افشاگری جنجالی علیه «متا»

۴۱ ایالت آمریکا چندی قبل شکایتی علیه متا ثبت کردند که حالا اطلاعات جدیدی درباره آن منتشر شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛  این پرونده ادعا می‌کند که غول شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها از وجود کودکان زیر 13 سال در پلتفرم‌‌های خود آگاه بوده، بلکه سال‌ها در اینستاگرام آن‌ها را از نظر آماری تجزیه‌و‌تحلیل و دنبال کرده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز ایالت‌های آمریکا ادعا کرده‌اند که متا مدت‌هاست که در مورد نحوه رسیدگی به حساب‌های کاربران زیر سن قانونی صادق نبوده است و به جمع‌آوری داده‌های آن‌ها ادامه می‌دهد. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه در این شکایت از حضور افراد زیر 13 سال در پلتفرم‌های متعلق به متا به‌عنوان یک «راز آشکار» یاد شده است.

جزئیات شکایت ایالت‌های آمریکا از متا

هرچند متا در قوانین فیسبوک و اینستاگرام ذکر کرده است که کاربران برای ثبت‌نام باید حداقل 13 سال سن داشته باشند، اما کودکان به‌راحتی می‌توانند از یک تاریخ تولد اشتباه استفاده کنند. در این شکایت نیز به این موضوع اشاره شده است و می‌گوید متا از این موضوع به‌خوبی آگاه است و برای متوقف‌کردن آن تلاش نمی‌کند.

طبق این شکایت، متا بین سال‌های 2019 تا 2023 بیش از 1.1 میلیون گزارش از کاربران زیر 13 سال در اینستاگرام دریافت کرده است، اما «فقط بخشی از این حساب‌ها را غیرفعال کرده و به‌جمع‌آوری داده‌های کودکان بدون رضایت والدین ادامه داده است.»

شاکیان با اشاره به این موضوع که متا کودکان را هدف قرار می‌دهد و اطلاعات آن‌ها را بدون جلب رضایت والدین جمع‌آوری می‌کند، استدلال کرده‌اند که این شرکت قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض می‌کند. همچنین استدلال شده است که پلتفرم‌های متا می‌توانند محتوای بالقوه مضر را در دسترس کاربران جوان خود قرار دهند.

درهمین‌حال، متا اوایل این ماه (میلادی) پست جدیدی در وبلاگ خود منتشر کرد و در آن خواستار قوانین فدرالی شد که مسئولیت والدین در مورد دانلود برنامه‌ها توسط کودکانشان را بیشتر می‌کند. «آنتیگون دیویس»، رئیس ایمنی جهانی متا، در این پست به الزامی برای والدین اشاره کرده است که پدر و مادرها با وجود آن می‌توانند بر دانلودهای کودکان زیر 16 ساله خود نظارت داشته باشند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان