۸۰ درصد نیازهای حوزه نفت، گاز و پتروشمیی در داخل قابل تامین است

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد نیازهای حوزه نفت، گاز و پتروشمیی در داخل قابل تامین است، گفت: اینکه بخواهیم محصولی را صرفا برای تامین نیاز داخل تولید کنیم به هیچ وجه مقرون به صرفه نبوده و منطقی هم نیست. بنابراین برای حل این مشکل باید به دنبال تولید برای بازارهای صادراتی باشیم.

 به گزارش اکونگار به نقل از بازار، علی پناهی عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی می‌گوید: طی سال‌های گذشته به واسطه تحریم‌ها در حوزه ساخت و تامین تجهیزات نفتی پتانسیل و زیرساخت‌های خوبی در بخش خصوصی ایجاد شده و باعث افزایش سطح داخلی سازی شده است. البته تحریم ها برای صنعت نفت تبعاتی هم داشته طوری که در بخش‌های «های تک» که ساخت تجهیزات نفتی به تکنولوژی روز نیاز دارد، دچار مشکلات و عقب ماندگی‌هایی متعددی هستیم.

پناهی همچنین با اشاره به هزینه هایی که تحریم‌ها و تورم داخلی به تولیدکنندگان داخلی تحمیل کرده است، گفت: بخشی از نیاز مصرفی در این صنعت از محل واردات تامین شده و وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد. جدای از رشد قیمت دلار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ناچار هستند هزینه بیشتری را نسبت به رقبای خود در سایر کشورها برای تامین و واردات مواد اولیه و انتقال ارز صرف کنند.

او ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی در شرایطی با تحریم های داخلی دست و پنجه نرم می کنند که به دلیل شرایط تحریم در حالت معمولی صادرات راحت نیست، باید کالا را تغییر نام بدهیم و از مسیر کشور ثالث ارسال کنیم، برخی محصولات ما نیز با برند اروپایی وارد کشورهای هدف می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد نیازهای حوزه نفت، گاز و پتروشمیی در داخل قابل تامین است، ادامه داد: برای کاهش وابستگی به واردات و افزایش سطح داخلی سازی به چند نکته باید توجه کرد. نخست اینکه صرفه اقتصادی تولیدات داخلی را باید افزایش داد. اینکه بخواهیم محصولی را صرفا برای تامین نیاز داخل تولید کنیم به هیچ وجه مقرون به صرفه نبوده و منطقی هم نیست. بنابراین برای حل این مشکل باید به دنبال تولید برای بازارهای صادراتی باشیم.

پناهی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با وجود اینکه برای رونق تولید داخلی و رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به واردات نیازمند صادرات هستیم اما قوانینی که در این حوزه وجود دارد بیش از اینکه راه‌گشا باشد، چالش آفرین بوده و با تصویب و صدور پی در پی قوانین در این حوزه مواجه هستیم.

به گفته او، بر اساس آنچه خود گمرک اعلام کرده در سال گذشته بیش از ۴۸۰ بخش نامه صادر و ابلاغ شده است. به عبارت دیگر اگر روزهای تعطیل را کسر کنیم می‌توان گفت که روزی دو بخش نامه به یک واحد صادراتی ابلاغ شده است.

این فعال صنعتی افزود: متاسفانه باید بگویم که در بخش های مختلفی از صنعت ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی به سطح بالایی از تولید رسیدم اما از آنجایی که قوانین و زائد و غیر ضرور فراوانی در این حوزه وجود دارد، در عمل این ظرفیت بالقوه به بالفعل تبدیل نمی‌شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات نفتی در زمینه تامین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز، گفت: مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد، بعضا باعث بروز مشکلات متعددی در تولید و ساخت تجهیزات شده است.

کمبود انرژی از دیگر مشکلاتی بود که این عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی به آن اشاره کرده و در توضیح آن گفت: در تابستان حداقل هفته‌ای یکبار برق واحدهای صنعتی قطع می‌شد. ضمن اینکه این برق رفتگی در برخی از هفته ها به دو روز هم کشیده می شد. حالا هم که هوا در حال سرد شدن است باید نگران قطعی گاز باشیم. در واقع واحد صنعتی حداقل یک روز کاری خود را از دست داده آن هم در شرایطی که مجبور است هزینه هایی همچون دستمزد را پرداخت کند.

او همچنین با طرح این سوال که ضرر و زیان این واحدهای تولیدی را که از ناحیه کمبود برق و کسری انرژی ضربه می‌خوردند چه کسی باید جبران کند؟ ادامه داد: متاسفانه هیچ‌ کسی در برابر تولید متعهد نیست؛ حتی اگر تعهد قانونی هم باشد کسی جوابگو و پاسخگو نیست. بر همین اساس انتظار داشتیم در سالی که مزین به نام رونق تولید شده، موانع یادشده حذف می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان