روایت عجیب وزیر ارتباطات از متهم کیفیت پایین اینترنت

وزیر ارتباطات اعلام کرد در برخی مواقع علت قطعی‌ها یا کیفیت پایین اینترنت موبایل، برداشته‌شدن دکل‌های BTS است. گفته می شود این جمع‌آوری طبق خواسته مردم صورت گرفته است.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، برای وضعیت آشفته اینترنت داخلی ایران هر روز مقصر جدیدی پیدا می‌شود؛ وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرد در برخی مواقع علت قطعی‌ها یا کیفیت پایین اینترنت موبایل، برداشته‌شدن دکل‌های BTS است. جمع‌آوری که گفته می‌شود طبق خواسته مردم صورت گرفته است.

چندی پیش حواشی زیادی در حوزه اینترنت ایران شکل گرفت که یک طرف آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و طرف دیگر شرکت مخابرات بود. وزرات ارتباطات یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت را انحصار مخابرات اعلام کرده بود و بر لزوم اصلاح خصوصی‌سازی مخابرات تاکید می‌کرد و در مقابل، مخابرات معتقد بود عدم سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت ارتباطی، مشکل عدم توسعه در این زمینه را رقم زده است.

تخریب دکل‌های BTS به خواست مردم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: محل‌هایی در گذشته کیفیت اینترنت خیلی خوبی داشتند و الان ندارند. وقتی این موارد را ریشه‌یابی می‌کنیم، متوجه می‌شویم خود مردم درخواست دادند تا دکل‌های BTS منطقه جمع شود.

به گفته او در حال حاضر 100 درخواست از محله‌های تهران آمده که ساکنان خواهان برداشته شدن دکل‌های BTS در این محله‌ها شدند.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات به‌طور شبانه‌روزی در تلاش برای فراهم کردن شبکه پرسرعت برای مردم است، گفت: گاهی اوقات با ریشه‌یابی مشکلات موجود در می‌یابیم که علت اختلال‌ها یا قطعی یا کندی سرعت اینترنت موبایل تخریب همین دکل‌های BTS است.

زارع‌پور اردیبهشت ماه امسال نیز رفع برخی اختلالات آنتن‌دهی را از اراده وزارت ارتباطات خارج دانسته و گفته بود گاهی مشکلات نیاز به پیگیری خود اشخاص دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی از موارد طرح مشکلات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ نیز راهگشا نبوده است، گفت: در سال گذشته عده‌ای از مردم گفته بودند دکل مخابراتی یا BTS در محل ما جمع شده و پس از تماس با سامانه ۱۹۵، ما را به چند ماه بعد حواله داده و گفتند مشکل را برطرف می‌کنند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

برخی از مردم تصورشان این است که آنتن‌های BTS مضر هستند

به گفته وزیر ارتباطات پس از پیگیری‌ها مشخص شد که اهالی محل به اپراتور‌ها اجازه نصب BTS و تجهیزات را نمی‌دهند: لذا اینگونه از موارد نیازمند پیگیری از سوی خود افراد است به گونه‌ای که یکی از مالکین را راضی کنند تا اجازه نصب تجهیزات داده شود.

او همچنین در این باره اعلام کرد که موارد اینچنینی از اراده وزارت ارتباطات خارج است و نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی است؛ چون برخی از مردم تصورشان این است که آنتن‌های BTS مضر هستند، در حالی که در سازمان تنظیم مقررات، سازمان حفاظت از محیط زیست و انرژی اتمی، بار‌ها اعلام شد که میزان تشعشات BTS‌ها در کشور ما به مراتب از میزان استانداردی که در دنیاست، پایین‌تر است؛ لذا باید از این طریق خیال مردم را راحت کنیم که هیچ ضرری برای سلامتی ندارد.

محدودیت‌ گسترده اینترنت باعث رکود شدید در اقتصاد دیجیتال

در گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران سه دلیل عمده برای سرعت اینترنت پایین مطرح شده است؛ دلیل اول استفاده از فناوری منسوخ شده ADSL است که دلیل این استفاده، انحصار ارائه سرویس توسط یک شرکت حاکمیتی (شرکت مخابرات ایران) است.

دلیل دوم عقب‌افتادگی کشور در توسعه فیبر نوری است که یکی از موانع اصلی جهش اینترنت در کشور محسوب می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که اختلالات و محدودیت‌ گسترده اینترنت و عوامل دیگر باعث رکود شدید در اقتصاد دیجیتال شده و در نتیجه آن باعث کُندشدن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تلکام کشور شده است.

اما دلیل سوم این است که اینترنت کشور به صورت انحصاری توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و بخش بسیار محدودی بـرای مصارف دانشگاهی توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظــری (IPM) وارد کشور می‌شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان