احیای کمیته‌های مشترک صادراتی با وزارت نیرو

چهل و نهمین جلسه هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران اول مرداد ماه سال جاری با حضور رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو و معاون او در محل این تشکل برگزار شد.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صنعت برق ایران؛ در ابتدای جلسه اقدامات سندیکا در خصوص وصول مطالبات اعضا تشریح و ضمن اشاره به اینکه سندیکا در پیگیری مطالبات اعضا دو اقدام اصلی را در دستور کار خود داشته است، عنوان شد که مطالبات اعضا از شرکت‌های توزیع و پیگیری انتقادات به بند ۴ اقرارنامه صادر شده برای این شرکت‌ها یکی از این اقدامات بوده است. در همین راستا پیگیری‌های لازم از طریق معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر انجام و قرار شده که سندیکا مشکلات شرکت‌ها در خصوص اقرارنامه مذکور را در صورت عدم پذیرش خسارات از سوی شرکت‌های توزیع، جهت پیگیری به صورت موردی به این معاونت اعلام کند.

انجام پیگیری‌های لازم به منظور حل مساله شرکت‌هایی که علیرغم امضای اقرارنامه و تقدیم گواهی امضا به کارفرما به دلیل این محدودیت‌ها هنوز نتوانسته‌اند اوراق را نقد کنند، مشارکت در اصلاح و نهایی‌سازی پیش نویس قرارداد تیپ خرید کالا برای شرکت‌های توزیع و نیز پیگیری در خصوص اجرایی شدن صورتجلسه نشست مشترک سندیکا با سازمان بازرسی کل کشور و وزارت نیرو، بخش دیگری از اقدامات سندیکا طی هفته‌های گذشته بوده است.

در نهایت قرار بر این گذاشته شد که مشکلات شرکت‌هایی که اقرارنامه را برای دریافت اوراق امضا کرده اند، استعلام و احصاء شده و بر اساس آن دو گزارش میدانی مجزا در حوزه شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای تهیه و برای توانیر ارسال شده و سندیکا خواستار رفع این مشکلات و تسریع در روند تخصیص اوراق مذکور به شرکت‌ها شود. همچنین مقرر شد نامه مربوط به تخصیص اوراق و آسیب‌ها و ابهامات مربوط به آن و همچنان بورکراسی و طولانی شدن این فرایند با همکاری دبیرخانه و هیات مدیره تهیه شده و برای مدیرعامل توانیر و معاون برق وزیر نیرو ارسال شود.

در بخش دیگری از جلسه پیشنهاد اصلاح اساسنامه سندیکا به منظور ایجاد امکان نمایندگی حداقل دو شرکت برای هر فرد در مجامع سندیکا به منظور تسهیل در رسیدن به حد نصاب اعضا با حداکثر آرای هیات مدیره رد شد.

در ادامه این نشست نمایندگان کمیته تجدیدپذیر و همچنین روسای کمیسیون‌های توسعه صادرات و دانش بنیان سندیکا توضیحاتی را در خصوص ظرفیت‌های تولید برق تجدیدپذیر و امکانات و ظرفیت‌های قانونی و همچنین موانع پیش روی فعالان این حوزه، پتانسیل‌های صادراتی شرکت‌های عضو سندیکا و همچنین اقدامات صورت گرفته برای طراحی و صدور نشان ملی کیفیت کالا‌های صادراتی از سوی این تشکل ارائه دادند.

یکی دیگر از موضوعات طرح شده با رئیس مرکز امور بین الملل وزارت نیرو، لزوم احیای کارگروه مشترک توسعه صادرات بین سندیکا و وزارت نیرو و شش کمیته ذیل آن بود. در همین راستا درخواست شد که برنامه‌ها و اقدامات این شش کمیته به منظور به نتیجه رساندن دو یا سه موضوع کلیدی در حوزه صادرات در کوتاه مدت و ایجاد چابکی لازم، در دو یا سه کمیته پیگیری و دنبال شود.

در ادامه جلسه، رئیس مرکز امور بین الملل وزارت نیرو با بیان اینکه رابطه سندیکا با وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی قابل تقدیر است، گفت: در خصوص گزارش‌های ارائه شده قطعا این بررسی‌ها بسیار ارزشمند است. ما باید به نقطه مشترکی که بتواند ارتباط بین وزارت نیرو و سندیکا را سازمان داده و منافع دوسویه را تامین کند، دست پیدا کنیم. باید مشخص کنیم چرا اقدامات صورت گرفته تا امروز، در نیمه راه متوقف ‌شده‌اند. آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته کاری است که باید به صورت دقیق انجام شود.

او با تاکید بر تلاش دفتر امور بین‌الملل وزارت نیرو برای پی ریزی یک اقدام کارساز در حوزه سیاستگذاری صادرات و لزوم شکل‌گیری همکاری موثرتر بین سندیکا و وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: ضروری است که کمیته‌هایی که پیش از این ایجاد شده با توجه به موضوعات کلیدی و مهمی که برای این کمیته‌ها مد نظر قرار گرفته، مجددا فعال شده و روی آن‌ها به شکل فعال‌تری کار کنیم. ما باید شکل همکاری را تغییر دهیم، آسیب‌هایی که به اجرایی نشدن برنامه‌ها منجر شده را شناسایی و برطرف کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه دفتر امور بین الملل وزارت نیرو در حوزه توسعه بازار و مناقصات بین‌المللی در کنار بخش خصوصی استاده و به آن‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: باید آنقدر از بخش خصوصی حمایت کنیم که توان رقابت در بازار‌های بین‌المللی را داشته باشد و در همین راستا باید برنامه‌ریزی کنیم. مساله اینجاست که ما در مجموعه روابط بین الملل هنوز هم به یک سیاست واحد نرسیده‌ایم و برای رفع این نقیصه مشغول برنامه‌ریزی هستیم و لازم است که در این زمینه از توان علمی و فنی و کارشناسی سندیکای صنعت برق ایران بهره بگیریم. ما در وزارت نیرو فقط باید بر روی سیاستگذاری متمرکز شویم، در همین راستا انتظار می‌رود سندیکا موارد را جهت پیگیری به دفتر امور بین‌الملل اطلاع رسانی کند. به نظر می‌رسد در خصوص عملیاتی شدن نشان ملی کیفیت کالا‌های صادراتی صنعت برق هم خلاء‌های قانونی وجود دارد که ما در مجموعه وزارت نیرو باید برطرف کردن آن‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

در پایان این جلسه مقرر شد به منظور تمرکز بر موضوعات محوری و کلیدی حوزه صادرات و هدفمندشدن و عملیاتی‌تر شدن آنها، شش کمیته‌ای که پیشتر در دفتر امور بین‌الملل تعریف شده بود، کاهش پیدا کرده و موضوعات طی جلسات مشترک آتی با همفکری سندیکا و این دفتر تعیین و دنبال شود. ضمن اینکه مذاکره مجدد با شرکت ساتکاب به منظور تشریح منطق عملیاتی شدن نشان ملی صادرات هم از دیگر مصوبات این جلسه بود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان