برنامه ذوب آهن برای خروج از زیان دهی چیست؟

شرکت ذوب آهن اصفهان که از سال های قبل تا کنون با زیان انباشته حدود ۶ هزار میلیارد تومانی مواجه شده تلاش دارد تا در دوره مدیریت جدید این مجموعه از فاز زیان دهی عبور کند

به گزارش اکونگار و به نقل از معدن 24، پروژه هایی که شرکت ذوب آهن در دست اجرا دارد در هدفگذاری قبل شرکت وجود داشته اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

در عین حال چالش ها برای ذوب آهن متعدد است. هزینه های بالا، رکود و تغییرات قیمت زغالسنگ و موانع موجود در دسترسی به آن تنها بخشی از مشکلات پیش رو است.

بخش عمده سوخت ذوب آهن زغالسنگ است که بخشی از آن در داخل کشور استخراج و تامین می‌شود که همسو با رشد قیمت های جهانی بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت تمام شده ذوب آهن را بالا برده است همچنین باید در نظر داشت که بخش دیگری از زغالسنگ مورد نیاز ذوب آهن وارداتی تامین می‌شود که هزینه های دلاری شرکت را بالا برده است از این رو ذوب آهن در کنار برنامه ریزی برای افزایش تولید فرآورده ها باید فکری برای تامین بیش از ۳ میلیون تن زغال سنگ استفاده سالانه داشته باشد.

شرکت ذوب آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است‌ و در حال حاضر با انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را به روش کوره بلند تا ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد را تولید می‌کند، اما در سودسازی بسیار عقب تر از سایر شرکت های فولادی است.

در واقع ذوب آهن برخلاف سایر شرکت های فولادی از روش کوره بلند برای تولید استفاده می کنند که کک تولیدی به عنوان سوخت اصلی برای احیا سنگ‌آهن و تولید چدن استفاده می کند، بر همین مبنا هزینه های تولید آن بالاست و تا چند سال پیش زیان سنگین داشت.

در همین راستا مدیر عامل شرکت تاصیکو به عنوان سهامدار اصلی شرکت اعلام کرده که « ذوب‌آهن با تکمیل طرح‌های موجود مثل باطری کک‌سازی شماره ۲، بازسازی کوره‌های LF و همچنین طرح‌های جدید مثل کلاف الیاژی از زیان خارج و وارد روزهای خوش آتی می‌شود.»

این هدف‌گذاری از انجا مطرح شده که اجرای پروژه باتری شماره ۲ کک سازی ذوب آهن اصفهان نقش زیادی در کاهش هزینه‌های تمام شده و اقتصادی‌تر شدن تولید شرکت و کاهش واردات و وابستگی ارزی دارد و ذوب آهن قصد دارد با راه اندازی آن تا حدودی حاشیه سود شرکت را بیشتر کند.

همچنین پروژه کلاف آلیاژی از دیگر برنامه های مهم ذوب آهن است که در راستای افزایش درآمدهای صادراتی شرکت کلید خورده است.

با تمام این تفاسیر چند چالش پیش روی این شرکت وجود دارد. نخست اینکه بازارهای خارجی منتظر هیچ شرکتی نمی ماند و در منطقه رقبای بزرگی مانند ترکیه و روسیه همواره مانع از توسعه صادرات فولاد ایران بوده اند و از طرف دیگر سیاست گذاری دستوری قیمت ارز در ایران و رکود بازارهای جهانی می تواند مانع از تحقق اهداف ذوب آن برای افزایش درآمد صادراتی شود.

در حال حاضر انجام عملیات ذوب، ریخته‌گری، نورد فلزات آهنی و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد از موضوعات اصلی فعالیت شرکت ذوب آهن اصفهان است که در این رشته شرکت های مختلفی فعالیت دارند و رقابت سخت است و تنها مزیت ذوب آهن محصولات متنوع ریل مانند UIC60 و U33، ریل مترو ، سوزن ریل E1A160 است و اگر پروژه های عمرانی در این بخش اجرا نشوند این محصولات هم کارکرد چندانی ندارند مگر اینکه صادرات آنها فعال شوند که بخشی از این مسأله با دریافت استانداردهای اروپایی حل شده اما دستیابی به آن نیازمند مدیریت قوی است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان