قاچاق مواد اولیه، گریبان‌گیر تولیدکنندگان داخلی مبلمان

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران گفت:: مواد اولیه با قیمت واقعی به دست تولیدکننده نمی‌رسد؛ متاسفانه کمبود مواد اولیه و واردات غیرقانونی آن، باعث ایجاد انحصار شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق اصناف تهران؛ با اینکه همواره بر تولید و ساخت محصولات داخلی تاکید شده، اما عدم‌حمایت و هزینه‌‌‌های بالای تهیه مواد اولیه نه‌‌‌تنها تولید‌‌‌کنندگان را دلسرد کرده است، بلکه باعث گرانی در بازار شده و به رکود نیز دامن زده است. در حالی که افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تهیه مواد اولیه، باعث گرانی نسبی بسیاری از کالاها در کشور شده، شرایط برای ورود و فروش محصولات خارجی قاچاق به کشور مهیا شده است.

بنابراین قیمت بالای مواد اولیه باعث افزایش قیمت کالای نهایی شده و این افزایش قیمت باعث محبوبیت خرید کالای قاچاق در کشور می‌شود. این اتفاقی است که صنعت مبلمان کشور را نیز درگیر کرده است. در همین حال رئیس اتحادیه درودگران و مبل‎سازان تهران می‌گوید به بهانه حمایت از تولیدات داخلی جلوی واردات مواد اولیه را گرفته‌اند که همین موضوع باعث ایجاد انحصار شده است.

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران گفت: از مهم‌ترین مشکلات صنف مبلمان، بحث مواد اولیه است که متاسفانه باعث آسیب جدی به این صنعت شده است.

او به موضوع انحصار اشاره کرد و ادامه داد: مواد اولیه با قیمت واقعی به دست تولیدکننده نمی‌رسد؛ متاسفانه کمبود مواد اولیه و واردات غیرقانونی آن، باعث ایجاد انحصار شده است. بر این اساس نیاز است در این حوزه مسوولان نظارت داشته باشند و به رفع این انحصار کمک کنند.

عباسی با بیان اینکه مواد اولیه با قیمت بالا به دست تولیدکننده می‌رسد و همین موضوع باعث افزایش قیمت محصول نهایی شده است، افزود: این توان در کشور وجود دارد که بتوانیم صادرات مبلمان داشته باشیم؛ اما متاسفانه به دلیل اینکه هزینه‌های تولید بالاست، برای تولیدکننده صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران با اشاره به راهکارهایی جهت ارتقای صنعت مبلمان تشریح کرد: باید واردات مواد اولیه آزاد و عوارض و گمرکی آن برداشته شود. به بهانه حمایت از تولیدات داخلی جلوی واردات را می‌‌‌گیرند؛ اما منع واردات، باعث ایجاد انحصار شده و در نتیجه به هر نحوی که بخواهند محصول را قیمت‌گذاری می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان تهران تصریح کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع نظارت داشته باشند، دست دلالان نیز کوتاه می‌شود.

تولیدکنندگان باید مالیات تورم را هم پرداخت کنند!

به گفته عباسی، یکی از چالش‌های این صنعت بحث مالیات است که وزارت امور اقتصادی و دارایی اعمال کرده است.

او در همین خصوص تصریح کرد: تولیدکنندگان باید مالیات تورم را هم پرداخت کنند که باعث از بین رفتن سرمایه در گردش تولیدکننده می‌شود.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از پارچه و یرآق‌آلات مبلمان به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد می‌شود افزود: باید جلوی این رویه گرفته شده و پارچه و یراق‌آلات موردنیاز به صورت قانونی وارد شود تا به اقتصاد کشور هم کمک شود. مشتری حق دارد با سلیقه و به دلخواه خود کالای مورد نظرش را با تنوع خریداری کند که ممنوعیت واردات مانع از این کار شده است.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‎سازان تهران در پایان اعلام کرد: صنعت مبلمان ۱۰‌درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است که در صورت حمایت‌های لازم این اشتغال افزایش هم خواهد یافت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان