کارخانه شهد ناب پس از ۱۶ سال به چرخه تولید بازگشت

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز( شهد ناب) به عنوان یکی از بهترین کارخانه های فعال صنایع تبدیلی کشور شناخته شده بود، پس از مدتی فعالیت به یک باره ورق برگشت و سایه رکود بر سر این واحد تولیدی قرار گرفت اما اکنون به همت دولت سیزدهم این کارخانه پس از ۱۶ سال انتظار به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش اکونگار به نقل از ایرنا؛ کارخانه شهد ناب در سال ۱۳۷۶ با ظرفیت تولید پنج هزار تن کنسانتره و اشتغال‌زایی ۸۴ نفر در منطقه مادوان از توابع بویراحمد به بهره‌برداری رسید و با وجود تولیدات خوب و صادرات به کشورهای خارجی در سال ۱۳۸۶ راکد شد و کارگران این کارخانه از کار بیکار شدند.

می‌توان ادعا کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های سیب با کیفیت در ایران است اما هر ساله سیب های قرمز و زرد دپو شده روی دست باغداران می مانند، خاطرخواهی در بازار ندارند و تنها لهیدگی و ضایعات نصیب آن ها می شد.

سال های قبل کارخانه شهد ناب یاسوج جوابگوی تولیدات باغی شامل سیب و انگور منطقه بود، باغداران در زمینه فروش محصولات خود مشکلی نداشتند و رغبت کشاورزان برای توسعه باغ هایشان بیشتر شده بود با این حال این شور و شوق کشاورزان در چشم به هم زدنی با تعطیلی کارخانه به آخر راه رسید.

مشکلات این کارخانه کمبود سرمایه در گردش و ثابت اعلام شده بود و در سال های متمادی باوجود برگزاری نشست های مختلف برای رفع موانع پیش روی کارخانه شهد ناب، تلاش برای احیای آن نتیجه ای نداده بود.

اما اینک با وعده های دلگرم کننده دولتمردان برای حمایت از کشاوران، سیب کاران در آستانه فصل برداشت این محصول امیدوارشده اند که چتر حمایتی دولت بر سر محصول آن ها قرار خواهد گرفت.

این روزها احیای کارخانه شهد ناب یا همان کنسانتره سیب شاید یکی از بهترین و خوشایندترین اخباری باشد که دل کشاورزان و کارگران بیکار این کارخانه را شاد کرده است.

۵۰ کارگر بیکار کارخانه دوباره مشغول کار شدند

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احیای کارخانه شهد ناب (کنسانتره سیب) دوباره ۵۰ کارگر بیکار این کارخانه مشغول به کار شدند.

سید احسان عسکری افزود: کل مسیر خطوط تولید کارخانه شهد ناب احیا شده است و بسیاری از قطعات قدیمی کارخانه تعویض و قطعات جدید جایگزین آنها شده است.

او تصریح کرد: محوطه کارخانه که در مدت این ۱۶ سال پر از نخاله شده بود پاکسازی و تمام شیشه ها و امکانات کارخانه بازسازی و نوسازی شده اند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تاسیسات برق این کارخانه مجددا وارد فرآیند احیا شده است و شرکت فرآورده های نفتی استان هم قول تامین سوخت این کارخانه را داده است.

او ادامه داد: همچنین شرکت گاز استان برای ایجاد ایستگاه گاز در کارخانه شهد ناب ورود خواهد کرد و سوخت کارخانه از این طریق تامین خواهد شد.

عسکری تاکید کرد: قرار شده سازمان تعاون روستایی استان سیب های درجه سه (صنعتی) باغداران استان را خریداری کند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این امر به بهبود وضعیت معیشت باغداران استان کمک خواهد کرد زیرا پیش از سیب های درجه سه کشاورزان زیر درختان خراب می شد اما اکنون به کنسانتره تبدیل می شود.

او عنوان کرد: با این رویکرد کشاورزان سیب استان ۴۰ درصد افزایش درآمد خواهند داشت معیشت شان به طور چشمگیری تقویت خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سرمایه گذار پای کار آمده و است و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

عسکری گفت: می توان ادعا کرد که تنها ۶ جلسه میان مالک کارخانه و سازمان تعاون روستایی استان برگزار شده است و تمام تلاش برای احیای این کارخانه به کار بسته شد.

او با اشاره به برنامه های آتی برای توسعه کارخانه شهد ناب، افزود: کارخانه پوره هم به زودی در ضلعی دیگر از این کارخانه احداث خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: گوجه فرنگی های استان در این کارخانه به پوره و رب تبدیل خواهند شد و در ادامه کار برنامه داریم از زرشک، انبه و انار هم در این کارخانه کنسانتره گرفته شود و کارخانه برای همیشه فعال خواهد بود.

سیمای تولیدات محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند که سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید این میوه استان است.

البته با افزودن میزان تولیدات دیگر میوه ها ، سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان