رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال قبل/ خانه در پایتخت ۷درصد گران شد

با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اسفندماه توسط بانک مرکزی مشخص شد در شش ماهه دوم سال قبل قیمت مسکن در پایتخت هفت درصد رشد داشته است.

به گزارش اکونگار، به نقل از تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چند روز پیش گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اسفندماه را منتشر کرد و به این ترتیب پرونده آمارهای مربوط به بازار مسکن در سال 1402 بسته شد. بر این اساس، متوسط قیمت مسکن طی آخرین ماه سال 1402، متری 81 میلیون و 440 هزار تومان اعلام شده و تعداد معاملات نیز 6 هزار 179 فقره تخمین زده شده است.

 چشم‌انداز اجاره مسکن در سال جدید/ اجاره خانه از تورم سبقت می‌گیرد؟

بنا بر داده‌های بانک مرکزی، قیمت مسکن در نیمه دوم سال 1402 در پاییز نوساناتی محدود و در زمستان مسیری افزایشی را تجربه کرده است. متوسط قیمت مسکن با آغاز فصل پاییز، همراه با صعود 20 درصدی تعداد تقاضا، افزایشی 0.9 درصدی را تجربه کرده و از متری 75 میلیون و 330 هزار تومان به حدود متری 76 میلیون تومان رسیده، اما این روند افزایشی طی ماه بعدی ادامه پیدا نکرده است.

متوسط قیمت مسکن با وجود رشد 14 درصدی معاملات در آبان 1402، کاهشی 0.3 درصدی را تجربه کرده و دوباره به کانال 75 میلیون تومان بازگشته است.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که داستان قیمت مسکن در پاییز 1402 روی همان ریل نزولی به مسیر خود پایان می‌دهد. در این راستا با افت 1.2 درصدی تعداد معاملات، قیمت مسکن نیز پایین آمده و حدود متری 76 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

رشد تعداد معاملات مسکن در زمستان 1402

به‌طور سنتی شروع فصل زمستان و نزدیکی به آغاز سال نو همیشه نویدی برای افزایش تعداد معاملات مسکن است؛ سنتی که این آمارها نشان می‌دهد حتی در شرایط رکودی بازار طی سال 1402 باز هم از سوی مردم و سرمایه‌گذاران حفظ شده است. اگرچه در این بین، آزاد شدن فنر قیمت دلار از دستان دولت و تاثیر آن بر انتظارات تورمی و افزایش موج هیجان مردم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

دولت که طی سال 1402 با استفاده از سیاست‌های انقباضی سعی کرده بود قیمت دلار و به تبع آن مسکن را کنترل کند، عاقبت در فصل زمستان توان خود را برای این نگهداشت از دست داد. به این ترتیب تعداد معاملات با شروع زمستان، جهشی 42.2 درصدی را تجربه کرده و از سه هزار و 550 فقره در آذرماه به پنج هزار و 48 عدد در دی‌ماه رسیده است.

همچنین طی این مقطع یک ماهه، قیمت مسکن نیز افزایشی 1.9 درصدی را پشت سر گذاشته و با ورود دوباره به کانال 75 میلیون تومانی، معادل متری 75 میلیون و 390 هزار تومان برآورد شده است.

photo_2024-03-04_00-05-39

بررسی جزئیات داده‌ها نشان می‌دهد هیجان پایان سال همچنان در بهمن‌ماه نیز ادامه داشته و با رشد 22.5 درصدی تعداد معاملات و ورود آن به کانال 6 هزار عددی همراه شده است. در مقابل، قیمت مسکن نیز به یکباره پا به کانال 78 میلیون تومانی گذاشته و رشدی معادل 4.1 درصد را تجربه کرده است.

طی آخرین ماه سال با وجود آنکه ترمز روند صعودی تعداد معاملات کشیده می‌شود، اما قیمت به مسیر افزایشی خود ادامه داده و متوسط قیمت مسکن در اسفندماه 1402، برابر با 3.8 درصد رشد داشته و پا به کانال 81 میلیون تومانی گذاشته است.

در مجموع می‌توان گفت متوسط قیمت مسکن در نیمه دوم سال رشدی هفت درصدی را پشت سر گذاشته و از سوی دیگر تعداد معاملات نیز افزایشی 97.2 درصدی را به ثبت رسانده است.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مسکن در سال 1403 نیز روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. آنها می‌گویند حتی در صورتی‌که دولت سیاست‌های انقباضی خود در بازار مسکن را از سر بگیرد، طی طولانی‌مدت عاقبت فنر از دستان این نهاد خارج شده و صعود قیمت اتفاق خواهد افتاد!

در این میان اگر شرایطی فراهم نشود که مردم بتوانند به بازار مسکن ورود پیدا کنند و افزایش تعداد معاملات تنها به پایان سال اختصاص داشته باشد، باید منتظر باشیم تا رکودی تورمی سایه خود را بر این بازار بگستراند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان