنایع، شرکت‌ها نگرانی‌‌‌هایی دارند و در حال توسعه سیاست‌‌‌هایی در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای تجاری هستند. به نظر می‌رسد این نگرانی با سرمایه‌گذاری بیشتر در امنیت داده‌‌‌ها و پلت‌فرم‌‌‌های امنیت سایبری مرتبط باشد. پتانسیل هوش مصنوعی برای ایجاد اختلال در هر صنعتی واضح است و مدیران اجرایی قبل از کشف نقاط قوت و فرصت‌‌‌های آنها روی نقاط ضعف و تهدیدهای چنین فناوری‌‌‌هایی تمرکز خواهند کرد. با توجه به افزایش سریع، پیچیدگی و هزینه حملات باج‌‌‌افزار، مسائل امنیتی فناوری اطلاعات اکنون مسائلی عملیاتی هستند که می‌توانند توانایی انجام تجارت را متوقف کنند. بدون آماده‌‌‌سازی و سرمایه‌گذاری مناسب در حفاظت از امنیت سایبری، نتیجه یک شرکت می‌تواند به شدت تحت‌تاثیر قرار گیرد.

هزینه‌‌‌های بازاریابی و تبلیغات

رقابت در میان صنایع، بازاریابی دیجیتال و تبلیغات را به صدر سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ سوق می‌‌‌دهد. شرکت‌ها آماده هستند تا تبلیغات رسانه‌‌‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جست‌وجو و بازاریابی محتوا، سرمایه‌گذاری در رویکردهای چند کانالی برای دستیابی به مخاطبان چند نسلی را بررسی و اتخاذ کنند. حوزه‌‌‌های تمرکز برای مخارج سرمایه شامل آموزش و توسعه کارکنان، پذیرش و به‌‌‌روزرسانی فناوری و تلاش‌‌‌های بازاریابی و تبلیغاتی است.

چشم‌‌‌انداز

نظرسنجی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که سال ۲۰۲۴ سال خوش‌بینی محتاطانه با تمرکز بر رشد درآمد و سود به‌رغم نگرانی‌‌‌ها در مورد اقتصاد ملی، تورم و کمبود درازمدت نیروی کار خواهد بود. مدیران اجرایی آماده هستند تا به اکتشافات استراتژیک بپردازند و در عین‌‌‌حال از هزینه‌‌‌های عملیاتی چشم‌‌‌پوشی کنند.

هرگونه مخارج سرمایه‌‌‌ای رشد متمرکز در زمینه‌‌‌های استعداد، بازاریابی، ابزار کارآمدی و امنیت خواهد بود. شرکت‌ها با داشتن C-suite (تیم مدیریتی) باثبات و نیروی کار تثبیت‌‌‌کننده، ضمن عرضه محصولات و خدمات جدید و گسترش دامنه بازار خود، از پذیرش بدهی خودداری می‌‌‌کنند. رهبران می‌‌‌خواهند قبل از اینکه فشارهای جهانی و نتایج انتخابات بازی را تغییر دهد، سود به دست آورند. آنها اعتماد به اقتصاد محلی و چشم‌‌‌انداز کسب و کار خود را حفظ می‌‌‌کنند تا در مسیر باقی بمانند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان