واحد‌های مسکونی در اجاره شرکت‌های کوچک خصوصی/ تبدیل خانه‌های نقلی قدیمی ساز به دفتر کار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران بسیاری از صاحبان املاک تمایل دارند واحدهای مسکونی را به شرکت‌های کوچک خصوصی اجاره دهند.

به گزارش «اکونگار»ساخت واحدهای تجاری و اداری در دو دهه اخیر در تمامی مناطق شهر تهران رشد چشم‌گیری داشته است. به گونه‌ای که در بسیاری از مناطق تهران شاهد واحدهای اداری و تجاری خالی از سکنه هستیم. بیشتر این واحدها در ساختمان‌های نوساز شهر قرار دارند. حال اینکه در برخی از موارد جابه جایی کاربری بین واحدهای مسکونی و اداری مشاهده می‌شود.

علی اصغر فقیهی صاحب بنگاه معاملات املاکی در خیابان ۱۲ فروردین  در این رابطه می‌گوید« کسب و کارهای خرد و شرکت‌های خصوصی کوچک در مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران بسیار زیاد هستند. این کسب و کارها نمی‌توانند در مجتمع‌های تجاری و اداری بزرگ اسکان پیدا کنند، به همین دلیل از واحدهای مسکونی به عنوان دفاتر کار استفاده می‌کنند.»

به گفته وی« تا قبل از دهه هشتاد که حجم مجتمع‌های تجاری و اداری در مناطق مختلف تهران زیاد نبود، بسیاری از شرکت‌ها در مناطق خاصی متمرکز می‌شدند؛ اما با رشد این مجتمع‌ها شرایط به گونه دیگری تغییر کرد. در حال حاضر تمامی مناطق شهر تهران دارای مجتمع‌های بزرگ تجاری و اداری هستند، با این حال در دو سال اخیر تقاضا برای اجاره واحدهای مسکونی با کاربری اداری بیشتر شده است.»

فقیهی ادامه داد« دارندگان کسب و کارهای خرد برای اجاره یک واحد معمولی بین ۷۰ تا ۸۰ متر در منطقه ۱۱ تهران مانند خیابان فلسطین جنوبی و یا خیابان دانشگاه حداقل باید بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ودیعه و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند. حال اینکه واحدهای اداری باید به اداره امور مالیاتی، بیمه  و ... هم پاسخگو باشند. در نتیجه فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند در ساختمان‌های کم واحد و حتی قدیمی ساز با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ودیعه و اجاره ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون واحد اجاره کنند.»

وی تاکید می‌کند«بسیاری از ساختمان‌های قدیمی که کاربری مسکونی دارند ولی به دلیل قدیمی بودند مورد اقبال خانواده‌ها قرار نمی‌گیرند، توسط مالکان به عنوان واحد اداری اجاره داده می‌شوند.»

شهرام محمدی کارشناس فعال در محدوده خیابان جمهوری هم در این رابطه می‌گوید« در حال حاضر تمامی شرکت‌های پخش پوشاک، ناشران و شرکت‌های فعال در حوزه نشر، شرکت‌های فعال در حوزه ابزار و یراق‌آلات در این محدوده به جای حضور در واحدهای اداری و تجاری اقدام به اجاره واحدهای مسکونی قدیمی ساز کرده‌اند و تقریبا ۴۰درصد نسبت به مجتمع‌های اداری اجاره کمتری می‌دهند.»

به گفته وی« در حال حاضر مجتمع‌های اداری و تجاری از محدوده جمهوری تا بهارستان دارای واحدهای خالی بسیاری هستند که بدون مشتری مانده‌اند. در کمترین حالت مدیران شرکت‌ها باید بین ۴۰ تا ۵۵ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند. به دلیل رکود اقتصادی توانایی پرداخت چنین اجاره‌های وجود ندارد. در نتیجه واحدهای مسکونی جایگزین واحدهای اداری برای شرکت‌های کوچک شده‌اند.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان