آمار شبهه‌دار وزارت بهداشت از صادرات دارو / کدام کشور مقصد نیمی از صادرات است؟

درحالی که وزارت بهداشت صحبت از حضور محصولات داخلی در بازار می‌کند، شواهد بازار دارو کاملا در تضاد با این موضوع است.

به گزارش اکونگار به نقل از سالم خبر، براساس آخرین اظهارات بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان در نمایشگاه ایران‌فارما، ایران یکی از قدرت‌های دارویی منطقه محسوب می‌شود. کمااینکه براساس آمار ارائه شده از سوی وزیر داروهای ایرانی به 40 کشور جهان صادر می‌شود.

نخستین شبهه‌ای که در این میان مطرح می‌شود رشد رشد منفی ۵.۱ درصدی را شامل می‌شود که طی سال گذشته صنعت داروی کشور آن را تجربه کرد و عمده دلیل آن چیزی نبود به جز قیمت‌گذاری دستوری که با دستور از مقامات بالا همه باید بدان گردن نهند حتی به قیمت کمبود و خارج شدن دارو از کف بیماران

 اگرچه وزیر بهداشت از ابتدای به دست گیری این وزارت مانند دیگر مسوولان نیز تلاش خود برای برجسته کردن دستاوردهای دولت سیزدهم دست به کار شد و تا همین چند روز پیش با تبلیغات روابط عمومی فعال خود بر طبل پیشروی در صنعت سرم‌سازی کشور می‌کوبید اما از ماه‎ها قبل کمبودهای داروهای غیرخاص و حتی OTC این بازی را به گونه ای دیگر رقم زد.

بدون تعارف ایران از لحاظ صادرات دارو در جایگاه ۸۵ جهان جای گرفته است و آنچه هویداست ناهمخوانی پتانسیل و نقاط قوت صنعت داروی کشور با این جایگاه است

در یک نگاه کلی داده‌های سایت صادرکننده‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد در بخش صادرات دارو در حال حاضر اسرائیل با فروش ۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار، رتبه ۲۱ در دنیا و اول در منطقه را کسب کرده است.

 این آمار همچنین آشکار می کند که کشور ترکیه رتبه ۲۹، قبرس رتبه ۴۶، پاکستان رتبه ۵۲، امارات متحده عربی رتبه ۶۱ را در حوزه ی صادرات دارو به دست آورده‌اند. و بدون تعارف ایران از لحاظ صادرات دارو در جایگاه ۸۵ جهان جای گرفته است و آنچه هویداست ناهمخوانی پتانسیل و نقاط قوت صنعت داروی کشور با این جایگاه است.

هنوز آمار و اطلاعات دقیقی در زمینه صادارت کشور در حوزه دارو در دست نیست حتی سازمان غذا و دارو نیز یا این آمار را ندارد یا از ارائه‌ی آن استنکاف می‌کند اما با نگاهی کلی، آمارها و گزارش های پراکنده و همچنین آمارهای ارائه شده از سوی سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور؛ صادرات داروی کشور به 36 کشور در سال 1401 را تایید می‌کنند نه 40 کشور.

 ارزش این میزان صادرات 69 میلیون و 800 هزار دلار برآورد می‌شود. اینکه داروی ایرانی به چه کشورهایی صادر شده است آمارها اذعان می دارند که نیمی از این صادرات به کشور سوریه بوده است و صادرات به ده کشور از جمله مالزی کمتر از ده هزار دلار بوده است. به طور مثال

مالزی داروی ایرانی به ارزش 4 هزار و 290 دلار از ایران وارد کرده است که مبلغ بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

باشد که روزی توهم مسوولان در سرآمد بودن و قدرت نرم کشور در حوزه ی صادارت دارو به واقعیت بپیوندد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان