آمادگی «فولاد اسرار» برای تکمیل زنجیره فولاد

شرکت مهندسی فولاد اسرار از آمادگی خود برای اجرای پروژه‌های زنجیره فولاد به صورت EPC در کشور خبر داد.

به گزارش اکونگار و به نقل از پردازش، مجتبی رستگار، مدیرعامل شرکت فولاد اسرار گفت: این شرکت در مهرماه ۱۳۹۹ با هدف ارایه خدمات فنی و مهندسی تاسیس شد و توانست طی دو سال و نیم گذشته باتوجه به سوابق ارزنده و تجربه کادر فنی و مدیریت شرکت در حوزه صنعت فولاد، پروژه‌های مهمی را در بخش احیای مستقیم جذب نماید.

وی افزود: پروژه احیای مستقیم تربت‌حیدریه اولین پروژه شرکت مهندسی فولاد اسرار است که درحال انجام کارهای مهندسی آن هستیم، در این پروژه شرکت فکورصنعت تهران پیمانکار اصلی پروژه است.

گفتنی است، این پروژه در بخش مهندسی حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته و با تکمیل خرید تجهیزات کارخانه باقی مانده مهندسی نیز انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی فولاد اسرار با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه در گرو تامین مالی از سمت کارفرما می باشد، تصریح کرد که این واحد پس از راه‌اندازی قادر خواهد بود سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزارتن آهن‌اسفنجی تولید کند، ضمن‌آنکه درطرح جامع شرکت فولاد تربت حیدریه واحد فولادسازی و گندله سازی نیز پیش بینی شده است.

رستگار هم‌چنین پروژه فولاد سرمد ابرکوه را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد که این پروژه مگامدول ۲/۱ میلیون تنی که ساخت آن با همکاری فولاد تکنیک از خرداد ۱۴۰۱ آغاز شده با ۵۰ درصد پیشرفت مهندسی روبه‌روست، در این پروژه کلیه فعالیت‌های مهندسی شامل مهندسی‌پایه، جزییات، خرید، خدمات پشتیبانی فنی و راه‌اندازی توسط شرکت مهندسی فولاد اسرار انجام خواهد شد.

وی در ادامه دیگر پروژه‌های در دست اقدام شرکت را یادآور شد و گفت: همکاری با شرکت فکور صنعت تهران در اجرای دو واحد مگامدول بردسیر مربوط به شرکت گهرزمین از آبان ۱۴۰۱ شروع شده است. ظرفیت هر یک از این واحدها یک میلیون و ۷۲۰ هزارتن آهن‌اسفنجی گرم و سرد در سال می‌باشد و پیشرفت حدودی مهندسی پروژه ۴۰ درصدی است.

او اظهار امیدواری کرد که اولین واحد پروژه فوق در اسفند ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی فولاد اسرار در بخش دیگری از این گفت‌وگو موضوع چگونگی تامین تجهیزات و موانع پیش‌روی آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحال‌حاضر عمده تجهیزات اصلی واحدهای احیای مستقیم (به جز کمپرسورها) داخلی‌سازی شده است، البته توان و ظرفیت سازندگان داخلی در ساخت برخی تجهیزات مانند تیوب‌های ریفرمر پایین است و نمی‌توانند در زمان‌های مورد درخواست پروژه نسبت به تولید و تحویل تجهیزات اقدام نمایند.

رستگار سرعت بخشیدن به روند تولید داخل و حمایت و تقویت سازندگان داخلی را ضروری دانست و گفت: برخی شرکت‌های بزرگ داخلی درحالی‌که ۱۰۰ درصد پیش‌پرداخت را برای خرید خارجی پرداخت و در برخی موارد مثل خرید کمپرسور حتی حدود دو سال هم برای ورود تجهیزات منتظر می‌مانند، ولی در مورد سازندگان داخلی این شرایط به گونه‌ای دیگر است.

وی حمایت و تقویت توان ساخت و تولید سازندگان داخلی را یکی از پیش‌نیازهای رشد و توسعه بیشتر صنعت فولاد دانست و از مسوولان و به‌ویژه مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی خواست تا با حمایت‌های خود از سازندگان داخلی، زمینه بومی‌‌شدن تجهیزات فولادی و مشخصا کمپرسورهای واحدهای احیامستقیم را فراهم سازند.

رستگار درخصوص افزایش ظرفیت فولاد شادگان از ۸۰۰ هزارتن به یک میلیون تن و نیز احداث واحد سوم احیا مستقیم فولاد کاوه جنوب با ظرفیت یک میلیون تن با همکاری شرکت پامیدکو را از دیگر پروژه‌های در دست احداث برشمرد.

او هم‌چنین بر لزوم توجه بیشتر دولت به بومی‌سازی واحدهای فولادسازی تاکید کرد و گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد عزمی جدی برای قطع نیاز به خارج از کشور در واحدهای ذوب و ریخته‌گری بیلت مشابه آنچه که درخصوص احیامستقیم و کنسانتره اتفاق افتاده است وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی فولاد اسرار با اعلام اینکه امروز جذب و نگهداری نیروی انسانی متخصص یکی از چالش‌هایی است که شرکت‌های مهندسی با آن مواجه هستند بر لزوم همفکری و تلاش مسوولان برای حفظ سرمایه‌های انسانی در کشور تاکید کرد.

او هم‌چنین با توجه به پتانسیل موجود در شرکت‌های فنی مهندسی فعال در صنعت فولاد کشور و نیاز بازارهای جهانی مانند چین و روسیه، بر بازاریابی و استفاده از فضای موجود جهت حضور شرکت‌های مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی تاکید کرد. هم‌چنین وی با اشاره به این موضوع که کشور ایران از نظر منابع و انرژی بسیار غنی است و در حوزه تولید در صنعت فولاد دارای مزیت رقابتی می‌تواند باشد، گفت: درحال‌حاضر چین بازار بسیار بزرگی است و قرار است تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد خود را تقریبا به صفر برساند که در میان‌مدت با انتقال از روش کوره‌بلند به روش کوره قوس‌الکتریکی اقدام به کاهش قابل توجه گاز CO2 خواهد شد. جنوب ایران با وجود پتانسیل‌های قوی می‌تواند یک قطب تولید آهن‌اسفنجی به هدف صادرات باشد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان