برنامه‌های گروه تولید مهرام برای رهبری بازار

طرح های توسعه ای مهرام برندی با بیش از ۵۰ سال قدمت تا پایان سال به بار می نشیند.

به گزارش اکونگار به نقل از فردای اقتصاد؛ "مهرام" تولید کننده انواع سس و ترشی که 72 محصول را در سبد تولیدات خود دارد تا پایان سال، کارخانه دیگر خود را برای تولید انواع سس های گرم راه اندازی می کند.

مدیر عامل شرکت مهرام در جمع خبرنگاران حاضر در کارخانه اظهار داشت: کارخانه فعلی که قدمتی ۵۰ ساله دارد برای تولید ۳ هزار تن "سس" طراحی شده اما سالانه ۳۷ هزار تن انواع "سس" تولید دارد.

کامران منزوی در خصوص شرایط اقتصادی نا متناسب و تاثیر آن بر روند تولید اظهارداشت: متاسفانه در سال های اخیر رفتار دولت غیر قابل پیش بینی بوده و این موضوع بر روند تولید کلیه صنایع تاثیر گذاشته است.

او تصریح کرد: هزینه ها روز به روز در حال افزایش بوده و ما قادر به برنامه ریزی نیستیم و این موضوع باعث می شود تا هزینه های تولید افزایش یابد، حتی در ابتدای سال نیز با کمبود ناگهانی روغن یک ماه توقف تولید داشتیم.

منزوی تاکید کرد: روغن و شکر دو محصولی هستند که بیش از ۷۰ درصد ماده اولیه محصولات ما را شامل می شوند لذا قیمت محصولات ما تابعی از قیمت و یا موجودی این محصولات است.

او در خصوص رشد قیمت محصولات مهرام در سال آتی گفت : رشد قیمت بستگی به افزایش نرخ مواد اولیه و همین طور نرخ ارز دارد و به نظر می رسد با توجه به سیر صعودی قیمت مواد اولیه سال آتی تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد که البته این میزان رشد پلکانی خواهد بود.

مدیر عامل مهرام با اشاره به میزان تولیدات این شرکت در سال جاری گفت : میزان تولیدات "مهرام" برای سال جاری بیش از ۲۸ هزار تن بوده و در حدود ۵۰۰ تن از برنامه عقب هستیم که تا پایان سال نیز این میزان را جبران خواهیم کرد.

برنامه های مهرام برای رهبری بازار

پیروز ملک زاده ،رئیس هیات مدیره کروه تولیدی مهرام نیز در این نشست در تشریح برنامه های این شرکت برای سال آتی گفت : با توجه به راه اندازی کارخانه جدید تا پایان سال و افزایش ظرفیت تولید ما قصد داریم تا مجددا رهبری بازار را در سس کچاپ از آن خود کنیم همانطور که در سس مایونز ما در حال حاضر رهبر بازار هستیم.

او همچنین از افزایش سرمایه شرکت خبر داد و گفت : قصد داریم تا در آتی سرمایه شرکت را افزایش دهیم.

ملک زاده از تغییرات استراتژی شرکت با توجه به شرایط اقتصادی خبر داد و گفت : با توجه به شرایط حاکم بر کشور و تحریم ها وشرایط ناگهانی که پیش می آید مانند جنگ روسیه و اوکراین که بر بازار ها تاثیرگذار بودند استراتژی خود را تغییر می دهیم، به عنوان نمونه ما برای ورود به بازار تن ماهی و روغن برنامه ریزی کرده بودیم که با توجه به وقایعی که طی دو سال گذشته در بازار تجربه کردیم بحث قیمت گذاری و چالش های بازار برای همین ورود نکردیم که از این موضوع نیز پشیمان نیستیم.

او در خصوص قیمت گذاری محصولات شرکت گفت : محصولات شرکت به غیر از رب گوجه فرنگی توسط سندیکای صنایع کنسرو اعلام میشود و در صورت افزایش هزینه ها درخواست افزایش قیمت می دهیم اگر موافقت شود میتوانیم رشد قیمت اعلام کنیم.

سال سخت تولید کلید واژه تولیدکنندگان

گودرزی مدیر مالی شرکت نیز در این نشست در خصوص میزان  فروش گروه تولیدی مهرام گفت : میزان فروش مهرام تا پایان آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ریالی ۷۵ درصد رشد داشت در حالیکه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش را تجربه کردیم که آن هم به دلیل کمبود روغن به عنوان ماده اولیه در ماههای اردیبهشت و خرداد سال جاری بود که منجر به  توقف تولید شده بود.

او ادامه داد : متاسفانه هر سال که می گذرد می گوییم سال سختی بود و کلا این واژه جزو ادبیات تولید کنندگان شده و در سال جاری نیز به ادامه تحریم ها و همچنین جنگ روسیه و اوکراین بازار ها تحت تاثیر قرار گرفته و تولید را به چالش کشیدند.

او اظهارداشت: تولید، فروش و سود آوری شرکت ها تابعی از ظرفیت های اقتصادی بنگاه های اقتصادی نیست بلکه با توجه به مشکلات عدیده ای که در تامین مواد اولیه وجود دارد و نوسان نرخ ها باعث شده تا برنامه ریزی برای آینده بسیار با مشکل همراه شود و همه این موضوعات بر تولید، فروش شرکت ها تاثیر گذار خواهد بود.

گودرزی یکی از مشکلات این روزهای تولید کنندگان را کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و زمان بازگشت پول از تامین مواد اولیه تا فروش تولید کنندگان نیاز بیشتری به نقدینگی پیدا میکنند و شرکت هایی می توانند موفق عمل کنند که از نقدینگی بیشتری برخودار باشند و نکته ماجرا این است که بانک ها در تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات نسبت  به گذشته سخت گیری بیشتری دارند و این وابستگی به به بانک ها برای تامین نقدینگی هزینه های تولید را نیز افزایش می دهد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان