بررسی ابزارهای جدید در تامین مالی بخش مسکن

ابزارهای بورسی مناسب برای تامین مالی بخش مسکن طی نشست تخصصی "تامین مالی مسکن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها" در تامین سرمایه مسکن بررسی شد.

به گزارش اکونگار و به نقل از فردای اقتصاد، در این نشست ضمن معرفی ابزارهای جدید درحوزه تامین مالی بخش مسکن، چالش‌های موجود در ارتباط با این موضوع مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین تامین مالی جمعی به‌عنوان ابزاری برای جذب سرمایه‌های خرد برای حمایت از ساخت و عرضه مسکن معرفی شد. به گفته مدیران و کارشناسان حاضر در این جلسه هدف از تامین مالی جمعی جذب سرمایه‌های خرد در حمایت از طرح‌های کوتاه‌مدت و سودآور است.

این روش از یکسو به سرمایه‌گذار فرصت دریافت سود مناسب در بازه زمانی کوتاه می‌دهد و از طرف دیگر فرصت تامین مالی برای پروژه‌های کوچک و متوسط را فراهم می‌کند. در این روش هر فردی با هر میزان سرمایه، می‌تواند در بخش مولد بازار مسکن (بازار ساخت‌وساز) سرمایه‌گذاری کند.

میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس دراین  نشست با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری تعامل با نهادهای مالی مختلف در جهت پیشبرد اهداف تامین مالی است، افزود: اکنون در حال گذار از ابزارهای مالی ساده به سمت ابزارهای پیچیده‌تر یا ترکیب ابزارها هستیم.

وی ادامه داد:اوراق سلف مسکن آخرین دستاورد در حوزه ابزارهای مالی بوده و این اوراق از ابزارهای جدید موثر در تامین مالی محسوب می‌شود.

سعید شیرزادی مدیرعامل گروه مالی مسکن نیز در این نشست با اشاره به شعار اصلی دولت سیزدهم درباره جهش تولید بخش مسکن گفت : رئیس سازمان بورس تاکید بردر اختیار قراردادن هرگونه زیرساخت و ابزاری را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بازده مسکن در پنج سال گذشته متوسط ۴۷ درصد، سکه و دلار ۴۳ درصد، شاخص بورس ۵۸ درصد و تورم ۳۰ درصد بوده است اضافه کرد: متاسفانه بازده مسکن از تورم بالاتر بوده که این نشان از عقب افتادگی در حوزه ساخت و ارائه مسکن به مردم است.

شیرزادی ادامه داد: افرادی که در حوزه بازارسرمایه ورود می‌کنند و تامین مالی را در بازار اولیه مسکن انجام می‌دهند بازدهی بالاتر از تورم عایدشان خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر پتانسیل‌های بازار سرمایه، تصریح کرد: ظرفیت بازارسرمایه برای محصولات مسکن بسیار اهمیت دارد، ابزارهای مختلفی در حوزه مسکن توسط سازمان بورس، شورای فقهی و بانک مسکن در طراحی شده که در این راستا می‌توان به صندوق بخشی بازار مسکن، صندوق کالایی و چند کالایی بازار مسکن صندوق زمین و ساختمان، اوراق سلف موازی مسکن و سایر اشاره کرد.

مدیرعامل گروه مالی مسکن اظهار کرد: دولت می‌بایست یارانه‌های مناسبی به حوزه تامین مسکن دهد. لازم است برای حوزه مسکن در بحث سیمان و فولاد ورود کنیم، در سالی رشد تولید و مهار تورم، چه مسیری مناسب تر از بحث توجه به بحث مسکن است، زیرا با توجه به این حوزه ضمن ارتقا مسائل تولیدی شاهد کاهش تورم نیز خواهیم بود.

نشست تخصصی «تامین مالی مسکن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور سعید شیرزادی، مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن، میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، شهاب الدین شمس، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، محمدرضا جواهری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سیدمحمدحسین فاضلیان و صابر عسگرپور، اعضای هیئت مدیره بانک مسکن برگزار شد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان