رشد فولاد آلیاژی، پشت سد انحصارگران

مدیرعامل فولاد شادگان گفت: به نظر می‌رسد دو عامل اساسی انحصارطلبی عده ای و عدم دسترسی به دانش فنی مورد نیاز، دو عامل اساسی رشد نکردن فولادهای آلیاژی و با ارزش افزوده بالا در کشور باشد.

به گزارش اکونگار و به نقل از معدن 24، «حسین کهزادی» با اشاره به برگزاری کنفرانس استیل پرایس ۱۰ با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا، افزود: با توجه به چالش اساسی کشور در زمینه فولادهای با ارزش افزوده بالا، نامگذاری این عنوان بسیار خوب و مناسب ارزیابی می شود.

وی بیان‌داشت: متاسفانه امروز در تعریف فولادهای با ارزش افزوده بالا در کشور نیز مشکل داریم و وقتی صحبت از آن به میان می‌آید، نمی دانیم منظور چیست؟ آیا فولادهای با گریدهای خاص مدنظر است، یا فولادهای آلیاژی و غیره؟ و لذا مخاطب برداشت خیلی خوبی از این اصطلاحات ندارد.

کهزادی ادامه داد: وقتی صحبت از ارزش افزوده بالاتر به میان می آید، منظور این است که نسبت به قیمت های پایه فولادی بالاتر است، اما سوال پیش می آید که چقدر بالاتر؟ و چه گریدهایی؟ این در حالی است که فولادهای آلیاژی خود گریدهای مختلف دارد؛ بر این اساس جا دارد که تعاریف آنها واضح تر و روشن‌تر بیان شود.

وی در تشریح اینکه چرا کشور در موضوع فولادهای با ارزش افزوده بالاتر یا فولادهای آلیاژی موفق نبوده است، یادآور شد: ‌امروز فقط یک شرکت فولاد آلیاژی یزد را در کشور داریم که با هدف تولید فولادهای آلیاژی طراحی و احداث شد، اما در عمل موفق نبود و عمده تولیدات آن فولادهای معمول در کشور است.

مدیرعامل فولاد شادگان اظهار داشت: این مساله جای بررسی و تحلیل دارد، زیرا اگر به دلیل اشکال در طراحی باشد که باید گفت بررسی کارشناسانه در زمان طراحی انجام شد و امکانات لازم نیز برای این شرکت دیده شد و بر این اساس باید اشکال کار را در جای دیگر جست و جو کرد.

وی با بیان اینکه شاید فعالان بازار بخشی از این مساله باشند، تصریح‌کرد: شنیده ها حاکی است افرادی که انحصار واردات این دسته از فولادها را در اختیار دارند، تاکنون اجازه رشد به این صنعت نداده اند.

کهزادی تصریح کرد: شرکت هایی که در این زمینه فعالند نیز شرکت های بزرگ و قوی نبوده اند که بتوانند در برابر انحصارطلبی افراد یاد شده قد علم کنند.

وی، دلیل دوم این مساله را موضوعات تخصصی و دانش فنی عنوان کرد و گفت: هرچه به سمت فولادهای آلیاژی و با گریدهای بالاتر می رویم، موضوع دانش فنی پر رنگ تر می شود، اما با وضعیت سیاسی کشور، در سال های گذشته دسترسی خوبی به دانش فنی روز نداشته ایم. به نظر می رسد در این زمینه جای کار زیاد است و کار تحلیلی و جامعی نیاز است تا نتیجه درستی حاصل شود.

وی، این دو عامل را دلیل عدم موفقیت بخش خصوصی برای خودنمایی در این عرصه در کشور عنوان کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان