ارزش ۳.۵میلیارد دلاری بازار صنعت بازیافت/ چرا شهرداری در این مسیر کارشکنی می‌کند؟

دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: به نظر می‌رسد ارزش کل بازار حدود ۳.۵ میلیارد دلار است که فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن در بازار رسمی و تحت نظارت مالی حاکمیتی جریان پیدا می‌کند.

به گزارش اکونگار، برآوردها نشان می‌دهد که گردش مالی بازار زباله در سطح جهانی به طور متوسط بین 300 تا 400 میلیارد دلار در سال است که این رقم روز به روز بیشتر شده و بازار خرید و فروش زباله بزرگتر می‌شود. 

آغاز مبارزه با مافیای زباله/ زباله‌گردها با چه حقوقی در شهرداری استخدام می‌شوند؟

در کشورهای توسعه یافته، گردش مالی این بازار بیشتر است و به طور متوسط بین 20 تا 50 دلار به ازای هر تن زباله تخمین زده می‌شود.

گردش مالی اندک صنعت بازیافت در کشورهای توسعه نیافته

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که در کشورهای در حال توسعه، گردش مالی این بازار کمتر است و معمولاً بین 5 تا 20 دلار به ازای هر تن زباله است.بازیافت و فروش مواد بازیافتی مانند فلزات، کاغذ، پلاستیک و شیشه بخش عمده‌ای از گردش مالی بازار زباله را تشکیل می‌دهند.

رشد 15درصدی صنعت بازیافت در کشور

آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که صنعت بازیافت در ایران در سال‌های اخیر با نرخ رشد سالانه بیش از 15درصد رو به رو شده که این رشد ناشی از افزایش آگاهی عمومی، قوانین و مقررات حمایتی دولت و همچنین سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه است.

بازیافت زباله

سهم صنعت بازیافت از تولید ناخالص داخلی 

با توجه به اهمیت بازیافت در حفظ محیط زیست و استفاده مجدد از منابع، سهم این صنعت در اقتصاد ملی ایران در حال افزایش است و برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر بیش از 0.5% از تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود.

با وجود رشد قابل توجه صنعت بازیافت در ایران، همچنان چالش هایی مانند کمبود زیرساخت ها، نبود فرهنگ بازیافت در جامعه و همچنین نیاز به سرمایه گذاری‌های بیشتر در این حوزه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.در مجموع، صنعت بازیافت در ایران در حال رشد و توسعه است و می تواند نقش مهمی در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع داشته باشد.

ظرفیت خلق ارزش 10میلیون دلاری صنعت بازیافت برای اقتصاد ایران

در این رابطه امین صدرنژاد، دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران به «اکونگار» گفت: صنعت بازیافت ظرفیت خلق ارزش ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور را دارد، اما مسئولان وزارت صمت بیش از دو سال است که برای ایجاد یک مجوز جدید در حوزه جمع‌آوری ضایعات ارزشمند، کارشکنی می‌کنند.

به گفته وی، به خاطر وجود اقتصاد غیررسمی در این حوزه، اعداد و ارقام دقیقی وجود ندارد، اما بر اساس برآوردهایی که ما مطابق اعداد و ارقام مرتبط با تولید کالاهای اولیه و واردات آنها به ایران در هشت قلم اصلی مثل پلاستیک، لاستیک، فلزات، کاغذ، روغن موتور و غیره  انجام دادیم، به نظر می‌رسد ارزش کل بازار حدود ۳.۵ میلیارد دلار است که فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن در بازار رسمی و تحت نظارت مالی حاکمیتی جریان پیدا می‌کند.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد