روند کاهشی قیمت جهانی طلا ادامه دارد؟

هفته گذشته معاملات انس جهانی طلا با نوسانات محدودی آغاز شد اما در ادامه، طلا پس از کاهش به زیر کف قیمتی معاملات سه هفته‌ اخیر، به پایین‌ترین سطح چند ماه گذشته (۱۹۱۰ دلار) رسید.

به گزارش اکونگار و به نقل از تجارت‌نیوز، پاول رئیس فدرال رزرو در اولین روز از هفته گذشته، خاطرنشان کرد که افزایش نرخ بهره تا پایان سال مطلوب خواهد بود و مجددا تکرار کرد که اعضا تاثیر داده‌های کلان را بر چشم‌انداز اقتصادی در نظر خواهند گرفت و تصمیمات خود را بر این اساس، جلسه به جلسه اتخاذ خواهند کرد.

در ادامه، با توجه به اظهار نظر اعضا و رئیس فدرال‌رزرو و چشم‌انداز هاوکیش بانک‌های مرکزی کشورهای اثرگذار بر اقتصاد جهانی، شرایط در کوتاه‌مدت برای خریداران دشوار شد؛ در همین حال، نظرسنجی‌های PMI نشان داد که فعالیت‌های تجاری در بخش خصوصی ایالات متحده با سرعتی اندک در اوایل ژوئن افزایش داشته است.

 

ردیابی مسیر سیاست‌های فدرال رزرو

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی روند قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است. وی عنوان کرد: «پس از توقف فدرال رزرو پیرامون نرخ بهره در جلسه گذشته، سرمایه‌گذران بایستی توجه داشته باشند که برخلاف نزدیک شدن به موعد پایان چرخه انقباضی، در حال حاضر همچنان میان انتظارات بازار و دات‌پلات فدرال رزرو، اختلاف معناداری وجود دارد.»

حاجی‌احمدی عنوان کرد: «دلیل اصلی این پدیده تمرکز فد بر دستیابی به هدف تورمی دو درصدی است. به‌طوری که بانک مرکزی ایالات متحده انتظار افزایش دو مرحله‌ای نرخ بهره تا پایان سال را دارد. اما تا این لحظه بازار تنها به استقبال یک افزایش نرخ بهره در جلسه ماه جولای رفته است که در نتیجه احتمالا نرخ ترمینال تا انتهای سال حوالی ۵.۵ درصد باشد و کاهش نرخ بهره‌ای در امسال رخ ندهد.»

وی ادامه داد: «بنابراین به نظر کمی بعید است که داده‌های اقتصادی هفته پیش رو بر دیدگاه بازارها تاثیر زیادی بگذارند؛ از این رو، ممکن است برای طلای جهانی شروع یک روند صعودی دیگر در کوتاه‌مدت دشوار باشد.»

 

مهمترین رویدادهای موثر بر طلا در هفته آینده

این تحلیلگر بازارهای جهانی تاکید کرد: «مهم‌ترین رویدادهای هفته پیش‌‌رو عبارت است از نتایج گزارش سلامت و ریسک بانک‌ها که توسط بانک مرکزی امریکا منتشر خواهد شد و می‌تواند بر سنتیمنت بازار اثرگذار باشد؛ همچنین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه برای سه ماهه اول در آمریکا و بهای هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم است نیز منتشر خواهد شد؛ پیش بینی می‌شود هر دو مورد با انتظارات مارکت مطابقت داشته باشند.»

 

تحلیل تکنیکال طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند قیمت انس جهانی طلا افزود: «از منظر تکنیکی در هفته‌های گذشته به ساختار ساید در نمودار قیمتی انس جهانی طلا و مشخص شدن جهت مارکت در کوتاه مدت پس از خروج نمودار از تراکم اشاره شد؛ از این رو و در این مقاطع، مادامی که تغییرات قیمت انس جهانی در کانال نزولی در جریان باشد، می‌توان دیدگاه نزولی کوتاه‌مدت را حفظ کرد و هر نوسان مثبتی احتمالا موقتی و گذرا خواهد بود. بنابراین در صورت عدم تغییرات محسوس در مفروضات تحلیلی، احتمال شکل‌گیری کف جدید در کوتاه مدت دور از ذهن نیست.»

وی افزود: «مهمترین محدوده مقاومتی معتبر نزدیک بازه یک هزار و ۹۴۰ دلار تا یک هزار و ۹۵۰ دلار و مهمترین محدوده حمایتی پیش روی طلای جهانی، محدوده یک هزار و ۹۱۰ دلار و یک هزار و ۹۰۰ دلار است.»

این تحلیلگر بازارهای جهانی تاکید کرد: «باید توجه شود، در صورت تثبیت قیمت زیر محدوده حمایتی مذکور، تارگت قیمتی یک هزار و 860 دلاری فعال خواهد شد که این مهم مستلزم تثبیت شاخص dxy فراتر از 103.20 پوینت است. بنابراین چگونگی واکنش احتمالی قیمت به محدوده‌های اعلامی حائز اهمیت خواهد بود.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان