مهم‌ترین تجهیزات پتروشیمی جم در اورهال، تولید داخلی است

مدیرعامل پتروشیمی جم به توضیح در خصوص تجهیزات داخلی این شرکت پرداخت.

به گزارش اکونگار به نقل از انرژی پرس؛ عبدالرحیم قنبریان، مدیرعامل پتروشیمی جم درخصوص اوورهال پتروشیمی جم گفت: برنامه‌ریزی شده بود که تعمیرات اساسی پتروشیمی جم در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ انجام شود اما بنا به دلایل متعددی انجام نشد که یکی از دلایل آن آماده نشدن تجهیز خودمان بود که اگر هم می‌شد باز نمی‌توانستیم اوورهال را انجام دهیم به این دلیل که یکی از واحدهای بزرگ که تولید اتیلن و پلی اتیلن می‌کند برای تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شد و ما نمی‌توانستیم همزمان دو شرکت بزرگ در کشور را درگیر اوورهال کنیم.

او افزود: مرداد ماه زمانی بود که ممکن بود بتوانیم اوورهال را انجام دهیم اما مرداد ماه عسلویه، زمان مناسبی برای اوورهال نیست. اخیراً در همین یک ماه گذشته، شرکت‌هایی که درگیر تعمیرات اساسی بودند، دچار حوادثی شدند که متأسفانه منجر به از میان رفتن تعدادی از همکاران ما شد. بنابراین بهترین زمانی که با همکاران برای اوورهال به اجماع رسیدیم، آبان ماه است که بزرگترین اوورهالی است که در پتروشیمی جم اتفاق می‌افتد.

قنبریان با ادامه داد: چند سالی بود که پتروشیمی جم گرفتار نشتی در تجهیزاتش بود؛ این تجهیز اروپایی است و به راحتی نمی‌توان آن را تهیه کرد. برخی از شرکت‌های چینی ادعا کرده بودند که می‌توانند این تجهیز را تهیه کنند اما تاکنون رفرنس و مرجعی نداشتند و موفق به عقد قرارداد با آن‌ها نشدیم. اما خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان که پیشتر تجربه‌ی موفقی در کشور داشت ادعا کرد که می‌تواند این تجهیز را بسازد و هم برای ما و هم برای پالایشگاه بیدبلند این تجهیز را تهیه کرد.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون تجهیز آماده‌ی انتقال است گفت: امیدواریم به زودی این تجهیز به عسلویه منتقل شود و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم بتوانیم اول آبان ماه، واحد را از سرویس خارج کنیم و در مدت ۳۷ روز برنامه‌ریزی کردیم که واحد را به مدار تولید بازگردانیم.

مدیرعامل پتروشیمی جم در پاسخ به این سوال که تجهیز ایرانی تا چه اندازه برای شرکت صرفه‌ی اقتصادی داشته اظهار کرد: تجهیزی که استفاده می‌کنیم کلد باکس است که یک تجهیز در فوق سرد استفاده می‌شود و از نظر مهندسی بسیار پیچیده است. تاکنون اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها آن را تولید می‌کردند. تهیه‌اش با شرایط سیاسی و تحریم‌های اعمال شده بر ایران، غیرممکن است. این تجهیز در حال حاضر بیش از ۶ میلیون یورو ارزش دارد. اما خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان که قبلاً این تجهیز را در پتروشیمی شیراز با موفقیت نصب کرد و برای شرکت ما هم این تجهیز را تولید کرد.

به گفته‌ی قنبریان، این تعمیرات اساسی، هم پرفورمنس و تجهیزات دستگاه‌ها را ارتقا می‌دهد و هم از از هدررفت محصول جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی جم اظهار کرد: امیدواریم بتواینم برای اولین بار، ظرفیت اسمی واحد الفین پتروشیمی جم که کار بسیار سختی است را بالا ببریم و به یک میلیون و سیصد و بیست هزار تن در سال برسیم. امیدواریم به این ظرفیت، در واحدی که بزرگترین واحد الفین ایران است برسیم.

قنبریان در رابطه با ظرفیت اسمی پتروشیمی جم گفت: هم‌اکنون به دلیل وضعیت آب و هوایی، اگر تجهیزات را هم داشتیم نمی‌توانستیم به ظرفیت اسمی برسیم. یکی از مواردی که باید در فرآیندمان استفاده کنیم، خنک کننده‌ها هستند که مهمترین خنک‌کننده‌ی ما آب دریاست اما به دلیل شرایط جوی، دمای آب دریا بالاست و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به عددی که براساس طراحی داشتیم برسیم. هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد هستیم اما بعد از تعمیرات اساسی مبدل‌ها باید تمیز شوند، شرایط آب دریا مناسب شود و همینطور از هدررفت گازی جلوگیری شود تا بتوانیم به ظرفیت اسمی نزدیک شویم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان