سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در هوش مصنوعی

به گفته رئیس صندوق توسعه ملی، ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه این صندوق به سرمایه‌گذاری در اپراتور هوش مصنوعی در سال آینده اختصاص داده شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اکوایران؛ رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه دنبال این هستیم که برای این نسل و نسل بعد ثروت‌آفرینی کنیم، در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» گفت: می‌توانیم بدون بنگاه‌داری یک میلیون بشکه نفت در روز به تولید فعلی اضافه کنیم که برای این کار در مجموع در پنج سال باید ۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنیم و نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در دو سال اول باید سرمایه‌گذاری شود. در پایان پنج سال، ۵۱ میلیارد دلار جریان نقدی رفت و برگشتی خواهیم داشت.

او افزود: همانند صندوق توسعه ملی در ایران، صندوق‌های ثروت در جهان وجود دارد که به دلیل پتانسیل بالا و بازگشت مناسب سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی کرده‌اند. صندوق‌های ثروت در جهان منابع خود را از املاک و مستغلات به سمت فناوری برده‌اند؛ برای مثال صندوق ثروت نروژ ۱۳۸ میلیارد دلار در حوزه فناوری و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. صندوق توسعه ملی کشور ما هم نباید از این روند جا بماند. البته تاکید می‌کنم که بنا نداریم بنگاه‌داری کنیم و به‌عنوان نهاد ملی باقی می‌مانیم.

۲.۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی صرف اپراتور هوش مصنوعی می‌شود

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به حوزه‌های هدف تامین مالی طرح‌ها توسط صندوق توسعه ملی (ISP) گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از سبد تامین مالی به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ۲۰ درصد به حوزه معدن شامل زنجیره‌های معدنی و فلزات اساسی و ۱۰ تا ۲۰ درصد به حوزه‌های دیگر از جمله صنایع صادرات‌محور و صنایع با تکنولوژی بالا اختصاص می‌یابد. 

غضنفری بیان کرد: سال ۱۴۰۱ شروع سرمایه‌گذاری صندوق، سال ۱۴۰۲ ورود صندوق به حوزه بالادست نفت و سال ۱۴۰۳ شروع سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی خواهد بود. آقای دهقانی فیروزآبادی در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به ما گفتند مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری ‌پنج هزار میلیارد تومان است؛ ما هم وعده دادیم ۲.۵ هزار میلیارد تومان در اپراتور هوش مصنوعی کشور سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در واقع در جلسه‌ای که با آقایان خاندوزی و سبحانیان داشتیم، ۲.۵ هزار میلیارد تومان بخشش مالیاتی برای ما در نظر گرفتند که ما هم آن را به اپراتور هوش مصنوعی اختصاص دادیم.

به گفته او ، اثر صندوق توسعه ملی بر تراکنش‌های ارزی کشور این است که ۴۰ درصد از تولید حاصل از نفت وگاز به صندوق توسعه ملی برمی‌گردد و به پروژه‌های توسعه‌ای کشور اختصاص می‌یابد.

 بازگشت منابع تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری صندوق در ‌پروژه‌های توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری در میادین جدید و مشترک نفت و گاز کشور در پنج سال آتی، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی از دیگر برنامه‌های صندوق است که در نهایت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر خواهد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان