شرکت توسعه پلیمر پادجم تا پایان سال وارد مدار تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم گفت: امیدواریم امسال بتوانیم یک خط تولید شرکت توسعه پلیمر پادجم را تا پایان سال را وارد سرویس کنیم و بعد از ۱۴ سال این پروژه کهنه را به تولید برسانیم.

به گزارش اکونگار و به نقل از بورس نیوز، عبدالرحیم قنبریان، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم در مجمع عمومی این شرکت اظهار کرد: اقدامات خوبی در یک سال گذشته صورت گرفت که آثار و برکات آن برای کل کشور است.

وی افزود: یکی از پروژه‌های استراتژیک شرکت پتروشیمی جم پروژه PDHPP است که روند اجرای عملیات آن چندین سال به دلایل مختلف خوب انجام نشده بود، اما سال گذشته روند آغاز عملیات این پروژه با حضور وزیر نفت صورت گرفت. زمین آن تامین شد، اقدامات تامین منابع مالی این طرح که ۱.۲ میلیارد یورو بود در حال انجام است. این کار یکی از اقدامات خوبی بود که در پتروشیمی جم شکل گرفته است. پروژه دیگر پروژه پادجم بود که روند کندی داشت، اما در سال گذشته با تغییراتی که صورت گرفت می‌توانیم یک خط آن را در سال جاری وارد مدار تولید کنیم. دو خط دیگر آن در سال آینده وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم افزود: این نوید را به سهامداران می‌دهیم که با پیگیری‌های مجدانه‌ای شرکت، پرونده بزرگ پتروشیمی جم، یعنی پرونده پتروشیمی مهر بود که حدود ۸۵۰ میلیون دلار احقاق حق این شرکت با وجود اینکه رای علیه شرکت صادر، اما به نتیجه نرسیده بود در سال گذشته این پرونده به نتیجه رسیده و امیدواریم این احقاق حق را برای پتروشیمی جم داشته باشیم. شرایط امیدبخشی نیز برای پرونده ۱۲۳ میلیون یورویی پتروشیمی جم در دادگاه‌ها رقم خورده که پیگیر آن نیز هستیم و روند اخیر دادگاه‌ها به نفع شرکت است. علاوه بر گزارش‌ها و رکورد‌هایی که ثبت شد، این اقدامات، از اقدامات مهم شرکت پتروشیمی جم بوده است.

وی درباره سهامداران "جم" ادامه داد: سهام پتروشیمی جم حدود ۷۰ درصد متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا ۱۷.۶۷ درصد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور ۲۳.۵۲ درصد، گروه مدیریت ارزش سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ۲.۶۳، تاپیکو ۱۶.۸۳ درصد، شرکت صندوق بازنشستگی کشور ۵.۳۲، موسسه صندوق بیمه تامین اجتماعی و عشایر ۴.۷۷ درصد، سرمایه گذاری استانی ۱۴.۶۷، شرکت گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس ۴.۵۲ درصد و سایرین ۱۰.۰۷ درصد.

قنبریان درخصوص شرکت‌های زیرمجموعه نیز بیان کرد: پتروشیمی جم ۶ شرکت زیرمجموعه دارد. شرکت جم صنعت کاران که صد در صد سهام آن متعلق به پتروشیمی جم است و در زمینه تامین نیرو و خدمات مهندسی فعالیت دارد. شرکت توسعه پلیمر پادجم که عهده دار تولید ADS است. شرکت پتروشیمی توسعه پارک صنعتی گوهر افق که عهده دار پارک استایرن عسلویه است. شرکت پلی پروپیلن جم که تولیدکننده پلی پروپیلن است. شرکت پتروشیمی ایران که در حوزه بازار سرمایه فعالیت دارد و پروژه ارزشمندی که در زنجیره ارزش تعریف شده، شرکت توسعه پلیمر کنگان است.

وی افزود: تامین کننده خوراک شرکت پتروشیمی جم، شرکت پارس جنوبی، پتروشیمی نوری و پتروشیمی پارس است. سال گذشته خوراک را از شرکت پارس جنوبی ۹۱۸ هزار تن، ۹۰۷ هزار تن از پتروشیمی نوری به ارزش ۱۵ همت دریافت کردیم. از سایر شرکت‌ها ۲۳۲ هزار تن خوراک به ارزش ۲.۷ همت تهیه کردیم که حجم خوراک ۲ میلیون و ۵۸ هزار تن به ارزش ۲۵ همت بوده است.

مدیرعامل "جم" خاطرنشان کرد: واحد الفین، واحد مادر در پتروشیمی جم است که تامین کننده خوراک پتروشیمی جم و واحد‌های دیگر است و محصول اصلی آن اتیلن است. اما در کنار اتیلن، پروپیلن نیز تولید می‌شود. اتیلن یک میلیون و ۸۰ هزار تن تولید کردیم که از این مقدار ۳۳۵ هزار تن به واحد HD اختصاص دادیم که ۱۱.۵ همت برای ما درآمد کسب کرده است. واحد پلی اتیلن ۱۰ همت درآمد، واحد‌های مصرف کننده پروپیلن مثل جم پیلن ۳.۸ همت درآمد، بنزین پیرولیز ۴.۴ همت درآمد محقق کرده اند.

قنبریان توضیح داد: سال گذشته یکی از مصرف کننده‌های اصلی ما خارج از مجموعه به دلیل اینکه می‌گفتند اقتصادی نیست، از سرویس خارج شد همانطور که می‌دانید اتیلن امکان ذخیره سازی زیاد ندارد و حتما باید مصرف شود. چون هزینه صادرات نیز بالاست برای شرکت‌هایی مثل ما زیان محسوب می‌شود. جلسات بسیاری برگزار شد تا این واحد وارد سرویس شود و هم از بیکاری تعداد زیادی نیروی انسانی در منطقه جلوگیری شود. برنامه‌ای که برای ما در نظر گرفته شد، تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن اتیلن بود که ما با این تفاسیر تولید ۲۰۰ هزار تن را از دست دادیم. آنچه که اتفاق افتاد این بود که ما بخش عمده‌ای از این اتیلن را وارد زنجیره ارزش کردیم و محصول با ارزش تولید شد. ما با این کار حدود ۱۳۰ هزار تن از ۲۰۰ هزار تن را توانستیم مدیریت کنیم و این زیان جبران شد.

وی درخصوص درآمد‌های شرکت پتروشیمی جم توضیح داد: در مجموع یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۰۱ تن به ارزش ۴۰ همت تولید کردیم. درآمد شرکت از ابتدا به این صورت بود که فاز یک پتروشیمی جم، ۱.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اگر فاز ۲ وارد سرویس شود، طبق پیش بینی ۴۰۷ میلیون دلار و فاز ۳، ۵۱۰ میلیون دلار پیش بینی درآمد شده است.

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم ادامه داد: در واحد الفین، در تولید اتیلن به ۹۴ درصد برنامه رسیدیم یعنی یک میلیون و ۷۹ هزار و ۴۹۵ تن. در تولید پلی پروپیلن ۱۰۶ درصد برنامه را محقق کردیم که ۲۵۲ هزار و ۴۰۹ تن بود. تولید پلی اتیلن سبک خطی ۱۱۴ درصد برنامه را محقق کردیم و برای اولین بار بود که نزدیک به ۱۳۰ درصد ظرفیت اسمی پلی اتیلن سبک خطی تولید کردیم. در واحد پلی اتیلن سنگین ۱۰۵ درصد ظرفیت برنامه را توانستیم محقق کنیم که این جا نیز برنامه بیش از ظرفیت است و ۳۳۵ هزار و ۵۲۱ تن تولید کردیم. بوتادین، ۸۱ درصد برنامه را تولید کردیم نه اینکه نمی‌توانستیم بیشتر تولید کنیم بلکه به دلایل اوضاع بازار جهانی در بخشی از سال تولید بوتادین زیانده بود. اگر می‌خواستیم که تولید کنیم باید از سود شرکت هزینه می‌کردیم. ترجیح دادیم که این واحد را از سرویس خارج کنیم، تعمیرات را انجام دهیم و وقتی بازار مناسب می‌شد مجددا تولید می‌کردیم. بوتن وان برای اولین بار به تولید ۲۰ هزار تنی دست پیدا کردیم. البته ظرفیت این واحد ۱۰۰ هزار تنی است. شرکت پتروشیمی کنگان و شرکت ارغبار متعلق به صداوسیماست. شرکت توسعه پتروشیمی کنگان امسال و ارغبار در یکی، دوسال آینده وارد سرویس می‌شود و به این ترتیب ظرفیت واحد بوتن وان ما نیز پر می‌شود. البته سال گذشته برای اولین بار صادرات بوتن وان را انجام دادیم.

وی با اشاره به عملکرد فروش اتیلن گفت: به نفع ماست که تا جایی که می‌توانیم اتیلن را خودمان استفاده کنیم و به فروش برسانیم. از نظر عملکرد فروش ۶۹ درصد را فروختیم و از نظر ارزش ۷۴ درصد توانست برای ما سودآوری داشته باشد. در عملکرد فروش پروپیلن ۹۲ درصد حجم را تولید کردیم که ۹۶ درصد ارزش آن ۳.۸ همت بود. پلی اتیلن سبک خطی ۱۱۰ درصد حجم فروش بود که به ۱۰۹ درصد برنامه رسیدیم. پلی اتیلن سنگین ۱۱۴ درصد حجم فروش را ثبت کردیم.

قنبریان ادامه داد: در پتروشیمی جم، تلاش می‌کنیم که در واحد‌های پلی اتیلن فقط تولید نباشد. همکاران در شرکت اقتصاد طرحی که روی آن کار می‌کنند را در نظر می‌گیرند. واحد‌های پلیمری از تنوع محصول زیادی برخوردار هستند. ممکن است ما محصولی را تولید کنیم که تناژ تولید آن تا ۵۰ تن در ساعت نیز باشد، اما ارزش پایین تری دارد. همکاران محاسبه می‌کنند و بستگی به سوداوری که می‌خواهند برای شرکت کسب کنند، محصولی را تولید می‌کنند که در آخر سود بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم بیان کرد: در فروش بوتادین، به ۸۰ درصد از نظر حجمی و بوتن وان ۲۱۵ درصد توانستیم برسیم. عملکرد فروش که یک میلیون و ۶۷۴ هزار تن بود، ۲۸ درصد صادراتی و ۷۲ درصد فروش داخلی بود و ۳۴ درصد ارزش کل فروش ما را تشکیل داده که ۶۶ درصد دیگر متعلق به فروش داخلی بود.

وی درباره بازار‌های صادراتی توضیح داد: از سال گذشته مقرر کردیم که خود را به بازار چین محدود نکنیم، زیرا چین دارد در بحث محصولات پلیمری خودکفا می‌شود و قیمت‌های مناسبی هم برای صادرات ندارد. از سال گذشته به بازار‌های ترکیه و CIS ورود کردیم. از ۱۵ درصد در سال ۹۹ به ۱۹ درصد به سال ۱۴۰۱ رساندیم. CIS را از ۵ درصد سال ۹۹ به ۹ درصد سال ۱۴۰۱ رساندیم. ورود به بازار هند به صورت جدی انجام شد. سهم ۷۸ درصدی چین به ۴۳ درصد کاهش پیدا کرد. امیدواریم که امسال به بازار آفریقا نیز ورود کنیم و بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهیم که بازار خوبی است.

وی درباره عملکرد واقعی ۱۴۰۱ و شرکت اصلی گفت: درآمد عملیاتی در شرکت اصلی ۴۲.۵ همت، سود ناخالص شرکت ۱۰.۵ همت، سود عملیاتی ۹.۷ بوده، سود خالص بیش از ۱۰ همت بود که این میزان از ۹ همت به ۱۰ همت افزایش یافت.

قنبریان درخصوص روند سودآوری پتروشیمی جم ادامه داد: ما در دو مقوله افزایش داشتیم. افزایش قیمت خوراک مخصوصا خوراک مایع که حاشیه سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و دیگری افزایش قیمت ۲۵۳ درصدی سرویس‌های جانبی و یوتیلیتی که به شدت سود شرکت پتروشیمی جم و شرکت‌هایی که در عسلویه و ماهشهر قرار دارند را تحت تاثیر قرار داده است. اما در مقایسه‌ای می‌گویم متوسط کاهش سود خالص شرکت‌های مشابه، ۱۸ درصد کاهش سود داشتند. اما سود خالص پتروشیمی جم ۵ درصد مثبت بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم بیان کرد: درآمد حاصل از فروش شرکت در سال ۱۴۰۰، ۱۷۳۱ تن در مقابل ۱۶۷۴ هزار تن سال گذشته بود، اما ارزش ریالی که توانستیم ایجاد کنیم حدود ۳۶ همت بود که در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۰ همت افزایش یافتهاست. بخشی از کاهش آن مربوط به کاهش حجم فروش و افزایش آن ناشی از ۵.۳ همت بابت مدیریت سبد فروش و افزایش قیمتی بود که توانستیم در بازار‌های مختلف ایجاد کنیم.

وی درخصوص دستاورد‌های مهم سال گذشته گفت: اخذ رای داوری به نفع شرکت پتروشیمی جم در پرونده پتروشیمی مروارید، پتروشیمی مهر به صورت قطعی رای را علیه ما صادر کرده بودند. ما چندین بار تلاش کردیم، اما سرانجام رای صادر شده را خلاف شرع بیّن دانستند و به دیوان عالی کشور ارجاع دادند. تمام تلاش را می‌کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار گرفتیم و دنبال این هستیم که حقوقی از بیت المال و حق الناس ضایع نشود.

قنبریان ادامه داد: شرکت جندی شاپور و پتروشیمی پادجم از ابتدا که این طرح شروع شده بود گرفتار سوءمدیریت بود. اما با تلاش زیاد اول اینکه توانستیم تیم مدیریتی آن را تغییر دهیم. در این چندماه نتایج خوبی را کسب کردیم. امیدواریم این مسیر و ریل گذاری به نتیجه برسد که برای این کار به حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی نیازمندیم تا بتوانیم نتیجه مطلوب را بگیریم. امیدواریم تا پایان سال جاری یک خط از این پتروشیمی وارد سرویس شود. همچنین، صدور رای قطعی مبنی بر رسیدگی ماهیتی شرکت پارس صبا که از بحث داوری بیرون آمد نیز به دادگاه ارجاع شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم ها، تامین کالا‌های موردنیاز را انجام می‌هیم. سال گذشته یکی از آسیب‌هایی که به ما وارد شد، قیمت یوتیلیتی بود، اما یکی از اقدامات خوب این بود که دو پروژه از قبل پیش بینی شده بود که وارد سرویس نشده بود. با تلاش همکاران فنی پروژه تکمیل و وارد سرویس شد و از بخشی از هزینه‌ها بابت خرید بخار جلوگیری شد. کسب رتبه ۲۴ در میان ۱۰۰ شرکت برتر و حفظ رتبه اعتباری A، تغییر در بازار‌های هدف، تندیس سه ستاره جایزه ملی مدیریت انرژی، ورود به تولید گرید پایپ مخصوصا گرید بلک پایپ که در کشور کمبود آن وجود دارد و امیدواریم با تولید انبوه آن کشور را بی نیاز کنیم. استقرار سامانه یکپارچه سازی مستمر برنامه‌های اجرایی واحد جهت پایش برنامه و تحقق اهداف.

وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که در واحد الفین داریم آسیب دیدن هول باکس است که دو برنامه را در دستور کار داریم. یکی اینکه تامین کنندگان خارجی این شرکت را شناسایی کنیم و ثبت سفارش انجام دادیم، اما همزمان باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شرکتی را شناسایی کردیم و در مراحل نهایی کار است. پلی پروپیلن در کشور به صورت محدود تولید می‌شود و نیاز کشور بیش از میزان تولید است. به همین دلیل اجازه صادرات پروپیلن داده نمی‌شود. یکی از بزرگترین واحد‌های تولید آن شرکت پلی پروپیلن جم است. همکاران ما توانستند پلی اتیلینی با NFI بالا تولید کنند که کاربری همان پلی پروپیلن را داشته باشد. این در پژوهش و فناوری در شرکت خودمان اتفاق افتاد. تمدید گواهینامه ایزو ۲۰۰۰۰ برای سومین بار، کاهش میزان توقف واحد‌های صنعتی از جمله دستاورد‌های شرکت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی افزود: ما در منطقه‌ای داریم کار می‌کنیم که فقر عمومی به چشم می‌آید. در آنجا داریم تولید می‌کنیم و چشم مردم آنجا به همین شرکت هاست. تلاش کردیم در اندازه خودمان در بحث مسئولیت‌های اجتماعی ورود کنیم. پاکسازی سواحل خلیج فارس را به عهده ما گذاشتند. توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی در سال گذشته، ۷۷ سری جهیزیه به مستمندان از جمله فعالیت‌هایی بود که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام دادیم.

قنبریان درخصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی جم گفت: امیدواریم امسال بتوانیم یک خط تولید شرکت توسعه پلیمر پادجم را تا پایان سال را وارد سرویس کنیم و بعد از ۱۴ سال این پروژه کهنه را به تولید برسانیم. از آن مهم‌تر طرح PDHPP، است که در زنجیره ارزش، بسیار ارزشمند است. در این پروژه گرفتار زمین طرح بودیم. زمین را وزارت نفت از ما گرفت. اما کاری که کردیم این بود که یک زمین به مراتب مرغوب‌تر را گرفتیم. لایسنس UOP، موافقت اصولی را داریم، تمدید مجوز زیست محیطی باید انجام شود. امیدواریم پیمانکاران را شناسایی کنیم و بتوانیم هرچه سریعتر عملیات اجرایی این پروژه ارزشمند را انجام دهیم.

و در پایان پس از تصویب صورت های مالی، 530 تومان به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان