مصوبه ۲۰۰ درصدی درمان، چالش نقدینگی صنایع دارویی

مدیرعامل شرکت داروسازی پرند دارو در خصوص تاثیر افزایش سقف تسهیلات و تعهدات صنایع دارویی از ۹۰ درصد به ۲۰۰ درصد فروش سال قبل، برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دارویی که با توجه به تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی به تصویب رسید گفت: در شرایط فعلی که شرکت‌های داروسازی در وضعیت نامساعد از نظر تامین نقدینگی به سر می‌برند و همین‌طور افزایش ۷ برابری نرخ ارز ترجیحی برای خرید مواد اولیه -که طی یک سال اخیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی و ۳۰ هزار تومانی تغییر کرده- نیاز به نقدینگی بیش از گذشته در صنایع داروسازی کشور حس می‌شد.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران؛ علیپور، مدیرعامل شرکت داروسازی پرند دارو گفت: از سوی دیگر شرکت‌هایی علاوه بر تولید مواد اولیه، در حوزه تولید محصول نهایی هم فعالیت دارند، ناچارند بسیاری از مواد مورد نیاز را به صورت نقدی خریداری کنند؛ در حالی که فروش‌ آنها اغلب به‌صورت مدت‌دار ۵ تا ۶ ماهه و حتی گاهی یک ساله است و بازگشت سرمایه در این شرایط معمولا با تاخیر انجام می‌شود. بنابراین تامین نقدینگی برای آنها به‌عنوان یک چالش بسیار جدی و مهم مطرح بود.

او در این زمینه تاکید کرد: تداوم تولید‌ به‌خصوص در سالی که انتظار از تولید‌کننده‌ها برای تولید بیشتر وجود داشت نیاز به تامین نقدینگی را ضروری‌تر از گذشته می‌کرد و این موضوع در صنایع دارویی که انتظار می‌رود کمبودی از نظر تامین نیاز داخلی این کالای استراتژیک وجود نداشته باشد، به شکل جدی‌تری حس می‌شد؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد اجرایی شدن مصوبه اخیر گام مهمی در این زمینه باشد.

علیپور درباره تاثیر این مصوبه در تغییر رویه بانک‌ها و موسسات مالی عامل خاطرنشان کرد: در شرایطی که بانک‌ها در  ارائه تسهیلات به صورت انقباضی عمل می‌کردند، دست تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی و تولید بسته بود و ابلاغ این مصوبه از طریق بانک مرکزی‌ می‌تواند گشایشی برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز باشد. البته امیدوارم که بانک‌ها هم در این موضوع همراهی و همکاری‌های لازم را انجام دهند و این کار را به زمان‌های آینده موکول نکنند؛ زیرا بعضا اتفاق افتاده که مصوباتی که از طریق بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده، زمان زیادی را تا اجرایی شدن، زمان زیادی صرف کرده‌ است. ما پیش از این از طرق مختلف برای دریافت تسهیلات بانکی درخواست کرده بودیم اما تاکنون موفق به دریافت آن نشده بودیم و امیدواریم این ابلاغیه به ما در این راستا کمک کند.

این فعال صنعت دارو در ادامه با توجه به نقش سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در صدور این ابلاغیه، افزود: اینکه تولید‌کنندگان حس می‌کنند سندیکا در این شرایط سخت در کنار آنهاست و مطالبات آنها را مورد پیگیری قرار می‌دهد موضوع بسیار مهمی است و جای قدردانی دارد. در روند تصویب و ابلاغ این مصوبه نیز جا دارد تا از نقش سازمان غذا و دارو و سندیکا به عنوان نماینده صنایع داروسازی کشور تشکر کنیم.

او در مورد تاثیر افزایش تسهیلات تا ۲۰۰ درصد بر روند کار تولیدکنندگان ادامه داد: البته این ۲۰۰ درصد نیز نمی‌تواند به طور کامل نیاز به نقدینگی بسیاری از شرکت‌ها را پوشش دهد و نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت نقدینگی به طور کامل مطلوب خواهد بود؛ ضمن اینکه این ۲۰۰ درصد بر مبنای فروش سال قبل انجام می‌شود و رشد فروش در شش ماهه اول امسال را پوشش دهد. با این حال شرایط فعلی قطعا نسبت به گذشته و میزان ۹۰ درصدی که لحاظ می‌شد قدم رو‌به‌جلو و خوبی است.

علیپور در پایان تاکید کرد:‌ امیدواریم که در کنار این مصوبه، مصوبه‌ای که مجلس نیز با موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته اجرایی شود تا این شرکت‌ها بتوانند هرچه بهتر به سمت شرایط مطلوب تولید حرکت کنند.

شایان ذکر است با پ‍یگیری‌های سندیکا و سازمان غذا و دارو، روز گذشته مصوبه افزایش سقف تسهیلات و تعهدات برای صنایع دارویی از 90 درصد به 200 درصد فروش سال قبل به منظور«تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دارویی ناشی از تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی» توسط بانک مرکزی به موسسات مالی و بانک‌های عامل ابلاغ شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان