انتقاد تلخ از یارانه ۱۲میلیاردی شکر / دشمن سلامت مردم را تقویت می‌کنید +فیلم

یک فعال بخش خصوصی معتقد است که یارانه شکر، مانند یارانه به دشمن سلامتی مردم است.

به گزارش اکونگار، بر اساس آمار گمرک کشورمان، در سال جاری، ۸۳۶ هزار و ۵۹۷ تن شکر خام به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۲ دلار از سه کشور امارات متحده عربی، هلند و برزیل وارد شده است. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۴۰ درصد و از نظر ارزشی ۳۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار، در سه ماهه نخست امسال، ۳۴۲ هزار و ۵۹۷ تن شکر خام به ارزش ۶۷ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۹ دلار وارد ایران شده است. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزشی ۲۰ درصد افزایش داشته است.

در پنج ماهه نخست سال هم، ۵۸۴ هزار و ۵۹۷ تن شکر خام به ارزش ۹۷ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۲۵۹ دلار وارد کشورشده است. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد کاهش داشته است.

دلایل کاهش واردات شکر در سال 1402

علت اصلی کاهش واردات شکر در سال جاری، از سوی مسوولان افزایش تولید داخلی عنوان شده است. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شکر در داخل کشور تولید شده است. این میزان تولید، نسبت به سال زراعی گذشته، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

علاوه بر افزایش تولید شکر در داخل کشور، افزایش قیمت جهانی شکر نیز یکی دیگر از عوامل کاهش واردات شکر در سال ۱۴۰۲ بوده است. قیمت هر تن شکر خام در بازارهای جهانی در سال ۱۴۰۲، به طور متوسط ۶۰۰ دلار بوده است. این قیمت، نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

درحالی که مسولان از تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان صحبت می‌کنند، همچنان واردات برقرار است و یارانه شکر به گروه‌های خاص اختصاص می‌یابد.

یارانه 12میلیارد دلاری شکر به صورت سالانه

بر اساس آمارهای رسمی، کشورمان سالانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه به شکر اختصاص می‌دهد. این یارانه به دو صورت پرداخت می‌شود:

یارانه تولید: دولت به کارخانه‌های تولید شکر یارانه نقدی پرداخت می‌کند تا قیمت شکر برای مصرف‌کنندگان پایین بماند.

یارانه مصرف: دولت شکر را با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌فروشد و این فروشگاه‌ها نیز آن را با قیمت مصوب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

در سال جاری قیمت مصوب هر کیلو شکر در بازار آزاد ۲۸ هزار تومان است. با توجه به این قیمت، دولت برای هر کیلو شکر یارانه‌ای معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، در سال 1401، ایران ۲.۳ میلیون تن شکر تولید کرد که از این میزان، حدود ۱.۷ میلیون تن به صنف و صنعت و حدود ۶۰۰ هزار تن به مصرف خانوارها اختصاص یافت.

خانوار ایرانی چقدر یارانه شکر دریافت می‌کند؟

به این ترتیب، می‌توان گفت دولت، سالانه حدود ۸.۴ هزار میلیارد تومان یارانه به شکر صنف و صنعت و ۳.۶ هزار میلیارد تومان یارانه به شکر خانوارها اختصاص می‌دهد.

بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که اختصاص یارانه منجر به ظهور پدرخوانده‌ها شده است.

موضوعی به نام کمبود شکر نداریم

محمد جواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در این رابطه به خانه ملت گفته بود« موضوعی به نام کمبود شکر در کشور وجود ندارد، کشور ما سالانه به 2 میلیون و 300هزار تن شکر نیاز دارد که تولیدکنندگان داخلی در یک سال گذشته یک میلیون و 600هزار تن از این نیاز را تولید کرد‌ه‌اند همچنین بالغ بر 800هزار تن شیرین‌کننده فروکتوز و گلوکز حاصل از گندم و ذرت تولید شده که وقتی آن را به رقم تولیدی شکر اضافه کنیم مجموع آن به ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن می‌رسد که برای تأمین نیازهای کشور کافی است.»

وی افزود: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر از ابتدای سال جاری را از ۹ درصد به یک درصد کاهش داد  تا با یک معافیت قابل توجه، تولید و عرضه شکر دچار تورم و اختلال نشود، اما بازار شکر همچنان ملتهب بود. 

قاچاق 8هزار میلیاردی شکر طی یکسال

او با بیان اینکه قاچاق به معنای رد و بدل پنهانی کالا بوده و آمار دقیقی از میزان آن وجود ندارد، عنوان کرد: فرمولی وجود دارد که بر اساس آن میزان قاچاق را تخمین می‌زنند. بر اساس آمار، فقط در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال شکر از مبادی قاچاق کشف شده و معمولا کشفیات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از میزان قاچاق است و به عبارتی در چهارماهه ابتدای سال حدود ۸ هزار میلیارد ریال شکر قاچاق شده و با ادامه این روند حداقل  تا پایان سال ۲۵ هزار میلیارد ریال قاچاق صورت می‌گیرد. این در حالی است که در صورت افزایش نرخ جهانی شکر ، روند قاچاق مستقیم شکر، رشد تصاعدی پیدا می‌کند.

چوب حراج به سرمایه ملی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از جمله درخواست هایی که مکرر مطرح شده این است که ارز تخصیصی به شکر وارداتی به تالار دوم منتقل و شکر از شمول نرخ‌گذاری خارج شود و از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده آن حداقل تا ۹ درصد افزایش یابد و در صورت لزوم، شکر خانوار به صورت نقدی یا کالابرگ الکترونیکی به دست مردم برسد.به طور قطع  تداوم پرداخت یارانه بی‌دلیل به شکر وارداتی  مصداق حراج سرمایه ملی و وارد کردن ضربه جدی به تولید و اشتغال ملی و تقویت قاچاق سود آور شکر است.

یارانه ویژه برای دشمن سلامت مردم

در این رابطه، آرش ارشادی مدیرعامل شرکت زرفارما،  به «اکونگار»می‌گوید: در بیشتر کشورهای جهان به کالاهای زیان‌آور یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد، متاسفانه در کشورمان برخلاف روندهای جهانی به کالاهایی مانند شکر که دشمن سلامت جامعه هستند، یارانه می‌دهند.

به گفته وی، در هیچ جای جهان به محصولاتی مانند شکر یارانه اختصاص نمی‌یابد، اما سهم یارانه شکر از منابع دولتی در کشورمان چشمگیر است.

ویدیو زیر بخشی از صحبت‌های اکونگار به مدیرعامل شرکت زرفارما است.

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان