راه‌اندازی هلدینگ‌‌های جدید توسط«امید»

مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید گفت: این شرکت دو هلدینگ در زمینه‌های سیمانی و ساختمانی راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش اکونگار به نقل از تسنیم، علی صالح‌آبادی، مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، گفت:پس از بررسی‌های تحلیلی مختلف، راه‌اندازی دو هلدینگ «نفت، گاز و پتروشیمی» و «سیمانی» به تصویب هیات مدیره رسید. وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت‌گرفته وضعیت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید از نظر چشم‌انداز، انواع سرمایه‌گذاری‌ها، شیوه‌های تامین مالی و کسب سود و سایر موارد بررسی شد. همچنین تجربه سایر شرکت‌ها در راه‌اندازی هلدینگ‌ها مورد کنکاش قرار گرفت. وی تصریح کرد: یکی از موضوعات اساسی که برای هر شرکت سرمایه‌گذاری مطرح است، مساله مدیریت دارایی‌هاست. در این راستا گاه می‌توان با برخی جابجایی‌ها در سبد دارایی به مزایای بیشتری دست یافت. بی‌شک کسب منافع بالاتر در راستای انتفاع سهامداران هدف غایی هر شرکت سرمایه‌گذاری است.

صالح آبادی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت فعلی مدیریت شرکت‌های تابعه از طریق ساختار کنونی نتایج بهتری دارد یا راه‌اندازی هلدینگ برای مدیریت بخشی از سبد دارایی جواب مناسبی است، نیاز به بررسی‌های مختلف بود. این بررسی‌ها ما را به این جمع‌بندی رساند که دست کم در دو بخش ذکر شده، مزیت نسبی در ایجاد هلدینگ است.

مدیرعامل مدیریت سرمایه‌گذاری امید در تشریح هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی گفت: شرکت پترو امید آسیا یکی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری امید است که در حال حاضر در حوزه ذخیره‌سازی نفت خام فعال است. این شرکت در صنایع میان‌دستی نفت حضور فعال داشته و دارای قراردادهای ارزی جذابی است. با این حال، پترو امید آسیا در زنجیره پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی فعال نبوده و فاقد زنجیره ارزش کامل در این صنایع است.

وی افزود: از سوی دیگر ظرفیت مناسبی در صنایع پایین دستی این حوزه وجود دارد و بازار محصولات آن نیز مناسب است. با توجه به اینکه نفت و فرآورده‌های آن و نیز محصولات پتروشیمی کالاهایی باارزش و مهم محسوب می‌شوند و این صنعت، جزو صنایع پیشران است، یکی از محورهای مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: ایران 10 درصد از ذخایر نفت و 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا را در اختیار دارد و موضوع توسعه استفاده از میادین نفتی از موارد راهبردی کشور است. از طرف دیگر، موضوعات میان دستی نظیر ذخیره‌سازی نفت از موارد مهم و قابل توجه است. وی افزود: یکی از موارد مهم در سرمایه‌گذاری، تکمیل زنجیره و تمرکز به حوزه پایین‌ دست است که در این خصوص، هلدینگ امید برنامه ویژه‌ای جهت ورود به زنجیره پایین دست صنعت پتروشیمی دارد‌. از این رو، تشکیل هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی گروه امید در قالب شرکت پترو امید آسیا در دستور کار قرار گرفته و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرعامل مدیریت سرمایه‌گذاری امید با اشاره به برنامه‌ریزی منسجم این شرکت برای ورود به بخش‌های فوق، عنوان کرد: همان طور که در مجمع عمومی سالانه شرکت نیز گفتم، این شرکت استراتژی متنوع سازی سبد را در دستور کار قرار داده بود که در نتیجه پس از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی به این جمع‌بندی رسید که یکی از محورهای این تنوع ورود به این حوزه است و به منظور سودآوری مناسب در این صنعت، لازم است در قالب ایجاد یک هلدینگ وارد این عرصه شود.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما در حوزه سیمان و ساختمان نشان داده است تشکیل هلدینگ سیمان توسط برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب افزایش انتفاع آنها از محل تشکیل و عرضه سهام هلدینگ شده است. از سوی دیگر، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید دارای پرتفویی در حدود 17 همت در حوزه ساختمان و صنایع وابسته است و در حال حاضر تمام یا بخشی از سهام 11 شرکت را در این حوزه در اختیار دارد. بر این اساس، انتظار می‌رود راه‌اندازی هلدینگ سیمانی و ساختمانی از طریق کاهش هزینه سرمایه، تعدیل ریسک، دسترسی به بازارهای جدید و انطباق با دگرگونی‌های بازار در نهایت به سودآوری بیشتری برای گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و نهایتا انتفاع بیشتر ذی‌نفعان بینجامد.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سؤال که نحوه تامین منابع مالی برای این هلدینگ‌ها چگونه خواهد بود، ابراز کرد: روش‌های تامین منابع مالی برای هر هلدینگ با توجه به شرایط آن متفاوت است اما وجه مشترکی که برای این هلدینگ‌ها وجود دارد، استفاده از ابزارهای بازار پول و سرمایه است. وی ادامه داد: در خصوص شرکت‌هایی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، فعالیت می‌کنند شیوه‌های خاصی مثل قراردادهای IPC‌ نیز وجود دارد که بر مبنای آن هزینه‌های سرمایه‌ای به صورت سقف باز و بر مبنای ارزیابی فنی صورت می‌گیرد. این نوع قراردادها نسبت به قراردادهای نسل قبل، پویایی بیشتری دارد و مانع از زیان‌ده شدن سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

صالح‌آبادی در خصوص عرضه هلدینگ‌ها در بازار سرمایه‌ نیز عنوان کرد: برنامه ما این است که این دو هلدینگ در بورس عرضه اولیه شوند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان