پروژه ۱.۵ میلیارد یورویی پتروشیمی در قشم اجرایی می شود

مدیرعامل گروه توسعه ملی با تاکید بر اینکه نگاه این هلدینگ چندرشته‌ای به صنعت پتروشیمی، یک رویکرد راهبردی است، گفت: اجرای پروژه تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن (GTPP) حرکتی جهادی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور است.

به گزارش اکونگار و به نقل از روابط عمومی گروه توسعه ملی، حسین مدرس خیابانی در بازدید میدانی از سایت پروژه تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن(GTPP ) شرکت صنایع پتروشیمی بین‌الملل قشم(کیپیکو) گفت: اجرای این طرح از چند بعد دارای اهمیت است، به نحوی که علاوه بر تقویت اقتصاد دریامحور که از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری است، منجر به ایجاد اشتغال و ارزآوری و در نهایت، ایجاد تحول بزرگی در جزیره قشم می‌گردد.

مدیرعامل گروه توسعه ملی تاکید کرد: مهمترین کارکرد مناطق آزاد، ارزآوری بوده و بر این أساس می‌بایست از تمامی طرح‌های همسو با چنین ماموریتی، حمایت قاطع و همه‌جانبه صورت پذیرد.

 

 ارزآوری صنعت پتروشیمی برای کشور در سخت ترین شرایط تحریم‌ها

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور به لحاظ تحریم‌های بی‌سابقه، توانسته بیشترین ارزآوری را برای اقتصاد ایران داشته باشد که بر این أساس، نگاه گروه توسعه ملی به این پروژه، یک نگاه راهبردی است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه حوزه پتروشیمی، از جمله اولویت‌های کلیدی گروه توسعه ملی است، خاطرنشان کرد: با همدلی و همراهی مسئولان استانی و منطقه‌ای و در صورت آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم، گروه توسعه ملی در سال «مهار تورم، رشد تولید»، مصمم به آغاز عملیات اجرایی این طرح می‌باشد.

 

خیز گروه توسعه ملی برای اجرای پروژه ۱.۵ میلیارد یورویی پتروشیمی در قشم

گفتنی است این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱.۵ میلیارد یورو و با ترکیب سهامداران عمده‌ای همچون شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (با سهم ۴۳.۷ درصدی)، پتروشیمی شازند(با سهم٣٧.٧ درصدی) و سازمان منطقه آزاد قشم (با سهم ۱۵.۳ درصدی) و قابلیت ایجاد اشتغال برای حدود ۵ هزار نفر در دوران ساخت و ٨٠٠ نفر در دوران بهره‌برداری طراحی شده که دارای حق اشتراک ۵.۳۳ میلیون مترمکعب خوراک گاز طبیعی در روز، به مدت ۲۵ سال است که هزینه انشعاب آن در سال ١٣٩۵ به شرکت گاز استان هرمزگان به صورت کامل پرداخت گردیده است.

برای این پروژه، برنامه تولید ۴٨٠ هزار تن پلی پروپیلن، ٣۶ هزار تن ال پی جی، ١٨٠ هزار تن بنزین پیرولیز در سال طراحی شده که ارزآوری قابل توجهی برای جزیره قشم خواهد داشت.

از سوی دیگر، احداث چنین پروژه‌ای در منطقه آزاد قشم، علاوه بر ایجاد تحول اقتصادی در این منطقه، منجر به رشد اقتصاد ملی نیز خواهد شد؛ به خصوص آنکه این شرکت، با در اختیار داشتن زمینی در بهترین نقطه منطقه آزاد قشم واقع در منطقه سوزا که مطالعات جامع جانمایی آن توسط شرکت بین المللی سوئکو سوئد انجام گردیده و تنها طرح پتروشیمی دارای مجوز زیست محیطی معتبر در جزیره قشم به شمار می‌آید.

همچنین، موقعیت ویژه سایت با در نظر داشتن راهبرد وزارت نفت و شرکت صنایع ملی پتروشیمی مبنی بر تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی، امکان ایجاد یک شهرک زنجیره پایین‌دستی را مهیا می‌سازد.

لازم به ذکر است عملیات تسطیح مقدماتی، دیوارکشی و ایجاد جاده حراستی زمین مذکور، پس از اخذ پروانه آغاز به کار ساختمانی از سازمان منطقه آزاد قشم در شهریورماه ۱۴۰۰ انجام پذیرفته است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان