شرکت‌ها، سرگردان میان فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی

در حال حاضر فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی به یکی از پرطرفداران‌ترین بازارهای کاری در آمریکا تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی تحولی بزرگ را در جهان ایجاد کرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اهام ایران؛ از سال۲۰۲۲ با ظهور چت جی‌پی‌تی، هوش مصنوعی بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت، گویی یکباره افکار عمومی متوجه این فناوری پیشرفته در همه صنایع و صنعت لوازم خانگی و روزِ دنیا شد. حالا به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به بهره‌گیری از این فرصت دارند.

ظهور چت جی‌پی‌تی در سال ۲۰۲۲ به نوعی هوش مصنوعی را وارد سطح جدیدی کرد. ناگهان همه به این پدیده نوظهور علاقه‌مند شدند و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که باید پول خود را صرف پروژه‌هایی کنند که در زمینه هوش مصنوعی پیش می‌روند. هرچند هوش مصنوعی در حال حاضر عمده فعالیتش سرگرم کردنِ مخاطبان است، اما در حقیقت قرار است کسب‌وکارها را وارد مرحله جدیدی کند. به عبارت ساده‌تر، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد کاربرد گسترده هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای مختلف خواهیم بود.

مکنزی اخیراً در مطالعه‌ای نشان داده هوش مصنوعی مولد می‌تواند سهم زیادی در امور مربوط به مشتریان، بازاریابی و همچنین فروش داشته باشد. علاوه بر آن، می‌توان از هوش مصنوعی در امور مربوط به مهندسی نرم‌افزار هم بسیار بهره گرفت.

هوش مصنوعی مولد این توانایی را دارد که از عهده پیچیده‌ترین وظایف در خانه و محل کار برآید. برای مثال به کمک آن می‌توان در اسناد حقوقی و قانونی، میزان مالیات و شکل آن را محاسبه کرد. این فناوری پیشرفته فرصتی فراهم می‌آورد تا در زمینه بازاریابی اقدامات موثری داشته باشیم. کارگران حرفه‌ای هم می‌توانند از شکل‌های مختلف این فناوری استفاده کنند و خروجی کسب‌وکار را به شکلی تضمینی افزایش دهند. این یعنی می‌توان تولید را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا برد.

یکی از دلایلی که ابزارهای مختلف هوش مصنوعی تا این اندازه پرکاربرد شده‌اند و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که به سادگی در دسترس هستند. در واقع این فناوری جدید از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برخوردار است که می‌توان به سادگی از آن بهره گرفت. فناوری‌های پیشرفته قدیمی معمولاً به بستر و زیرساختی نیاز داشتند که از طریق آن می‌شد فناوری را هم به کار گرفت.

اما در حال حاضر، کارشناسان عرصه هوش مصنوعی، این فناوری پیشرفته را به گونه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توان هر لحظه و در هر شرایطی، گاهی صرفاً با یک گوشی تلفن همراه هوشمند از آن بهره گرفت. این یعنی طراحی ابزارهای هوش مصنوعی، بسیار پیشرفته است و نیازمند زیرساخت‌های جدید ندارد. شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و گوگل سعی دارند ابزارهای هوش مصنوعی را وارد نرم‌افزارهای خود کنند تا کاربران بتوانند بدون دردسر و سختی، از آن‌ها بهره بگیرند.

فرصت همراه با تهدید

بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سرتاسر جهان به فکر کاربردهای تازه برای هوش مصنوعی هستند. برای مثال تعدادی از آن‌ها به فکر طراحی هوش مصنوعی برای تسهیل امور مدیران هستند.

در حال حاضر فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی به یکی از پرطرفداران‌ترین بازارهای کاری در آمریکا تبدیل شده است. همه این‌ها نشان می‌دهند که هوش مصنوعی تحولی بزرگ را در جهان ایجاد کرده و هنوز در ابتدای مسیر این تحولات بزرگ هستیم.

همه کسب‌وکارها الزاماً به یک اندازه مایل به بهره‌گیری از هوش مصنوعی نیستند. برخی از شرکت‌ها هنوز با نگرانی به مقوله هوش مصنوعی نگاه می‌کنند و برای مثال به چت‌بات‌ها یا ربات‌هایی که چت می‌کنند، اعتماد کافی ندارند. حتی به آن‌ها اعتماد ندارند که داده‌ها و اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند. در برخی از کشورها هم به همین دلیل بهره‌گیری از چت جی‌پی‌تی ممنوع و محدود شده چرا که نمی‌دانند اطلاعات تا چه اندازه در این چت‌بات، امن خواهد بود.

به همین خاطر است که برخی از کسب‌وکارها هم تمایلی ندارند از هوش مصنوعی بهره بگیرند یا روی آن سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این‌ها، هنوز بسیاری از دولت‌ها تکلیف خود را در قبال هوش مصنوعی روشن نکرده‌اند و ممکن است در آینده قوانین محدودکننده برای این فناوری در نظر بگیرند که کاربران و سرمایه‌گذاران را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

هرچند هوش مصنوعی برای برخی افراد نگرانی‌هایی به همراه داشته، با این حال رهبران کسب‌وکارها می‌دانند که باید از این فناوری پیشرفته در پیشبرد امور شرکت خود بهره بگیرند. بسیاری از غول‌های فناوری به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای ندارند جز اینکه هوش مصنوعی را با آغوش باز بپذیرند. در نهایت اینکه نمی‌توان رفتاری هیجان‌زده در قبال هوش مصنوعی داشت، قطعاً قدری محافظه‌کاری نیاز داریم تا از تهدیدهای این فناوری پیشرفته و ناشناخته جدید در امان بمانیم اما در عین حال باید آن را بپذیریم و سعی کنیم طوری از آن بهره بگیریم که با کمترین چالش مواجه شویم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان